presseticker

Skip to main content

Design Effekt 2010:

Millionsuksess for trønderbedrifter

  Publisert: 20.10.2010 07:00 - av  Henrik Arneberg

EFFEKTEN AV DESIGN. – Ved å jobbe strategisk med design kan bedrifter bli morgendagens vinnere i den stadig tøffere og mer globaliserte kampen om kundene, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som deler ut prisen Design Effekt. Foto: Erlend Sæteren

Oslo: Den ene utviklet et nytt lastbærersystem for Posten som sparer millioner av kroner, mens den andre relanserte en klassiker og økte salget med 50 prosent. Onsdag ettermiddag fikk Inventas og HÅG tildelt utmerkelsen “Design Effekt”.

Utmerkelsen ble overrakt under Næringslivsdagen 2010, som ble arrangert av Norsk Designråd 20. oktober i Oslo.

 

– Arbeidet Inventas og HÅG har gjort viser at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er levende bevis på at veien til lønnsomhet kan gå gjennom design, forteller Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

 

Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 18 søknader, og 12 av disse ble tildelt utmerkelsen.

 

Økte stolsalget med 50 prosent

HÅG, som produserer stoler på Røros, hadde to valg da salget av bestselgeren og prisvinneren HÅG Credo begynte å dale: Leve eller dø.

 

HÅGs direktør for Research & Development, Christian Lodgaard, forteller at selskapet valgte å fornye den gamle arbeidsstolen Credo, som da den ble lansert i 1984 var såpass banebrytende at den ble selve definisjonen på dynamisk ergonomi og fikk en dominerende plass i industrien.

 

– Vi solgte på det meste 138 000 enheter pr år, og i 1999 gikk stol nummer 1 000 000 ut av fabrikken på Røros. Likevel opplevde vi at stadig sterkere konkurranse førte til at volumet sank. Produktet fremsto ikke lenger som tidsmessig rent visuelt sett, sier Lodgaard.

 

Forbedret marginene

Det ble nedsatt en tverrfaglig gruppe for å belyse utfordringen fra alle sider, og designbyrået Peter Opsvik ble engasjert. – Vi kom fram til at den relanserte stolen skulle inneholde kjerneverdiene i det eksisterende produktet. Den skulle være lett å like, lett å forstå og lett å bruke. I tillegg skulle miljøegenskapene forbedres, sier Lodgaard.

 

For å gjøre stolen mer miljøvennlig kvittet HÅG seg med all liming og økte andelen resirkulerbart material. Resultatet av endringene lot ikke vente på seg. Etter lanseringen i 2003 økte salget med 50 prosent, og har siden stabilisert seg på det nivået. Den nye stolen, HÅG H04, omsetter årlig for 145 millioner kroner.

 

– Investeringen i design økte også industrialiseringsgraden, som igjen ga en reduksjon i kostprisen på åtte prosent og forbedret marginene betydelig, sier Lodgaard.

 

Postdesign fra Trondheim

Ved årtusenskiftet sto Posten overfor store utfordringer: Nesten 90 prosent av virksomheten var blitt konkurranseutsatt og bruken av tradisjonell post gikk stadig nedover. Den statlige bedriften befant seg i en helt ny virkelighet med mange konkurrenter.

 

– Det var helt nødvendig for oss å utvikle og effektivisere virksomheten for å overleve, forteller Cathrine Laksfoss, økonomi- og utviklingsdirektør for logistikkdivisjonen i Posten Norge.

 

Inspirert av legoklosser

Med dette utgangspunktet satte de seg ned med designbyrået Inventas fra Trondheim for å utvikle et nytt system for lasting og håndtering av post. Resultatet ble noe så sjeldent som et kinderegg: Tre gode ting på én gang.

 

– Vi har redusert våre årlige logistikkostnader med 15 millioner kroner. Samtidig har vi redusert sykefravær og personskader, og vi sparer miljøet for CO2-utslipp, forteller Laksfoss fornøyd.

 

Bakgrunnen for designarbeidet er strategien om å automatisere og industrialisere Posten. Løsningen er inspirert av Lego-klossene. – Det gjaldt å unngå omlasting, ompakking og merhåndtering. Derfor ble det utviklet ett felles og standardisert system av kassetter, kasser og paller til frakt, sortering og oppbevaring av brev og pakker, forklarer Laksfoss.

 

Fraktet luft

Tidligere fraktet Posten mye luft på grunn av dårlig pakking. Nå går det 70 prosent mer post per pall og tomgodset er sammenleggbart. Lastemateriellet er videre tilpasset menneskene og maskinene som håndterer det. Siden november 2006 har lastbærerne vært i bruk i alle ledd.

 

– De er lettere og mer ergonomiske enn de vi brukte tidligere. Det har vært mye ros og svært få klager etter byttet, sier Laksefoss.

 

Hun tror mye av nøkkelen til suksessen ligger i at medarbeidere i alle ledd har vært involvert i utviklingen og designarbeidet. Konseptet fikk Merket for god design i 2007 og Glassbjørnen i 2008.

 

– Det aller beste er likevel tilbakemeldingene fra medarbeiderne. Det er viktig at de opplever å ha en arbeidsgiver som sammen med dem satser på å forenkle og forbedre arbeidshverdagen, sier Cathrine Laksfoss.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 55, mobil 917 74 683

* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Posten Norge AS, vakthavende pressekontakt, mobil 951 48 000.

* HÅG, direktør for Research & Development Christian Lodgaard, mobil 416 41 823

 

Design er lønnsomt!

Disse 12 bedriftene mottar utmerkelsen Design Effekt 2010. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:

 

Nille – har opplevd vekst på alle områder etter gjennomgripende modernisering og ny identitet. Totalsalget vokste med 67 prosent, antall kunder økte 21 prosent og omsetning per kunde økte med 37 prosent. Designbyrå er New Store Europe.

 

Lerum Konserves – har oppnådd 87 prosent andel av total markedsvekst for syltetøy/marmelade etter relansering av Lerums Utvalde. Designbyrå er Tangram Design.

 

Posten Norge – omdømmet steg 13 plasser, fra 25. plass til 12. plass, etter lansering av ny visuell identitet for Bring og Posten. Designbyrå er GROW.

 

American Bistro Scandinavia – har økt salget med 33 prosent, noe som ga omsetning på 235 000 kroner per stol etter redesign av totalkonseptet for TGI Fridays Karl Johan. Designbyrå er RISS.

 

Fjordland – har hatt en verdivekst på 276 prosent, 20,9 millioner forbrukerkroner, etter relansering av dessertyoghurtmerket Yoplait L’amour. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.

 

Litago og Tine – økte salget med 115 prosent etter relansering av Litago Drikke. Designbyrå er Tangram Design.

 

Norsk Caravan Club – økte annonsesalget med 225 prosent med ny visuell identitet. Designbyrå er Mission.

 

OsteCompagniet – snudde nedgang til oppgang ved å relansere blåmuggostene. Designbyrå er Dinamo Design.

 

Posten Norge – reduserte årlige logistikkostnader med 15 millioner kroner, fikk ned sykefraværet og reduserte CO2-utslippene etter utvikling av nytt lastbærersystem. Designbyrå er Inventas Trondheim.

 

Håg – snudde nedgang til oppgang ved å redesigne Håg Credo. Designbyrå er Peter Opsvik.

 

Thon Hotels – har økt omsetning på nett med 54 prosent etter lansering av nye nettsider og ny bookingløsning på nett. Designbyrå er Logica Norge.

 

Unil – har omsatt for 65 millioner kroner på 8 måneder etter lansering av serien Jacobs Utvalgte. Designbyrå er Strømme Throndsen Design.

 

Dette er Design Effekt

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 20. oktober.

* Årets jury ledes av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think) og består for øvrig av Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas), Hane Skullerud Alexandersen (marketingdirektør i Raise AS, i studiepermisjon) og Karen Onsanger (konserndirektør for Kommunikasjon og samfunnsansvar i Hafslund).

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

Produktbilder og juryvurderinger legges ut her kl 17.00 i dag: http://www.norskdesign.no/mottakere/category8534.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 20.10.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS