Luksusøl, turistsatsing og offshoreinnovasjon - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 18.00
Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Totalt 50 eksemplarer av Merket for god design ble delt ut til bedrifter og designere fra Kjøllefjord i nord til Sandnes i sør, fra Fredrikstad i øst til Bergen i vest.
Aptomar: Offshoreinnovasjon
Offshoresikkerhet og opprydding etter oljesøl er dessverre et tidsaktuelt tema. Aptomar har utviklet et nytt taktisk samhandlingssystem som er i ferd med å sette en ny standard i bransjen.
SECurus lar båter, plattformer, fly og helikoptre samt landbaserte operasjonsrom kommunisere og dele informasjon i for eksempel en redningssituasjon eller ved en oljelekkasje. En stabilisert sensorplattform på toppen av båten gir god oversikt over situasjonen, og på broen er det tilgang til både levende bilder og kart med GPS-posisjoner.
Ny måte å tenke på
Det hele startet for rundt fire år siden med en forholdsvis enkel ide. Aptomar gikk i dialog med flere offshorekunder, blant annet Statoil, og fikk dermed en viktig innsikt i hvilke behov kundene hadde. – Det handler om å involvere de som faktisk skal bruke produktet ditt, fremfor å sitte på gutterommet og utvikle teknologifikserte produkter, påpeker gründer og deleier i Aptomar, Lars Andre Solberg.
Kadabra Produktdesign ble koblet inn, og har siden blitt en samarbeidspartner på flere prosjekter. – På den tiden hadde vi selv ingen designkompetanse, og vi lærte mye ved å se hvordan Kadabra tilnærmet seg problemstillingene. Det var rett og slett en helt ny måte å tenke på, forteller Solberg.
Ser tykkelsen på oljeflak
SECurus er dessuten første løsning på markedet som kan se tykkelsen på et oljeflak. – 90 prosent av oljen befinner seg på 10 prosent av flakets areal, men dette er ikke synlig med øynene eller andre sensorer. Når du skal rydde opp etter en lekkasje er det dermed helt håpløst å bare begynne et sted på måfå. Med vårt system er det enkelt å se hvor oljen befinner seg, og kjapt sette inn ressursene der de har mest effekt, sier Solberg.
Takket være SECurus har Aptomar raskt blitt verdens største leverandør av taktiske samarbeidsløsninger for opprydding av oljesøl, og selskapet er nå i en sterk vekstfase. I 2009 omsatte Aptomar for 11 millioner kroner. I 2010 steg omsetningen til 30 millioner, mens den i år beregnes å ende på 100 millioner kroner. Trondheimsselskapet ruster blant annet opp båter som driver med opprydding i Mexicogolfen.
Mack: Drikker mer spesialøl
Interessen for spesialøl blir stadig større over hele landet. I fjor opplevde Vinmonopolet en salgsøkning på 22 prosent i ølsegmentet. Den veksten ville Tromsø-bryggeriet Mack være med på.
Det er mye tradisjon og stolthet knyttet til de to ølmerkene Bokøl og GullMack. Macks Ølbryggeri har laget GullMack siden 1986, mens Bokøl kan føres helt tilbake til 1883. I senere tid har de to merkene kommet stadig dårligere til sin rett. De stutte 0,33-flaskene tok seg ikke godt ut på et restaurantbord.
– Dette er to velsmakende øl som behøvde emballasje som sto i stil med innholdet. I tillegg var det viktig for oss med en design som spiller på og forsterker Macks historie og håndverktradisjon, forteller produktsjef Cathrine Giæver.
Konkurrerer mot vin
Lokale Tank Design som fikk jobben med å gjøre Bokøl og GullMack mer eksklusivt. Byrået kom opp med en gjennomsiktig gulletikett som går igjen på begge merkene. En enkel og elegant fargekode er det eneste som skiller mellom Bokøl og GullMack. En annen viktig forandring er at den gamle flasken er blitt byttet ut med en høyreist 0,5-litersflaske.
– Dette gjør det mer naturlig å dele en flaske øl til et bedre måltid – slik mange gjør med vin. På mange måter er det nettopp vin vi konkurrerer mot, og med den nye emballasjen kan både GullMack og Bokøl fint stå fremme på et festpyntet bord, sier Giæver.
De nygamle ølmerkene er blitt tatt godt imot både i utelivet og hos ølkjøpende polkunder, og har allerede fått sølvmedalje i den internasjonale emballasjekonkurransen Pentaward. Utpå vårparten kommer bryggeriet til å utvide premiumserien med ytterligere to øltyper: et hveteøl og en brown ale.
Visit Nordkyn: Storsatsing i nord
Nordkyn ligger helt nord i Finnmark, på 71 grader nord. Området har alltid tiltrukket en del turister, men konkurransen både fra internasjonale, nasjonale og regionale destinasjoner ble stadig sterkere. Noe måtte gjøres.
– Tidligere hadde hver bedrift og hver bygd stått for sin egen markedsføring, og det var liten grad av samarbeid. Derfor gikk bedriftene i de to kommunene Gamvik og Lebesby sammen om å danne Visit Nordkyn, forklarer prosjektleder Charlotte T. Schytte.
Nyskapingen behøvde en profil som kunne samle og omfatte alle, og gjennom rådgivere i Norsk Designråd ble byrået Neue Design Studio trukket inn i arbeidet på et tidlig stadium. Gjennom hele prosessen har Schytte og designbyrået sørget for å involvere og engasjere de over 30 bedriftene som står bak Visit Nordkyn.
Finnmark i et nøtteskall
Kravene til profilen var derfor mange og sterke: Den skulle være relevant for alle og samkjøre turistnæringen. Den skulle bli en snakkis blant finnmarkinger og gjøre konkurrentene misunnelige.
– Nordkyn er Finnmark i et nøtteskall. Turister som kommer hit er gjerne nysgjerrige, aktive og ute etter sterke opplevelser og minner. I løpet av en formiddag kan du både være med ut på havet å fiske og deretter oppleve reinsdyr på vidda. Vi har karrige gråsteinsørkner, frodige daler, midnattssol og nordlys, men også vær og natur som på egenhånd bestemmer hvordan fisketuren eller vandreturen din blir, sier Schytte.
19. juni 2010 var sannhetens dag for prosjektet. Da skulle profilen lanseres og hele Nordkyn ble invitert til fest. Det ble en stor suksess. – Alle nordkynværingan har tatt profilen til sine hjerter. I dag møter du logoen overalt på halvøyen – på flagg og vimpler, på folks t-skjorter og på veggskiltene til medlemsbedriftene, forteller Schytte. Også turisttilstrømmingen har økt.
Levende værlogo
Logoen er ikke bare inspirert av været på Nordkyn. Den er et konstant øyeblikksbildet av de skiftende og ofte dramatiske værforholdene, og forandrer form og farge basert på vindforhold og temperatur. Og siden dato og værdata også er en del av logoen, er det mange som laster den ned og sparer den for ettertiden – for eksempel for å huske den dagen man fisket rekordkveita.
– Vi har nå fått det utgangspunktet vi behøver for å videreutvikle reiselivsnæringen på Nordkyn. Grunnmuren er reist og er et solid bevis på at valget om å samarbeide med profesjonelle designere var riktig. Det har vært en lang, lærerik og givende prosess, sier Schytte.
(Pressenytt)
Jurykjennelser, bilder, underlag:
Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html
(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)
Bildetekst:
REDESIGNET TRADISJONSØL: Macks Ølbryggeri og Tank Design fikk Merket for god design for relanseringen av Bokøl og Gullmack. Foto: Macks Ølbryggeri
FINNMARK I ET NØTTESKALL: Visit Nordkyn og Neue Design Studio fikk Merket for god design for førstnevntes nye profil. Foto: Visit Nordkyn
BEDRER OFFSHORESIKKERHETEN: Aptomar og Kadabra Design fikk Merket for god design for SECurus. Foto: Aptomar
Kontaktpersoner:
* Aptomar, CEO Lars Andre Solberg, mobil 414 34 542
* Macks Ølbryggeri, produktsjef Cathrine Giæver, mobil 976 66 442
* Visit Nordkyn, prosjektleder Charlotte T. Schytte, mobil 95 11 61 49
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Følg direktesending fra Designdagen 2011 her: http://www.norskdesign.no
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)