presseticker

Skip to main content

Hedersprisen for god design 2008:

Livreddende mineryddeutstyr fra Møre og Romsdal

  Publisert: 28.02.2008 07:00 - av  Henning Poulsen

Armadillo-vesten med ansiktsmaske - personlig beskyttelsesutstyr for minerydding. Foto: Rofi Industrier

 

Helly Hansen SeaAir - drakt for helikoptertransport offshore. Foto: Morten Brakestad

 

Oslo: En innovativ beskyttelsesdrakt fra Molde gjør livet tryggere for de som skal fjerne verdens 70 millioner miner. Nå er produsenten Rofi Industrier nominert til Hedersprisen for god design 2008.

Onsdag 12. mars går Designdagen 2008 av stabelen, men allerede fra 28. februar stilles de tre nominerte til årets Hederspris ut på DogA-senteret i Oslo. Og det skorter ikke på action blant de nominerte produktene.

 

Oslo-baserte North Legion er nominert for sin BMX- og terrengsykkelinspirerte snowracer, Helly Hansen Pro fra Moss for sin nye sikkerhetsdrakt for helikoptertransport offshore og Rofi Industrier fra Molde for sitt potensielt livreddende beskyttelsesutstyr for mineryddere.

 

– Årets nominerte til Hedersprisen for god design er plukket ut blant de aller beste av mottakerne av Merket for god design. De er alle unike løsninger, der nyskapende og innovativ design hjelper brukerne med å takle store utfordringer på en bedre måte, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd, som arrangerer Designdagen 2008.

 

70 millioner miner

Blodig alvor er utgangspunktet for at beskyttelsesvesten Armadillo og masken ROFI Facemask ble utviklet. – Det ligger fremdeles anslagsvis 70 millioner miner begravd rundt omkring i verden, og våre produkter berger liv nesten hver uke. Minerydding er et viktig arbeid som fortjener all den oppmerksomheten det kan få, og derfor er jeg veldig glad for denne nominasjonen, uttaler markedssjef Alfred Øverland i Molde-selskapet Rofi Industrier.

 

I 2004 ble et mineryddingsprosjekt initiert av kompetansesenteret Design uten grenser, på vegne av Norsk Folkehjelp. Målsetningen var å redusere antall skader og dødsfall knyttet til minerydding. Designbyrået KODE Design ble koblet inn, og sammen med blant annet Rofi Industrier ble Armadillo og den tilhørende beskyttelsesmasken utviklet.

 

– Tilbakemeldingene var at datidens utstyr ga grei beskyttelse, men at bruken førte til ulykker. Med ansiktsmaskene på ble minerydderne gående og puste gammel luft, buen i glasset ga forvrengninger i synet, stroppen og vekten førte til hodepine, og etter hvert som pleksiglasset fikk skraper ble sikten stadig dårligere, ramser Øverland opp.

 

Drivhus i drakten

Og kanskje verst; i bakende sol ble maskene til rene drivhus, med vesentlig høyere temperatur inni masken enn utenfor. Noe som førte til at mange mineryddere til stadighet løftet opp visiret under arbeid, og dermed ble eksponert for stor fare.

 

Et forprosjekt viste dessuten at det var mange belastningsskader blant mineryddere på grunn av utstyret. Blant annet presset gamle beskyttelsesdrakter såpass på indre organer at flere brukere fikk skader på nyrene. – Noe måtte gjøres med komforten! Minerydding er presisjonsarbeid, og en svett og varm minerydder i en klumpete drakt står i fare for å gjøre fatale feil, sier Øverland.

 

Armadillo-vesten er lettere enn andre beskyttelsesvester, og vektdistribusjonen er betraktelig bedre. Selve ansiktsmasken er bare halvparten så tung som sine forgjengere. Vesten har mekanismer for lufting, og ventilering og fargevalg sørger for at temperaturen inni masken holder seg på et levelig nivå.

 

Mer informasjon om utstillingen ligger her:

www.norskdesign.no/article3043-237.html

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Helly Hansen Pro, administrerende direktør Terje Gorm Hansen, mobil 950 88 547

* Rofi Industrier, markedssjef Alfred Øverland, mobil 992 74 900

* North Legion, salgs- og markedsdirektør Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897

* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html

 

 

Faktaboks:

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, mobil 975 45 978

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no

* Helly Hansen Pro, administrerende direktør Terje Gorm Hansen, mobil 950 88 547

* Rofi Industrier, markedssjef Alfred Øverland, mobil 992 74 900

* North Legion, salgs- og markedsdirektør Egil Stene-Johansen, mobil 928 62 897

* Mer informasjon om Designdagen 2008: http://www.norskdesign.no/designdagen/designdagen-2008-article212-229.html

 

Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2008

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets 126 søkere er følgende 3 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Helly Hansen SeaAir

Bedrift: Helly Hansen Pro

Design: Helly Hansen Pro og SINTEF Helse

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2994-612.html

 

Produkt: Armadillo vest with facemask

Bedrift: Rofi Industrier

Design: Kode Design

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2993-612.html

 

Produkt: North Legion MERC

Bedrift: North Legion

Design: Abry Design

Last ned mer informasjon her: www.norskdesign.no/article2992-612.html

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

2007

Telemarkbinding

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2005 (*)

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Armadillo web.jpg 7,63 kB (300x450)
Bilde - vedlegg til sak HellyHansen_Seaair5 web.jpg 14,93 kB (300x199)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 28.02.2008 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS