presseticker

Skip to main content

Lillehammer-gründer og Gran-fabrikk hylles for god design

  Publisert: 05.03.2024 07:37 - av  Henning Poulsen

EN PODKASTERS DRØM. Det bærbare podkaststudioet til Nomono mottar DOGA-merket for design og arkitektur. En viktig del av produksjonen skjer i Gran kommune. Foto: Nomono/The Bunch

 

BÆREKRAFTIG HÅNDVERK. Bokhari, med røtter til Lillehammer og Innlandet, får DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Tank

Bokhari i butikk. Foto: Runa Klock

Lillehamringen Amar Bokhari står bak en storsatsing på rettferdige tekstiler. Jaren-produsenten Hapro har en nøkkelrolle i en norsk podkastsuksess. Nå vanker det DOGA-merket for design og arkitektur.

Det sosiale entreprenørselskapet Bokhari, med Amar Bokhari i spissen, mottar DOGA-merket sammen med Tank Design under en seremoni i Oslo 14. mars.

 

Samtidig gis DOGA-merket også til oppstartsbedriften Nomono og designselskapene Inventas, Heydays og Goods. Produktet de har utviklet, et bærbart podkaststudio, settes sammen hos Hapro på Jaren i Gran kommune. Hapro produserer også et kretskort som brukes i produktet.

 

– Årets vinnere av DOGA-merket viser hvordan design og arkitektur kan skape innovasjon, lønnsomhet, bærekraft, nye markeder, flere arbeidsplasser og mer attraktive byer. Dette er strålende eksempler på hvordan design og arkitektur skaper verdi i både privat og offentlig sektor, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

 

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur. I forrige uke ble det avslørt hvilke arkitekturprosjekter som får DOGA-merket i år. Nå røper DOGA hvilke designprosjekter som mottar utmerkelsen.

 

– Når fremtidsutsiktene er usikre, er det viktig at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjonsprosesser. Her er det mye å la seg inspirere av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

 

Bokhari: Bærekraftige tekstiler i ny drakt

Da den sosiale entreprenøren Amar Bokhari fra Lillehammer og den kjente produkt- og møbeldesigneren Runa Klock pustet nytt liv i familiebedriften Bokhari, var målet å skape trygge og gode arbeidsplasser i Pakistan gjennom å bygge opp et marked for bærekraftige, pakistanske interiørprodukter i Norden.

 

Etter en stund ble det klart at uten en sterk identitet, ville Bokhari ikke nå så langt som gründerne ønsket.

 

– For mange sosiale entreprenører er viljen stor, og drivkraften enda større. Men forretningsmodellen, det kommersielle, matcher ikke alltid ambisjonene. Vi konsentrerte oss lenge om produksjon og salg. Nå ønsket vi å bygge merkevaren og fortelle folk hvem vi er, sier Amar Bokhari.

 

Forener pakistansk og norsk formspråk

Bokhari kom i kontakt med Tank Design, som hvert år dedikerer 200 designtimer til ideelle prosjekter. De to selskapene ble en perfekt match.

 

– Vi jobbet tett sammen med designerne gjennom workshoper og kontinuerlig dialog og sparring, der visjoner og ideer, skisser og utkast har fått sveve fritt. Vi visste hvor vi ville, og Tank hjalp oss med å visualisere dette, sier Bokhari.

 

Idéprosessen startet med utforskning av ulike veveteknikker i tekstilproduksjon. Tank kom etter hvert opp med et uttrykk som forener et skandinavisk design og det ornamentale formspråket fra pakistansk håndarbeid. Logoen – en enkel -b – er designet som en stilisert vevknute. Designerne har utviklet en verktøykasse av visuelle elementer som kan settes sammen og brukes for å passe med Bokharis økosystem av produkter.

