Lillehammer-bedrift og klassisk Dokka-designer kjemper om bransjepriser
Tirsdag 11. juni skal noen av landets aller fremste møbel- og interiørbedrifter konkurrere om prisene Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen.
– De nominerte representerer et stort mangfold i design- og ferdigvarebransjen, både geografisk og bransjemessig. Det er hyggelig, men også svært nødvendig i en tid der vi leter etter hva vi skal leve av etter oljen. Det ligger et stort potensial for verdiskaping i vår bransje i årene som kommer, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.
De fire prisene skal deles ut tirsdag ettermiddag under Bransjedagen i Næringslivets Hus i Oslo. Det er Designindustrien som står bak prisene.
Blåser støv av glemt designikon
Det nyetablerte designselskapet Objekt er nominert til Klassikerprisen for «Grorudstolen» til Hans Brattrud (1933-2017). Den praktiske og stablebare kjøkken- og kantinestolen ble satt i produksjon på Grorud i Oslo i 1958. Den var kjent i sin samtid, men ble deretter nærmest glemt før Objekt børstet støv av den i fjor.
«Stolen er en klassisk representant for en epoke og for en del av norsk møbelproduksjon som spilte en stor rolle i sin samtid, men som i dag nesten er borte. Stolen er Objekts første produkt, og er basert på stor entusiasme for norsk møbelproduksjon,» skriver juryen i sin begrunnelse.
Allerede som 12-åring bestemte Hans Brattrud seg for å bli designer. Rundt 1948 begynte han på et snekkerverksted i Nordre Land, litt nord for hjembyen Dokka. Siden utdannet han seg ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, der han tegnet den velkjente «Scandia Jr.»-stolen som eksamensoppgave.
Designkarrieren til Dokka-mannen ble kort. Allerede i 1964, seks år etter at han formga «Grorudstolen», satset han i stedet på arkitektkarriere. Deretter, i perioden fra 1979 til 2003, hadde han ansvar for bygg, eiendom og planarbeid i Nordre Land kommune, ifølge Store norske leksikon.
Merkevarebygging på Lillehammer
Merkevarehuset Brav Norway, som er nominert til prisen Årets merkevarebygger, har i løpet av kort tid gjort et betydelig innhogg i sports- og fritidsmarkedet. Det Lillehammer- og Oslo-baserte selskapet fører verdensledende merkevarer som Swix, Hard Rox, Ulvang og Toko.
«Bedriften samler solide, viktige og sterke merker i sitt sortiment. De forteller en god historie om produkter der norsk hverdagskompetanse gir troverdighet og kvalitet,» ifølge jurykjennelsen.
(Pressenytt)
Bildetekster:
Objekt er nominert til prisen Klassikerprisen for «Grorudstolen», designet av Hans Brattrud. Foto: Objekt
Brav Norway er nominert til prisen Årets merkebygger. Foto: Brav Norway
FAKTABOKS
Bransjedagen 2019
* Et årlig arrangement for møbel- og designbransjen.
* Arrangeres av Designindustrien.
* Årets tema er markeder i endring og norsk ferdigvareeksport.
* Bransjedagen byr på foredrag og workshoper, i tillegg til utdeling av fire bransjepriser.
* Les mer her: https://www.norskindustri.no/kurs-og-arrangementer/arrangement/2019/q2/designindustrien-bransjedag-og-arsmote/
Er du journalist og ønsker å delta på Bransjedagen, kan du registrere deg gratis her:
Velg alternativet «medlem», så blir ikke deltakelsen fakturert i etterkant.
Kontaktperson:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192
brav helsport_himalaya xtrem2_3.jpg 53,45 kB (800x800)