presseticker

Skip to main content

Lillehammerprodusent skal kle New York i innlandsull

  Publisert: 18.05.2017 08:48 - av  Henning Poulsen
Gudbrandsdalens Uldvarefabrik fra Lillehammer tar med seg både standardkolleksjonen og lyddempende kunst til New York. Dette er tiende gang den norske utstillingen Insidenorway deltar på den toneangivende boligmessen ICFF.

I årets første kvartal økte norsk møbel- og interiøreksport til USA med hele 60,4 prosent fra samme kvartal i fjor. Det viser nye tall fra Designindustrien, som inntil nylig het Norsk Industri Møbel + Interiør.

 

Søndag 21. mai åpner østkystens viktigste møbel- og interiørmesse, ICFF, dørene på Javits Center i New York. På nesten 17 000 kvadratmeter skal om lag 750 utstillere kjempe om oppmerksomheten til over 35 000 besøkende.

 

På den norske Insidenorway-paviljongen stiller den tradisjonsrike tekstilprodusenten Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, den innovative møbelbedriften VAD, den uortodokse designduoen Ope og den spennende utfordreren Heymat.

 

Stort marked for kvalitetsull

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik skal vise fram sin standardkolleksjon på ICFF. I tillegg får et kresent messepublikum stifte bekjentskap med «Patch», et lyddempende kunstverk på 1.00 x 1.20 meter laget av ullstopp, som allerede er tatt i bruk på statsministerens kontor i Oslo.

 

– Om lag 60 prosent av stoffene vi leverer til møbelproduksjon går til eksportmarkedene, og denne andelen jobber vi for å øke. Vi erfarer at det er et stort marked for høykvalitetsstoffer både i Europa og Nord-Amerika, sier salg- og markedsdirektør Richard Aune i Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

 

Nylig har den tradisjonsrike tekstilprodusenten som ble etablert på Lillehammer i 1887 inngått avtale med to store amerikanske distributører. Aune håper å legge til flere avtaler i kjølvannet av årets ICFF-messe.

 

– Hittil har vi vært til stede i Nord-Amerika mest via andre aktører, men nå ønsker vi i større grad å stå på egne bein, kommenterer han.

 

Vil øke norsk eksport

I år feirer Egil Sundet, bransjedirektør i Designindustrien, 10-årsjubileum for den norske fellesstanden Insidenorway på ICFF i New York.

 

– Hensikten er å løfte fram norske møbel- og interiørbedrifter og bistå med eksportetablering i internasjonale markeder. Siden 2005 har vi hatt over 50 norske paviljonger på messer og utstillinger blant annet i Tokyo, Berlin, Wien, Shanghai, New York, Toronto, Milano og Los Angeles. I senere år har USA blitt et av de viktigste eksportmarkedene for bransjen, forteller Sundet.

(Pressenytt)

 

FAKTABOKS

Insidenorway i New York

* Insidenorway er en felles norsk stand eid av Norsk Industri.

* Står for 10. år på rad på International Contemporary Furniture Fair (ICFF) på Javits Center i New York 21. - 24. mai.

* Et samarbeid med Innovasjon Norge og Det norske generalkonsulatet i New York

* ICFF venter over 35 000 deltakere og nesten 750 utstillere i år.

* USA er det fjerde viktigste eksportmarkedet for norsk møbel- og interiørindustri etter Sverige, Danmark og Tyskland.

* I 2016 økte eksporten til USA med 5,6 prosent.

* Første kvartal 2017 vokste USA-eksporten med 60,4 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

* Total norsk møbel- og interiøreksport til utlandet lå i fjor på 6,4 milliarder kroner.

 

 

Bildetekst:

Norskproduserte ulltekstiler av høy kvalitet er kjennemerket til Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Foto: GU

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, salg- og markedsdirektør Richard Aune, mobil 977 42 168

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 18.05.2017 08:48
Teknisk løsning ZEVS AS