presseticker

Skip to main content

Unge talenter 2008:

Morgendagens design i dag

  Publisert: 12.03.2008 07:00 - av  Henning Poulsen

LULL vant førstepris i åpen klasse, Unge talenter.

Eco-Cap vant andreprisen i åpen klasse, Unge talenter.

ProActive vant tredjeprisen i åpen klasse, Unge talenter.

Oslo: En levende lampe, en økologisk kapsel for trekloning, en capslignende, høyteknologisk vernehjelm og et kosedyr med luktesans. Disse fire grensesprengende prosjektene av unge og lovende designere ble hyllet under Designdagen 2008.

Unge talenter er Norges mest prestisjetunge konkurranse for unge designere, og arrangeres årlig av Norsk Designråd. Årets konkurranse var den 17. i rekken, og vinnerprosjektene ble kåret under Designdagen 2008 på DogA-senteret i Oslo onsdag 12. mars.

 

– De fire vinnerprosjektene viser at tilveksten til designfaget er svært god, og at dagens unge designere tenker både stort, nyskapende og praktisk, sier Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for Unge talenter 2008 i Norsk Designråd.

 

Vannliljelampe

Førsteprisen i kategorien åpen klasse gikk til den tidsstyrte lampen LULL, som er laget av Marianne Varmo (27), Audun Kollstad (28) og Heidi Buene (28). De har hentet inspirasjon fra blomstenes verden, og laget en vannliljeformet soveromslampe som lukker seg om kvelden og åpner seg neste morgen. Lyset tiltar og avtar sakte, noe som gir en harmonisk overgang mellom dag og natt.

 

– Marianne, som jobber sammen med meg hos Eker Design, hadde meldt seg på designkonkurransen GiForm 2007, hvor temaet var å lage et fortryllende produkt for hjemmet. Hun spurte meg om vi skulle gjøre prosjektet sammen, og senere ble også Heidi med. Det ble et knallsterkt team, forteller Audun Kollstad.

 

Men de trengte fremdeles en god idé. Kollstad ringte sin søster, som har to små barn, for å høre hvilke utfordringer hun hadde i hverdagen. – Ungene våknet stadig midt på natten, og kom inn på soverommet til foreldrene for å spørre om det var tid for å stå opp. Behovet var stort for noe som kunne fortelle barna om det var natt eller dag, sier Kollstad.

 

Søker produsent

– Vi møttes jevnlig i omkring et halvt år, før vi sto med designmodeller av LULL i hendene og frydet oss over hvor vakker den ble med lys i, sier Marianne Varmo.

 

Med LULL gikk de tre unge designerne like godt helt til topps i GiForm 2007. Nå håper de at førsteplassen i Unge talenter 2008 kan være med på å gi prosjektet enda et puff i riktig retning, og ambisjonen er å finne en passende produsent.

 

 

– Veien til produksjon er ofte lang, men vi håper at LULL er å se i butikkene om ikke så lenge. Den positive responsen fra publikum gjør oss ekstra ivrige etter å få den i produksjon, sier Heidi Buene, som også jobber med brilledesign for Trend Optikk.

 

– Vi mottar ukentlige forespørsler fra interesserte forbrukere og butikker, og listen over de som skal kontaktes når LULL er på markedet begynner å bli lang, legger Kollstad til.

 

Trekloning til 50 øre

Andreprisen i åpen klasse gikk til Sturla Godøy (30), en mastergradsstudent innenfor industridesign som arbeider under navnet Black Block Productions. Han har laget en økologisk kapsel for kloning av trær; Eco-Cap (Ecological Capsule).

 

– Naturens skjønnhet og system har alltid fascinert meg, og treet kom tidlig fokus for meg på grunn av dets universelle funksjon. Eco-Cap var det fysiske resultatet, men prosjektet tar også for seg treets funksjon både sosialsystematisk og agrikulturelt sett, i forhold til blant annet produksjon, distribusjon og bruk, sier Godøy.

 

Produksjonskostnadene ligger på rundt 50 øre per kapsel, og tanken er at produktet skal kunne brukes av alle; fra hobbybotanikeren som vil klone epletreet sitt, til en energiøkonomisk plantasje i et utviklingsland.

 

Global nytteverdi

– For at dette skal kunne bli universelt, må prisen holdes på et minimum. Det skal ha en stor symbol- og nytteverdi for folk flest, og samtidig kunne brukes til idealistiske, fremtidsrettede prosjekter globalt sett. Det har også vært et stort poeng å skape noe som ikke bruker mer plast enn det som vanligvis brukes til emballasje, sier Godøy. Materialet som er brukt er resirkulert, og kan resirkuleres igjen, og kapselen kan brukes minst 200 ganger.

 

Godøy håper produktet og prosjektet kan få en plass i folks tankegang, og være med på å heve menneskers respekt for naturens mekanismer i en tid der unødvendigheter veier tyngst. – Mitt evige mål er å lage objekter folk vil eie til de dør, eller produkter som har en global nytteverdi. Det er der fremtiden ligger, konstaterer han.

 

Mange hodeskader

Vernehjelmen ProActive sikret tredjeplassen i åpen klasse for Tore Christian Bjørsvik Storholmen (27). Han avsluttet studiene ved Institutt for produktdesign på NTNU i fjor sommer, og jobber i dag som produktdesigner i SINTEF Helse. Arbeidet med vernehjelmen startet som et skoleprosjekt.

 

– Det var to hovedårsaker til at jeg valgte hjelmen som prosjekt. For det første er dette et område der det har skjedd veldig lite de siste 30 årene. For det andre er det veldig mange skader i byggebransjen, så behovet var absolutt til stede. Jeg ønsket å lage et produkt som folk har lyst til å bruke, sier Bjørsvik Storholmen.

 

ProActive skal gi brukeren økt sikkerhet, og samtidig føre til at flere faktisk bruker hjelm på arbeidsplassen. Derfor har den fått et tøft utseende der inspirasjonen er hentet fra capsen, et populært hodeplagg for målgruppen.

 

Høyteknologi i hjelmen

Brukeren kan enkelt montere på radio, interkom eller gassmåler. Lyd blir filtrert for skadelige frekvenser gjennom hørselvern, mens samtaler og varselsignaler slipper igjennom. En kombinasjon av elektroniske tekstiler og bluetooth-teknologi gjør at brukeren kan besvare mobilsamtaler uten å måtte ta av hansker, hørselvern og hjelm.

 

– Jeg har benyttet meg både av e-tekstiler og smarte materialer. Innvendig er hjelmen kledd med et materiale som i sin normaltilstand er mykt og fleksibelt. Når materialet utsettes for slag eller støt, låses det momentant og blir hardt og støtdempende, forklarer Bjørsvik Storholmen.

 

Fysisk og interaktivt

Sniff, som er et kosedyr, spill og læremiddel spesielt tilrettelagt for blinde og svaksynte barn, vant førsteprisen i kategorien Design for alle. Sniffs mamma, Sara Johansson (34), kommer fra Umeå i Sverige, men har bodd på Grünerløkka i Oslo de siste 10 årene. Hun har nettopp avsluttet fem og et halvt års studier ved Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo.

 

– Som interaksjonsdesigner ønsker jeg å bevege meg vekk fra skjermbasert design, ved å kombinere det interaktive med noe fysisk - i dette tilfellet et kosedyr. Jeg ser det som ekstra spennende å designe noe som skal passe for brukere som har spesifikke sansemessige begrensinger, i dette tilfellet visuelle. Å konsentrere designen rundt andre sanser er en utfordring som forhåpentligvis kan gi et interessant resultat for alle slags brukere, sier Johansson.

 

Egentlig var Sniff ment å være Johanssons diplomprosjekt, men ble i siste liten erstattet med et annet prosjekt. Likevel har hun fortsatt å jobbe med Sniff, og for tiden får hun hjelp med videreutvikling fra et forskningsprosjekt ved Arkitektur- og Designhøgskolen.

 

Elektronisk nese

Kosedyret har en elektronisk leser i snuten som gjør at det reagerer på figurer og merker som inneholder brikker, og Sniff kan dermed brukes på flere måter. Blant annet som et spill etter Memory-prinsippet, der dyret ”sniffer” på runde kuler og gir fra seg ulike lyder. Utfordringen blir da å skille de forskjellige lydene fra hverandre. Sniff kan også brukes til utforsking ved hjelp av klistremerker med brikker som festes rundt omkring i boligen.

 

Sara Johansson har foreløpig ingen konkrete planer for Sniff. – Jeg skulle gjerne ha fått den i produksjon på et eller annet tidspunkt. Slik jeg ser det kan Sniff enten bli et masseprodusert leketøy som selges i stor skala, eller et stimuleringshjelpemiddel som brukes i fagmiljøer, forteller Johansson.

 

Hun synes det er veldig oppmuntrende å få prisen. – Jeg føler at dette er en anerkjennelse av det jeg holder på med, og et tegn på at jeg er på rett spor med Sniff, sier Johansson, og legger til at hun også har fått mange positive tilbakemeldinger fra fagmiljøer som jobber med blinde barn.

 

Designutstilling

Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57

* Sara Johansson, mobil 906 03 154, johanssons@mail.aho.no

* Tore Christian Bjørsvik Storholmen, mobil 932 28 212, tore_chr@hotmail.com

* Sturla Godøy, mobil 986 59 120, vaitalfront@gmail.com

* Heidi Buene, mobil 414 35 527, heidi@lull.no

* Marianne Varmo, mobil 932 84 651, marianne@lull.no

* Audun Kollstad, mobil 936 88 205, audun@lull.no

* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html

 

Dette er Unge talenter:

* Arrangeres årlig av Norsk Designråd, og er landets viktigste designkonkurranse for unge designere. Årets konkurranse er den 17. i rekken.

* Lar unge designtalenter vise fram sine beste prosjekter for næringsliv, media og det norske folk.

* Konkurransen retter seg mot studenter ved norske og utenlandske designhøyskoler, uansett designprofesjon. Designere kan delta inntil tre år etter avsluttede studier.

* Konkurransen har to kategorier: Åpen klasse og Design for alle.

* Totalt deles det ut fire priser med tilhørende premiering: 1. prisen i åpen klasse og Design for alle premieres med 30 000 kroner. 2. og 3. plass i åpen klasse premieres med henholdsvis 20 000 og 10 000 kroner.

* I åpen klasse vektlegger juryen fremtidsrettet, nytenkende og gjennomarbeidede idéer/produkter/tjenester, hvor prosessen og brukeren står i fokus. Bidraget skal på en unik måte bidra til å bedre samfunnet.

* I kategorien Design for alle vil juryen i tillegg legge vekt på at løsningen ivaretar de 7 prinsipper for Design for alle. Deltagerne skal vise hvordan deres produkter er tilgjengelig for en størst mulig brukergruppe, både friske og de med nedsatt funksjonsevne.

* Mer informasjon: http://www.norskdesign.no/unge-talenter/category555.html

(kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Lull_2 førstevalg web.jpg 9,15 kB (200x300)
Bilde - vedlegg til sak Eco-Cap_1 web.jpg 8,87 kB (399x300)
Bilde - vedlegg til sak ProActive_3 førstevalg web.jpg 10,48 kB (400x300)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 12.03.2008 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS