presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2009:

Mediekjemper frir til massene med nytt design

  Publisert: 11.03.2009 07:00 - av  Tale B. Jordbakke
Oslo: NRK og Dagbladet fikk tildelt det ettertraktede Merket for god design på Designdagen 2009. Både kringkastingsselskapets årsrapport og avisens lørdagsmagasin har nådd et større publikum gjennom å fornye uttrykket.

Merket for god design belønner vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og gis til bedrifter og designere som gjennom metodisk og målrettet samarbeid har skapt svært gode designløsninger.

 

– Totalt mottok vi 167 søknader til Merket for god design i år, en økning på 30 prosent fra i fjor. Dette er ny rekord, og viser hvilken sterk posisjon utmerkelsen har fått, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 11. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Lisensbetalernes levende kvittering

NRK er langt mer enn nyheter, sport og gullrekka. Det synliggjør allmennkringkasteren i sin multimediale årsrapport, som på Designdagen ble belønnet med Merket for god design 2009.

 

Rapporten, som kom ut i 2008, er en nettpublikasjon med både video, lyd og animasjoner samt klipp fra året som har gått. Gjennom rapporten oppsummerer NRK året med utgangspunkt i publikums opplevelser av NRKs innholdstilbud.

– NRK som allmennkringkaster er hvert år forpliktet til å lage en rapport over det vi har tilbudt publikum i året som gikk. Tradisjonelt har dette vært en trykt rapport som har vært forbeholdt Medietilsynet og spesielt interesserte, sier Øyvind Werner Øfsti, informasjonssjef i NRK.

 

I NRKs nye årsrapporter er trykksakene derimot lagt helt på hyllen. – Vi ønsker å vise fram NRKs mangfoldige innholdstilbud på en tilgjengelig, åpen og engasjerende måte. Vi er Norges største og viktigste mediehus og rommer så mye mer enn folk flest tenker over. Derfor er ikke rapporten lenger kun beregnet på spesielt interesserte, men er en kvittering tilbake til lisensbetalerne, sier Werner Øfsti.

 

Han forteller at rapporten har fått svært gode tilbakemeldinger fra publikum, og at den har hatt gode besøkstall med over 24 000 sidevisninger. – Besøkstiden er i snitt oppe i nesten 5 minutter hos hver besøkende, som er høyere enn på vanlige nettsider. Dette viser at vi klarer å fange interessen til de som tar en titt, sier informasjonssjefen, som synes det er en stor ære og veldig motiverende å motta Merket for god design.

 

Pusset opp originalen

Allerede da Dagbladet som landets første avis lanserte et lørdagsmagasin, Magasinet, i 1999, var design et viktig moment i kampen om leserne. Siden den gang har avisen fått konkurranse fra en rekke helgemagasiner og avisbilag landet rundt.

 

– Selv gode produkter må redesignes fra tid til annen, og i fjor ga vi Magasinet nytt format og størrelse, nytt papir, ny typografi og et strammere innhold, sier art director for Magasinet, Sigmund Nordal.

 

Han forteller at det nye Magasinets papir og format ligner mer på vanlige magasiner, mens typografi og design har gått mer i retning "avis".

 

– Vi leverer jo først og fremst sterke artikler som skal gi en god leseropplevelse. Men vi håper at nytt papir og design bidrar til å skille Magasinet ut i jungelen av avismagasiner, og at det derfor kan ha lengre levetid. Dette er et produkt som kan ligge på stuebordet uka gjennom.


Nordal forteller at Magasinet, som har over 800 000 ukentlige lesere, fremdeles går godt i et ellers tregt avismarked. Dessuten har Magasinet blitt mer populært blant annonsørene.

 

– Mens flere aviser i disse dager mister annonsører, har det i løpet av det siste året vært stor pågang i Magasinet. Vi har aldri hatt større sideantall enn i fjoråret, noe som skyldes annonsepågangen.

 

Skryt fra statsråd

Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad er imponert over designarbeidet som gjøres over store deler av landet. Nå håper statsråden at flere norske bedrifter finner inspirasjonen til å satse på design som en del av innovasjonsarbeidet.

 

– For å løse de store utfordringene i fremtiden og lykkes i stadig tøffere internasjonal konkurranse, trenger vi nyskapende bedrifter over hele landet – og her er design et viktig verktøy. Dagens finansuro understreker behovet for å skape flere norske suksesshistorier. Derfor har regjeringen satt design høyt på agendaen, påpeker Brustad.

 

Norsk design stilles ut

Mellom 19. mars og 26. april står utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” på DogA (Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut.

 

– De utstilte produktene og tjenestene gir et godt øyeblikksbilde av hva som skjer innen norsk design og innovasjon akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd.

 

På utstillingen, som er gratis og åpen for alle, vil det også gå an å stifte bekjentskap med vinnerne av Hedersprisen for god design, Klassikerprisen for god design, Miljøprisen og Design for alle-prisen. De tre prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert.

(Pressenytt)

 

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 11. mars: http://www.norskdesign.no/nyheter/category152.html

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

http://www.norskdesign.no/utstillinger/merket-for-god-design-og-unge-talenter-article8000-237.html

 

NRKs årsrapport: http://www.nrk.no/aarsrapport/2007/#forsiden?sk=no

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Marte Grevsgard, mobil 917 74 683, mg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* NRK, informasjonssjef Øyvind Werner Øfsti, mobil 41 68 06 97

* Dagbladet, Sigmund Nordal, mobil 99 01 14 80

* Mer informasjon om Designdagen 2009: http://www.norskdesign.no/designdagen/velkommen-til-designdagen-article3750-229.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.03.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS