presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Nordnorsk design faller ikke i fisk

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Henning Poulsen

Halvors Tradisjonsfisk fikk Merket for god design for pakningsdesignen på selskapets gryteklare tørrfisk, klippfisk, lutefisk og boknafisk.

Oslo: Halvors Tradisjonsfisk fra Tromsø har fått tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Motstrøms i fiskeribransjen

Halvors Tradisjonsfisk har fått Merket for god design for pakningsdesignen på selskapets gryteklare tørrfisk, klippfisk, lutefisk og boknafisk, som er utviklet sammen med Tank Design Tromsø.

 

– Emballasjedesignet har gitt oss mye oppmerksomhet, og har dessuten hatt en positiv virkning internt i bedriften. Designsatsing prioriteres gjerne ikke i fiskerinæringen, og at en sjømatbedrift mottar denne utmerkelsen blir lagt merke til, gløder Halvor Hansen, daglig leder for Halvors Tradisjonsfisk.

 

Design selger!

Siden oktober i fjor har produktene Halvors Tørrfisk, Lutefisk, Klippfisk og Boknafisk vært tilgjengelige i alle Coop Prix, Coop Obs og Eurospar-butikker i Tromsø-regionen, og Hansen anslår at han allerede har solgt flere tusen porsjoner. Han mener den iøynefallende emballasjen har spilt en svært viktig rolle.

 

– Vi lanserte en produktserie som ikke fantes i butikkene fra før - gryteklar tørrfiskfilet - samtidig som vi ikke hadde økonomiske muskler til å drive tung markedsføring. Derfor trengte vi en emballasje som solgte seg selv i frysedisken, og som samtidig formidlet råvarekvaliteten og det solide håndverket som ligger i produktene, forteller Hansen.

 

Tørrfisk over hele landet

I jurykjennelsen heter det at ”produktene er unike i Norge, og emballasjen bidrar på en god måte til å fortelle historien om et hjemmelaget kvalitetsprodukt fra en liten bedrift. Dette tror vi på!”

 

Halvor Hansen har også troen: – Tørrfisk er vårt hovedprodukt, og samtidig et viktig produkt for hele landsdelen. Vi jobber nå med å få solgt produktene våre i dagligvarebutikker over hele landet, og håper å ha dette klart i løpet av våren, sier han.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Halvors Tradisjonsfisk, daglig leder Halvor Hansen, mobil 959 03 839

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak halvorstradisjonsfisk.jpg 15,54 kB (459x295)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS