Livlige Akershus-krabater til topps
Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås og Krabat AS fra Lysaker mottok det høythengende Merket for god design under Designdagen 2008 onsdag 12. mars. På kjøpet fikk de også stor applaus fra en stappfull og feststemt storsal på DogA-senteret i Oslo.
Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, er dagen da næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.
Design som forretningsidé
Krabat på Lysaker ble tildelt Merket for god design for produktet Krabat Pilot, som er et krabbehjelpemiddel for funksjonshemmede barn. – Krabat Pilot har en unik funksjonalitet, sammenlignet med andre produkter på markedet. De tradisjonelle produktene er bare et forflyttingshjelpemiddel, mens med vårt produkt får barnet hjelp til å løfte hoftene slik at knærne kommer under kroppen, forteller sivilingeniør og daglig leder i Krabat, Tom-Arne Solhaug.
Han forteller at design er en viktig del av forretningsidéen. – Mange hjelpemidler er stygge og kan være direkte stigmatiserende, og dette har motivert oss til å skape hjelpemidler som er funksjonelle, samtidig som de er fine å se på, sier Solhaug.
Krabat Pilot ble introdusert på markedet i januar i fjor, og har allerede rukket å bli en nasjonal suksess. Alle hjelpemiddelsentralene i landet tilbyr nå dette produktet til funksjonshemmede barn. Produktet, som er designet av Formel Industridesign, kommer i flere forskjellige farger. – Det veier lite, og er lett å ta med seg rundt. Dessuten er det et hjelpemiddel som fint kan stå fremme, fordi designen er så tøff, sier Solhaug.
Levende profil
Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) på Ås mottok Merket for god design i kategorien Visuell kommunikasjon, for den grafiske profilen som ble laget i forbindelse med at Norges landbrukshøgskole fikk universitetsstatus.
– Den grafiske profilen vår er et biogram, som er et symbol som forandrer seg fra dag til dag. Den rokker litt med vår oppfatning av visuell identitet som noe mer stabilt, forklarer Åslaug Borgan, konsulent ved UMB. Det er Tangram Design som har utviklet profilen. Biogrammet er individuelt og kan tilpasses hver enkelt ansatt og student. – Hver og én har sin egen logo. Det gjør at vi får et personlig forhold til universitetets profil, samtidig som det skaper fellesskap, sier Borgan.
Juryen påpekte at den bærende ideen med biogrammet reflekterer universitetets fagområder, som nettopp handler om liv og naturens sykluser. – Det er en levende profil som er helt i tråd med hvem vi er og hva vi driver med her på Ås, sier Borgan.
Strenge krav
Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd, forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.
– Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.
Designutstilling
Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57
* KRABAT AS, Tom-Arne Solhaug, tlf 924 48 284, tas@krabat.no
* Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB), Åslaug Borgan, tlf 64 96 50 26, aslaug.borgan@umb.no
* Mer informasjon om Designdagen 2008: www.norskdesign.no
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)