 

Anstendig arbeid som drivkraft

Etter at den nye visuelle identiteten kom på plass, har dører åpnet seg for Bokhari. De har styrket posisjonen i kjedebutikker i Norden, og nye samarbeidspartnere har knyttet seg til selskapet. Bokhari har skapt om lag 450 anstendige arbeidsplasser i utkanten av Faisalabad, og driver også en skole for barna til de ansatte. Slik får nærmere 1000 jenter og gutter i alderen 4 til 18 en utdanning.

 

– Det er dette som teller aller mest og som er vår virkelige drivkraft her. Vi vil tilby enda flere anstendig arbeid med bærekraftig leveinntekt, og bidra til å gi barn den utdanningen de har rett til. Kanskje det bare er en dråpe i havet, men for de tusenvis av menneskene som er involvert, så vet jeg at vi utgjør en stor forskjell. Derfor skal vi vokse, slik at enda flere kan bli med på denne reisen, lover Amir Bokhari.

 

Ydmyk og overbevisende

Juryen mener prosjektet er et stjerneeksempel på hvordan verdigrunnlaget til en virksomhet kan speiles i en god grafisk identitet.

 

«Den intelligente bruken av mønster, farger og formspråk skaper en identitet som reflekterer virksomhetens filosofi på en ydmyk og overbevisende måte. Følgelig oppleves Bokhari som et kvalitetsmerke. Merkevaren appellerer til kunder som er bevisste på eget forbruk og nysgjerrige på tingenes opphav. Slik bidrar den til å støtte opp om arbeidsplasser og skolegang i Pakistan, noe som er et hovedmål for virksomheten,» uttaler juryen.

 

Nomono: Podkasting til folket

Til tross for at det finnes millioner av aktive podkastere og minst en halv milliard lyttere verden over, er det enorme forskjeller i produksjonskvaliteten. For å lage høykvalitetslyd, trenger du dyrt og komplisert utstyr.

 

Slik bør det ikke være, tenkte gründer og teknolog Audun Solvang. Sammen med Jonas Rinde og Sigurd Saue stiftet han Nomono i 2019. Målet deres er å gjøre god lyd tilgjengelig for alle.

 

– I dag har de fleste med en ny smarttelefon mulighet til å gjøre videoopptak av høy kvalitet. Slik er det ikke med lyd. Produksjon av god lyd – ikke minst romlig lyd – er forbeholdt noen få, profesjonelle aktører. Vi ønsket gjøre god lyd tilgjengelig for alle innholdsskapere på en enkel og god måte, sier Viktor Rydal, sjefsdesigner i Nomono.

 

Måtte tenke helhetlig

Omfattende brukerundersøkelser avdekket et stort behov for et helhetlig økosystem av produkter og tjenester rettet mot podkastere og andre produsenter av lydopptak. Dermed måtte blikket løftes. Nomono hadde allerede bygget opp et sterkt, tverrfaglig designmiljø i bedriften. Nå hentet de inn spisskompetanse hos Inventas, Heydays og Goods.

 

– Helt siden oppstarten har design og brukeropplevelse ligget i kjernen av Nomono. Derfor har vi bygget opp sterk designkompetanse på huset. Når vi kompletterer med eksterne designpartnere, er vi i stand til å utvikle nyskapende løsninger og en unik merkevare, sier Rydal.

 

Resultatet er todelt, men likevel helhetlig. Det fysiske produktet Nomono Sound Capsule er et elegant og kompakt lydstudio som gir alle slags podkastere mulighet til å produsere romlig lyd av høy kvalitet uansett hvor de befinner seg. Opptakene kan deretter redigeres i Nomono Cloud, et skybasert verktøy der avanserte funksjoner er pakket inn i et enkelt brukergrensesnitt. På den måten kan du lage en førsteklasses podkast, uten å være lydingeniør eller styrtrik.

 

Nesten helnorsk produksjon

Produktet er dessuten laget i Norge: Plastdelene støpes hos IV Moulding i Leksvik, mens kretskortene lages hos Hapro på Jaren. Her monteres også produktet, mens emballasjen produseres i Hønefoss. Kun futteralet med tilleggsutstyr lages i utlandet.

