NRK til topps i kåring av Norges mest inkluderende design og arkitektur
Den nye visuelle profilen til NRK deler prisen med demenslandsbyen Carpe Diem i Bærum.
– Vi i regjeringen ønsker oss et samfunn der alle kan delta. Da er vi avhengig av design og arkitektur som inkluderer, ikke ekskluderer, og som tar hensyn til et mangfold av mennesker og deres behov. Disse to prosjektene har gjort nettopp dette. Gratulerer så mye, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Innovasjonsprisen for inkluderende design deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.
– NRKs nye visuelle identitet er et forbildeprosjekt som alle kan lære noe av. Med uvurderlig hjelp også fra eksterne designere har prosjektet blitt en nasjonal ledestjerne når det kommer til nyskaping, inkludering og universell utforming, sier seniorrådgiver i Jannicke Hølen i DOGA.
Totalt var det 9 kategoriprisvinnere som kjempet om å få hovedprisen, selveste Innovasjonsprisen for inkluderende design. NRK vant kategorien grafisk design, mens Carpe Diem vant både arkitektur- og landskapsarkitekturklassen. Nå har de begge gått helt til topps.
Ny NRK-profil: Empatisk og inkluderende
NRK har et unikt oppdrag i medielandskapet, og spiller en viktig samfunnsrolle. Skiftet fra lineær publisering til strømming samt folks endrede medievaner og forventninger, gjør at NRK må være enda tydeligere i alle møtepunkt med publikum.
Med dette som bakteppe begynte NRK i 2018 forberedelsen til utvikling av ny designprofil.
NRK koblet på medarbeidere fra mange fagområder: fra innhold, lyd og scenografi til teknologi, tilgjengelighet og marked og kommunikasjon. Sammen med designbyrået ANTI og NRKs egne designere gikk de i gang med å utvikle en ny designfilosofi med verdiene distinkt, levende og empatisk.
Empatisk, som står for inkluderende og tilgjengelig, har vært et fundament i hele prosessen og sørger for at universell utforming skal ligge til grunn i all designutvikling, også i fremtiden.
Som allmennkringkaster må NRK kommunisere med alle sine seere, lyttere, lesere og brukere – uansett alder, språkkompetanse, digital kompetanse og funksjonsnivå. Prosjektet har hele veien støttet seg på NRKs utdypende innsikt i brukernes ønsker og behov, som jevnlig kartlegges gjennom både brukertall og en rekke undersøkelser.
Den grafiske verktøykassen er innovativ og variert og gjør at NRK kan tilpasse designprofilen til hver enkelt målgruppe. Stor fleksibilitet gjør at uttrykket kan tilpasses innhold og kontekst, aldersgruppe og tema og dermed romme alle.
Det er møtepunktet mellom NRK og publikum som er utgangspunkt for sjelen i den nye profilen: Møtepunkt som aktiverer. Juryen påpeker at NRK har hatt skyhøye ambisjoner med fornyingsprosjektet sitt, og at de til de grader har levert.
«NRK har fornyet profilen sin uten å miste det ikoniske uttrykket vi forbinder med dem. De har laget et innovativt og spennende verktøy som gjør at de kan tilpasse designprofilen til hver enkelt målgruppe. Samtidig har de hatt universell utforming i ryggraden gjennom hele prosjektet,» skriver juryen i sin vurdering. (Pressenytt)
Bildetekster:
Nøkkelpersoner bak vinnerprosjektene Carpe Diem demenslandsby og NRKs nye visuelle identitet er oppe på DOGA-scenen og mottar Innovasjonsprisen for inkluderende design. Foto: DOGA
Den visuelle identiteten til NRK mottar Innovasjonsprisen for inkluderende design 24. januar. Foto: NRK
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge (DOGA), seniorrådgiver Jannicke Hølen, mobil 905 62 909
* NRK, profilsjef Cecilie Lyng, mobil 906 35 397, epost cecilie.lyng@nrk.no
* ANTI, craft director/seniordesigner Erik Johan Worsøe Eriksen, mobil 971 09 811, epost erik@anti.as
* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.
* Er DOGAs design- og arkitekturpris for mangfold, likeverd og universell utforming.
* Går til virksomheter, arkitekter og designere for nyskapende og inkluderende løsninger som bidrar til et mer likestilt samfunn
* Prisen deles ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produktdesign, grafisk design, møbel- og interiørdesign tjenestedesign, informasjons- og interaksjonsdesign, og unge talenter. Sistnevnte er helt ny kategori i år for studenter og nyutdannede designere og arkitekter.
Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen, selveste Innovasjonsprisen for inkluderende design.
* Scandic Oslo Airport vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital. I 2017 var det Vision of the Fjords som gikk til topps. I 2020 gikk prisen til Vipps.
* Disse mottok kategoripriser i år: Ruten bypark (arkitektur), Mjøsparken (landskapsarkitektur), Carpe Diem demenslandsby (arkitektur OG landskapsarkitektur), Oslotrikken SL18 (transport), NRK – visuell profil (grafisk design), Movu Mobility (produktdesign), Overgangstjenesten (tjenestedesign), Justify (tjenestedesign) og Kysten er klar - Eila Regine Evensen Rishovd og Elizabeth Bjelke Stein (talentprisen)
* Frem til og med 2020 het prisen Innovasjonsprisen for universell utforming.
Les mer om alle prisvinnerne her: https://doga.no/vinnere
NRK Jazz tote.png 2,18 MB (1050x1350)
NRK Logoer1.jpg 2,09 MB (14040x17550)
NRK TV ipad.jpg 186,35 kB (1050x1350)
NRK_logostrekk.jpg 475,29 kB (3217x2144)
NRK Logoer1.jpg 2,09 MB (14040x17550)