presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2008:

Nord-Trøndelag smokker til

  Publisert: 12.03.2008 07:00 - av  Tale B. Jordbakke

Ortodent-smokken fra Venvikan-produsenten Ortodent har fått Merket for god design.

Oslo: Ortodent fra Venvikan har laget en revolusjon innen barnesmokkens verden. Nå blir bedriften belønnet med Merket for god design.

Produsenten Ortodent mottok det høythengende Merket for god design under Designdagen 2008 onsdag 12. mars. På kjøpet fikk de også stor applaus fra en stappfull og feststemt storsal på DogA-senteret i Oslo.

 

Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, er dagen da næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.

 

Samfunnsbesparende smokk

Kryssbitt er en alvorlig bittfeil som rammer opp til 40 prosent av barn som bruker tradisjonelle smokker. – Om alle barn i framtiden bruker Ortodents nye smokk, vil samfunnet være spart store fremtidige kostnader i forbindelse med tannregulering. I tillegg er det mange enkeltpersoner som spares for belastningen tannregulering medfører, sier Tommy Dahlen, styreleder og ansvarlig for internasjonalt salg i Ortodent.

 

Istedenfor at tungen trykkes ned i munnhulen, får den i den nye smokken plass til å hvile i en skålformet sugedel. Dermed beholdes det naturlige trykket på overkjeven, og barnet har mye mindre risiko for å utvikle kryssbitt. Produsenten får også ros av juryen for et enkelt, tiltalende og lett klinisk utseende på den delen av smokken som er utenfor barnets munn.

 

– Ortodent-smokken stammer fra en ti år gammel ide som sakte, men sikkert, har modnet. Dens unike egenskaper og den revolusjonerende sugedelen har en design som vi gjennom årene har modellert, redesignet og testet utallige ganger, forklarer Dahlen. På Designdagen deler Ortodent utmerkelsen med designbedriften Innovative Development & Marketing fra Trondheim. Innovative Development & Marketing har hatt det overordnede ansvaret for all design og tilrettelegging for produksjon. Prosjektet har vært ledet av Tov Kilian Giezendanner.

 

Satser internasjonalt

– Vi ønsket å lage en smokk som balanserer mellom det nøytrale og det oppsiktsvekkende. Ved å bruke friske farger har vi gjort smokken synlig, men samtidig er formen enkel og ren slik at den ikke tar for mye oppmerksomhet. Den plasseres jo tross alt midt i barnets ansikt, sier Giezendanner.

 

Tommy Dahlen forteller at salget av smokken så langt har gått bra, både i Norge og internasjonalt, men han håper Merket for god design vil bidra til ytterligere oppmerksomhet fra grossister og sluttbrukere.

 

– Merket for god design er den største designutmerkelsen man kan motta i Norge, og er dermed en anerkjennelse om at vi har lykkes med produktet. Utmerkelsen vil også bidra til å gjøre Ortodent og produktene mer synlige i det internasjonale markedet. Det er svært viktig og morsomt for en liten bedrift, sier Dahlen.

 

Strenge krav

Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd, forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.

 

– Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.

 

Designutstilling

Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57

* Ortodent AS, Tov Kilian Giezendanner, mobil 990 06 478

* Mer informasjon om Designdagen 2008: www.norskdesign.no

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Ortodent_smokk web.jpg 8,39 kB (417x300)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.03.2008 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS