presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2011:

Lekne rogalendinger utfordrer blåbankene

  Publisert: 22.02.2011 07:00 - av  Henning Poulsen
Sandnes Sparebank, Fasett

GUL BANK: Der andre banker er blå og tradisjonelle bruker Sandnes Sparebank design for å ta rollen som en hyggelig og uformell lokalbank. Nå er banken og designbyrået Fasett nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Anne Lise Nordheim

 

Oslo: Med sin humørfylte og uredde grafiske design kjemper Sandnes Sparebank mot store, konservative konkurrenter. Nå er den tradisjonsrike lokalbanken nominert til Hedersprisen for god design.

Sandnes Sparebank, Hydrolift, Kongsberg Seatex og Tandberg er årets fire nominerte til Hedersprisen for god design 2011.

 

– At aktører i fire såpass ulike bransjer er representert med så sterke prosjekter viser at designmodenheten i næringslivet har tatt et sjumilssteg de siste årene, sier prosjektleder for designpriser i Norsk Designråd, Eline Strøm-Gundersen.

 

Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og skal deles ut av Norsk Designråd onsdag 16. mars under årets fremste designbegivenhet, Designdagen. Fra 24. februar stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo.

 

Evigung bankdesign

Tiden kan fare ille med grafiske designarbeider. En firmaprofil som ble hyllet som elegant og progressiv for et par tiår siden er gjerne til beskjemmelse både i kantinen og på styrerommet i dag, om den ikke allerede er erstattet med noe nytt. Slik er det ikke hos Sandnes Sparebank. Her har de vært trofaste mot sitt profilprogram siden 1998.

 

– Hedersprisen for god design er noe av det gjeveste man kan få her til lands, og vi synes det er helt fantastisk å bli nominert, sier en stolt kommunikasjonsdirektør i Sandnes Sparebank, Ingrid Schøpp. Hun mener det er unikt og oppsiktsvekkende at et profilprogram som har løpt over mer enn ti år makter å hevde seg i en innovativ norsk designbransje.

 

Banker gigantene

I Sandnes Sparebank har man aldri vært redde for å skille seg ut. Det er tvert i mot slik den lille lokalbanken fortsetter å bite fra seg i Rogaland, som er et prestisjemarked for alle landets store nasjonale banker.

 

– Der andre banker er blå, ikke bare i farge men også i stil, ønsket vi i stedet å vise vårt særpreg som en liten utfordrer i et marked vi kjenner godt. Vi har tross alt vært lokalbank i 135 år, påpeker Schøpp.

 

Profil i organisk utvikling

Et muntert grafisk uttrykk i gult, sort og hvitt ble valgt for å vise fram en sympatisk og fleksibel bank for privatpersoner og lokale bedrifter i området. Innad i Sandnes Sparebank var meningene delte. Det nye uttrykket gikk fullstendig på tvers med hva man tradisjonelt forbinder med finansielle tjenester. Ville det nye uttrykket skade bankens tillit og anseelse?

 

– Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger opp igjennom årene fra både kunder, konkurrenter og våre egne medarbeidere. Faktisk har noen av de som var mest skeptisk etter hvert blitt profilens fremste ambassadører. Designen viser våre visjoner og verdier og sier noe om hva vi står for, sier Schøpp.

 

Nye elementer legges til og tas fra etter behov, på den måten er profilen til Sandnes Sparebank i en kontinuerlig organisk utvikling. Da banken skulle lansere nye kommunikasjonselementer rettet mot personkunder ble det utviklet en serie som representerer de ulike livsfasene kunden kan befinne seg i.

 

Mangeårig designpartner

Og da den tradisjonsrike banken relanserte sine nettsider for bare et par uker siden, skjedde dette etter de samme grunnprinsippene som ble lagt over ti år tidligere. Med den samme designeren som har vært med helt fra begynnelsen, Trond Fernblad i Stavanger-byrået Fasett.

 

– Vi har brukt Fasett siden 1997 og har et utmerket samarbeid. De kjenner oss så godt at de intuitivt forstår våre behov, og derfor gir vi dem også en stor grad av frihet, forteller kommunikasjonsdirektøren.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Sandnes Sparebank, kommunikasjonssjef Ingrid Schøpp, mobil 906 52 282

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Mer informasjon om Designdagen 2011: http://www.norskdesign.no/designdagen-2011/category8616.html

 

 

 

Bildetekst1:

GUL BANK: Der andre banker er blå og tradisjonelle bruker Sandnes Sparebank design for å ta rollen som en hyggelig og uformell lokalbank. Nå er banken og designbyrået Fasett nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Anne Lise Nordheim

 

Bildetekst2:

OLJEVINGER: eBird gjør det enklere å styre undervannskabler som kan være opptil 12 kilometer lange. Kongsberg Seatex og designbyrået Inventas Trondheim er nå nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Kongsberg Seatex

 

Bildetekst3:

POPULÆRE TELEMØTER: Tandberg, nå del av Cisco, har måttet doble produksjonskapasiteten på nyvinningen EX90, som flytter telekonferansen fra møterommet til skrivepulten. Nå er selskapet nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Tandberg

 

Bildetekst4:

RIMELIG FJORDLUKSUS: Flerbruksbåten Hydrolift SX-22 gir fjordlykke til halv pris. Nå er Hydrolift og Eker Design nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Hydrolift

 

Hedersprisen for god design 2011

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Profilprogram og kommunikasjonsdesign
Bedrift: Sandnes Sparebank
Design: Fasett
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17913-621.html

Produkt: Hydrolift SX-22
Bedrift: Hydrolift
Design: Eker Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17896-621.html

Produkt: eBird
Bedrift: Kongsberg Seatex
Design: Inventas Trondheim
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17914-621.html

Produkt: EX90
Bedrift: Tandberg (nå en del av Cisco)
Design: Tandberg
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17915-621.html

 

FAKTABOKS 2:

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

 

2010:

“De gode hodene”

Bedrift: NTNU

Design: Agendum

 

2009:

CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine Services

 

2008

Armadillo vest med ansiktsmaske

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding NTN

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2006 (*)

 

2005

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Sandnes sparebank.jpg 32,50 kB (3008x2000)
Bilde - vedlegg til sak eBird-i-bruk.jpg 612,67 kB (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak Cisco_EX90-i-miljoe.jpg 350,16 kB (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak Hydrolift SX-22.jpg 1,38 MB (2436x1342)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.02.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS