Larvik, Berger og Tønsberg leder norsk designinvasjon i København
I år fyller eksporttiltaket Inside Norway 20 år. Dette feires med rekordstor deltakelse på designfestivalen 3daysofdesign (3DD). Hele 11 designbedrifter stiller ut på den norske paviljongen, og både Lundhs og Hilding Anders Norway, eierne av merkevaren Jensen Beds, sender folk og produkter til København.
– 3DD er en drøm av en designfestival for oss, med mange relevante og flotte utstillinger, foredrag og hendelser - alt samlet i en fantastisk by der design og arkitektur har dype røtter. Vi drar dit for å komme i kontakt med arkitekter og designere som også ser verdien i et materiale som varer evig, sier Line Møller Mærsk, produktsjef i Lundhs.
Lundhs ble stiftet i Larvik i 1962, og er i dag Nord-Europas største produsent av naturstein. Gjennom merkevaren Lundhs Real Stone promoterer selskapet forskjellige bruksområder for steinene de utvinner ved sine steinbrudd.
En rekke av disse eksemplene blir med til København, deriblant et kjøkken, en skrivepult fra Hunting & Narud og småbord laget av kunstneren Ali Gallefoss for designbyrået Bielke&Yang.
– Steinen i seg selv er et fantastisk råmateriale, men det er først når den blir transformert til vakre objekter eller interiører gjennom dyktige arkitekter, designere og kunstnere at vi får oppleve dens fulle potensial, sier Mærsk.
Sovekomfort fra Berger
På 3DD skal Jensen Beds friste med kontinentalsengen Supreme og de justerbare modellene Prestige Lean og Supreme Aqtive II.
– Dette er en spennende møteplass og et sted vi kan bygge videre på et stort og bredt internasjonalt nettverk. Vi ønsker å snakke med så mange som mulig, særlig interiørdesignere, arkitekter og forhandlere fra USA, sier markedssjef Nina Stordalen i Hilding Anders Norway.
I dag selges Jensen-produkter i 20 land, med Skandinavia og Tyskland som de viktigste markedene. Om lag 40 prosent av salget skjer utenfor Norges grenser.
– All produksjon skjer i Norge, og vi er én av svært få møbelmerker som har Svanemerket på absolutt alt vi produserer, forteller Stordalen.
Stolhygge fra Tønsberg
Blant designobjektene Formfin fra Sykkylven setter sin lit til under 3DD, finner vi den elegante loungestolen stolen Port. Den er designet av Vera & Kyte, og ble nominert til den amerikanske designprisen NYCxDESIGN i 2023. Den ene halvparten av duoen, Åshild Kyte, kommer fra Tønsberg.
– Vi er i startgropen med vår eksportsatsing. Møblene våre er skapt for hygge, og vi tror dette vil fenge et internasjonalt og kvalitetsbevisst designpublikum. Port-stolen er førsteklasses håndverk og design, og er bærekraftig, miljøvennlig og laget for å vare i generasjoner, sier Geir Kvalvåg, markedssjef i Formfin.
Rekordmange utstillere
Hele 11 designbedrifter stiller ut på 3DD, noe som er ny rekord i Inside Norway-sammenheng. Den norske paviljongen står i Odd Fellows-huset, et iøynefallende rokokkoslott i Københavns gamleby.
I 20 år har en lang rekke norske bedrifter brukt Inside Norway som springbrett for å nå ut til internasjonale markeder. I samme periode har verdien av designbedriftenes eksport økt med 87 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.
– Designeksporten har tatt et sjumilssteg siden vi begynte med fellesutstilling av norske møbel- og interiørbedrifter på internasjonale designmesser for 20 år siden. Inside Norway-satsingen har vært med på å danne grunnlaget for økt verdiskaping og flere arbeidsplasser over hele landet, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.
Han påpeker at eksportveksten viser hvor viktig det er å jobbe jevnt og trutt og være tålmodig. Likevel er bransjesjefen bekymret for fremtiden for ferdigvareproduksjon i Norge.
– Eksporten øker, men dessverre ser vi ikke samme vekst i norsk produksjon. På grunn av dårlige avskrivingsregler og investeringsvirkemidler er det i stedet mange norske merkevarer som bygger opp produksjonskapasitet i for eksempel Baltikum. Da går arbeidsplasser og verdiskaping ut av landet, advarer Sundet.
Første gang på fremadstormende festival
De siste årene har Inside Norway-satsingen rettet seg særlig mot det nordamerikanske markedet. I år er fokuset flyttet nærmere hjemmemarkedet, til 3daysofdesign. Dette er første gang Inside Norway deltar her.
– 3DD er et friskt pust i den internasjonale designbransjen. I stedet for å lukke seg inne i en stor messehall, bruker de hele København som designarena. I løpet av noen få år har arrangørene klart å bygge opp én av verdens viktigste designkonferanser, forteller Annette Hoff, prosjektleder for Inside Norway.
Hun merker stor interesse for den kommende norske utstillingen i København.
– Vi får positiv omtale i både danske og internasjonale medier. Det er mange som er nysgjerrige på norsk design nå, sier Hoff.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Lundhs, produktsjef Line Møller Mærsk, mobil 90 09 24 02
* Hilding Anders Norway, markedssjef Nina Stordalen, mobil 99 61 56 68
* Formfin, markedssjef Geir Kvalvåg, mobil 92 41 35 33
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22
- Felles eksportinitiativ for norsk møbel- og interiørdesign
- Drives av Norsk Industri Designindustrien, med støtte fra Innovasjon Norge
- Skal styrke synligheten og eksporten av norske merkevarer
- Deltar på internasjonale designmesser og arrangementer
- Målrettet mot produsenter med ambisjoner om vekst i utlandet
- Deltar på 3daysofdesign 18.-20. juni 2025 sammen med designbedriftene Eikund, Ekornes, Fjordfiesta, Formfin, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Hadeland Glassverk, Jensen Beds, LK Hjelle, Lundhs, Northern og Varier
- Inside Norway på 3daysofdesign arrangeres i samarbeid med Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet og Norges ambassade i København
- Mer info: www.insidenorway.no