Etter lanseringen i fjor har det bærbare lydstudioet allerede blitt solgt for mer enn seks millioner kroner i 10 land, med USA som det største markedet. Nomono har mottatt den prestisjetunge SXSW Audio Innovation Award, og brukes av ledende podkastere.

 

– Vi opplever at løsningen vår virkelig har truffet en nerve i markedet. Både innholdsskapere, lydingeniører og produsenter forteller oss at de er svært fornøyde med lydkvaliteten og de kreative mulighetene Nomono gir dem. Det er den beste attesten vi kan få, sier Rydal.

 

Helhetlig og gjennomarbeidet

Juryen lar seg imponere av hvordan Nomono har klart å skape noe helt nytt i segmentet mellom mobiltelefon og tradisjonelt lydstudio.

 

«Nomono er et eksempel på hvordan en tverrfaglig designprosess gir bedre nyskaping, form og funksjon. Resultatet er et brukervennlig og inkluderende produkt som gjør podkastformatet tilgjengelig for enda flere. Det er et ekstra pluss at all produksjon foregår i Norge. Dette er en spennende, gjennomarbeidet og helhetlig løsning i en tid med høye krav til lydproduksjon,» skriver juryen i sin kjennelse.

(Pressenytt)

 

 

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/doga-merket-design-arkitektur/

 

 

Bildetekster:

EN PODKASTERS DRØM. Det bærbare podkaststudioet til Nomono mottar DOGA-merket for design og arkitektur. En viktig del av produksjonen skjer i Gran kommune. Foto: Nomono/The Bunch

 

BÆREKRAFTIG HÅNDVERK. Bokhari, med røtter til Lillehammer og Innlandet, får DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Tank

 

 

Kontaktpersoner:

* Bokhari, sosial entreprenør og daglig leder Amar Bokhari, amar@bakhari.no, mobil 94 84 80 93

* Nomono, designsjef Viktor Rydal, viktor.rydal@nomono.co, mobil 46 83 92 46

* DOGA, leder kommunikasjon, Jeanette Solhaug, jso@doga.no, mobil 91 37 75 46

* DOGA, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22

 

Faktabokser:

Hva er DOGA-merket?

Prisen deles ut av Design og Arkitektur Norge (DOGA).

Overrekkelsen av DOGA-merket skjer på DOGA 14. mars.

 

 

Hva er DOGA?

Kommunal og distriktsdepartementet og Næringsdepartementet har satt disse målene for DOGAs arbeid:

- Øke konkurranseevnen i næringslivet
DOGA skal bidra til økt kunnskap om og bruk av design og arkitektur i innovasjons- og verdiskapingsprosesser i næringslivet.

- Økt innovasjon i offentlig sektor
DOGA skal bidra til samarbeid på tvers av sektorer og bedre tjenester gjennom økt offentlig bruk av design og arkitektur.

- Utvikle bærekraftige, attraktive og innovative byer og tettsteder
Gjennom designmetodikk, arkitektur og innovasjonsprosesser skal DOGA fremme utvikling av bærekraftige og attraktive byer, tettsteder og lokalsamfunn i hele landet.

- Gi gode design- og arkitekturpolitiske råd
DOGA gir råd til regjeringen rundt utvikling av politikk og virkemiddelbruk på design- og arkitekturfeltet.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Nomono_TheBunch.jpg 968,54 kB (3200x1800)
Bilde - vedlegg til sak Bokhari_13_Tank.jpg 1,96 MB (3504x2467)
Bilde - vedlegg til sak Bokhari_07_foto Runa Klock.JPG 98,39 kB (1024x768)
Bilde - vedlegg til sak Bokhari_00_Tank.jpg 799,77 kB (3495x2471)
Bilde - vedlegg til sak Nomono_TheBunch2.jpg 1,35 MB (3200x1800)
Bilde - vedlegg til sak Nomono_TheBunch3.jpg 1,42 MB (3200x1800)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.03.2024 07:37
Teknisk løsning ZEVS AS