Millionsuksess for Nille-satsing i Vestfold
Billigkjeden Nille, saft- og syltetøyprodusenten Lerum og statseide Posten kniver om den aller gjeveste utmerkelsen som deles ut under Næringslivsdagen onsdag 20. oktober, nemlig Design Effekt Grand Prix.
– Dette er de aller beste eksemplene vi kan finne i Norge akkurat nå på hvordan strategisk designsatsing lønner seg, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd. Hun er prosjektleder for Design Effekt, som har som formål å vise fram og hedre kommersielt lønnsomme norske designprosjekter.
Mer enn billigdesign
Bak Nilles nominasjon til Design Effekt Grand Prix ligger historien om en gigantisk snuoperasjon, både økonomisk og omdømmemessig. – Langsiktig arbeid med design har bidratt til å gi oss ekstraordinære økonomiske resultater, fastslår Pål Wibe, administrerende direktør i Nille.
Gjennom 90-tallet var Nille-kjeden i sterk vekst, men på begynnelsen av 2000-tallet stoppet det opp. – Vi hadde en av Norges mest kjente merkevarer, men med en altfor snever profil. Kjeden var populær, men særlig kvinner forbandt oss med billige og dårlige produkter og vi tiltrakk oss hovedsakelig veldig prisbevisste kunder, forteller Wibe.
Moderniserte hele kjeden
I 2006 kom det inn nye eiere som raskt bestemte seg for å modernisere og revitalisere hele kjeden. Målet var å gjøre Nille til et sted fornuftige forbrukere besøker for å kjøpe produkter til hyggelige anledninger som gir verdi for pengene. Reklamebyrået Suburbia og butikkdesignerne i New Store Europe ble koblet inn på prosjektet, og strategien ble lagt for de nærmeste årene.
– Alle kommunikasjonsflatene og designelementene i butikkene skulle moderniseres, alle grafiske elementer skulle oppgraderes og vi bestemte oss også for å gi alle våre egne merkevarer en betydelig ansiktsløfting i form av nytt pakningsdesign, forklarer Wibe.
Rekordresultater
Rundt tre år senere er resultatene av endringsprosessen nesten overveldende. De gamle kjernekundene er fortsatt lojale, samtidig som nye kunder strømmer til Nille-butikkene. På toppen av dette bruker kundene mer penger på Nille enn før.
Målsetningen for Nille-prosjektet var å øke snittomsetningen per butikk på landsbasis fra 3,4 millioner til 4,5 millioner kroner innen 2012. Allerede ved årsskiftet i år ble dette målet nådd og passert. Snittomsetningen per Nille-butikk har økt med hele 40 prosent siden 2006.
I Nille-distriktet som omfatter Vestfold, Telemark og Buskerud opp til Drammen omsatte kjeden for 3,2 millioner kroner i snitt per butikk i 2006. I år ligger butikkene an til å nå en snittomsetning på 4,3 millioner.
– Vi har klart det kunststykket å øke omsetningen vår kraftig i en økonomisk nedgangstid. Vi har hatt en salgsvekst som våre konkurrenter bare kan drømme om, og den skal fortsette. Vi kan levere like gode produkter som de dyre faghandlerne – til en langt lavere pris, konstaterer en offensiv Wibe.
Han avfeier tanken om at design og lavpris er to motsetninger. – Med dette prosjektet har vi bevist at en storstilt designsatsing ikke behøver å koste skjorta. Investering i design har vært – og vil fortsette å være – en viktig årsak til fremgangen vi opplever som kjede, understreker Wibe.
(Pressenytt)
Last ned jurykjennelsene her:
* Nille: http://www.norskdesign.no/article16127-8533.html
* Lerum: http://www.norskdesign.no/article16128-8533.html
* Posten Norge: http://www.norskdesign.no/article16129-8533.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 55, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Posten Norge AS, vakthavende pressekontakt, mobil 951 48 000.
* Nille AS, administrerende direktør Pål Wibe, mobil 991 19 891
* Lerum, administrerende direktør Trine Lerum Hjellhaug, mobil 975 45 09
* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.
* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.
* I år mottok Norsk Designråd totalt 18 søknader. Av disse har juryen tildelt utmerkelsen ”Design Effekt” til 12 bedrifter. Tre søknader er nominert til ”Design Effekt Grand Prix”.
* Både ”Design Effekt” og ”Design Effekt Grand Prix” deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 20. oktober 2010.
* Design Effekt Grand Prix overrekkes i år av NHO-sjef John G. Bernander.
* Årets jury ledes av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), og består av Øyvind Lilaas (daglig leder i Lilaas AS), Sverre Høven (kommersiell direktør i Flytoget), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Jens Herman Ruge (seniorrådgiver i Patentstyret), Karen Onsager (informasjonsdirektør i Hafslund) og Hanne S. Alexandersen (markedsdirektør i Raise)
* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).
* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html