presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2010:

Liten dans med stor profil

  Publisert: 17.03.2010 07:00 - av  Henrik Arneberg

Carte Blanche fikk Merket for god design for sin nye grafiske profil.

 

 

Oslo: Ny kunstnerisk ledelse og et 20-årsjubileum gjorde at Carte Blanche ønsket å redesigne sin grafiske profil. Målet var å gjøre en smal kunstart tydelig og synlig for et bredere publikum, både nasjonalt og internasjonalt. Nå har danskekompaniet fått Merket for god design.

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Giske: – Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram.
– Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.

 

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

 

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

 

Utfordrer det forutsigbare

Reaksjonene på den nye profilen til Norges nasjonale kompani for samtidsdans har vært delte. – Det er tydelig at profilen vår utfordrer manges vanetenking. Det skal den gjøre - kunstarten vår skal utfordre det forutsigbare og de gitte forventninger. Vi må tørre å ta skrittet fra det kjente til det ukjente, sier Kristin Raknes, informasjonsansvarlig i Carte Blanche.

 

Hun forteller at hun har fått mange tilbakemeldinger på at Carte Blanche nå fremstår på en tydeligere og mer gjennomtenkt måte.

 

– Særlig fra folk som bare kjenner kompaniet av omtale og aldri har sett forestillingene våre, får vi gode tilbakemeldinger - folk er nysgjerrige og positive. Da tror vi investeringen og valget var riktig. Det inspirerer til å strekke oss lenger i forhold til det vi kan best, nemlig samtidsdans, sier Raknes.

 

Nyskapende og utfordrende – også på papir

Carte Blanche sin viktigste oppgave er å presentere samtidsdans for et bredt og sammensatt publikum. – Vi er kjent for høy kvalitet på scenen, og vi ønsket at denne kvaliteten også skulle reflekteres i vår grafiske profil, sier Raknes.

 

Hun forteller at forestillingene skal være nyskapende og utfordrende, og at det var ønskelig å få fram nettopp dette i presentasjonen av Carte Blanche på papir. – Designbyrået Orangeriet tente på oppgaven, og til tross for korte tidsfrister og begrenset budsjett tok de utfordringen og gjenskapte vår identitet og sceniske tilstedeværelse i et selvstendig grafisk uttrykk, forteller Raknes.

 

Rekrutterer med design

Hun tror det er mange der ute som vil ha glede av forestillingene til Carte Blanche, selv om de aldri før har sett samtidsdans. – Vi vil at profilen vår skal si "liker du dette, så liker du også forestillingene våre". Vårt faste publikum er vant til utradisjonelle uttrykk. Vi ønsker gjennom vår nye visuelle profil også å få et nytt publikum over dørterskelen, forklarer hun.

 

Ifølge Raknes har den nye profilen gjort Carte Blanche mer synlig og gjenkjennbar overfor publikum. – For kompaniet har det vært viktig med en identitet som er tydelig norsk, samtidig som den har internasjonal appell. Den skal være tilstede i et kommersielt marked uten å miste sin kunstneriske samtidsprofil, sier hun.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

Film:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Kontaktpersoner:

* Carte Blanche, informasjonsansvarlig Kristin Raknes, mobil 90 80 46 66
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

 

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Liten-dans-med-stor-profil.jpg 36,35 kB (459x280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.03.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS