presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2015:

Kutter byråkrati og sylter ned data i Drammen – SPERREFRIST TIL KL 19.00 I DAG

  Publisert: 15.04.2015 07:20 - av  Henning Poulsen

Piql og Scandinavian Design Group mottok Merket for god design. Foto: SDG

Husbanken og Sopra Steria fikk Merket for god design. Foto: Husbanken

Oslo: Husbanken har laget et elektronisk søknadsskjema som kan spare 50 000 byråkrattimer. Piql har gjenoppfunnet seg selv utenfor kinolerretet og er nå i ferd med å bli en global lagringsaktør. Nå hedres de med Merket for god design.

Onsdag ettermiddag mottok Piql og Husbanken den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

 

Piql: Fra kinosal til global datalagring

Da rulleteksten gikk for analoge kinoer var utsiktene dystre for Cinevation, en norsk gründerbedrift som spesialiserte seg på å overføre digitale filmer til 35mm-film. Etter en lynrask reposisjonering og omprofilering peker pilene igjen oppover for selskapet som nå heter Piql.

 

– Vi var verdens ledende leverandør av teknologi som skriver digitale filmer til fotosensitiv 35mm-film for visning på analoge kinoer. Da dette markedet var i ferd med å fases ut begynte vi å utvikle en løsning for langtidslagring av data på film. Imidlertid hadde vi fremdeles et navn og en profil som var sterkt knyttet til filmbransjen, sier markedssjef Maria Borkenhagen i Piql.

 

Scandinavian Design Group fikk oppdraget med å få Drammen-bedriften til å fremstå som en global tjenesteleverandør på datalagringsmarkedet. De gikk i gang med å studere konkurrentene og fant fort ut at de fleste bruker mye energi på å fremheve sin fremragende teknologi. Det ble bestemt at det nye uttrykket skulle bryte med det etablerte kategorispråket og gjøre ting helt annerledes.

 

Sylter ned data

Cinevation ble fort omdøpt til Piql, som spiller på det engelske uttrykket «To pickle», altså å sylte ned og konservere for fremtidig bruk. Etter hvert er tanken at navnet kan bli et verb som beskriver handlingen man gjør når langtidslagrer data, på samme måte som mange sier «å google» når de snakker om nettsøking. Selskapets strategi for produktnavn ble også endret: fra Archivator, Cinevator DTP og Aim 35 til mer selvforklarende navn som piqlBox, piqlFilm, piqlReader og piqlWriter.

 

Det nye designuttrykket spiller på en kombinasjon av gammel filmteknologi og nye digitale medier. Binærtallene 0 og 1 går igjen i logo og andre elementer som en rød tråd. Aktiv bruk av mennesker i fotoene bidrar til å ufarliggjøre kompleks teknologi for nye og uerfarne kunder.

 

50 millioner rettsdokumenter

16. juni i fjor – 10 korte måneder etter prosjektoppstart – ble Piql lansert med ny nettside og kommunikasjon i ulike kanaler. Siden den gang har selskapet gått fra 2 til 12 tjenesteleverandører i en rekke land.

 

– Merkevaren vår har allerede blitt så sterk at våre tjenesteleverandører ønsker å operere som Piql i sine markeder. Piql India og Piql Germany er allerede etablert. De første kundene er signert, og vi er i forhandlinger med blant annet en indisk institusjon som skal lagre 50 millioner rettsdokumenter og en østeuropeisk institusjon som skal lagre 20 milliarder gigabytes med kulturhistoriske data, forteller Borkenhagen stolt.

 

Husbanken: Kan spare 50 000 timer

Inntil i fjor høst var bostøtteordningen til Husbanken fremdeles blant de store statlige støtteordningene som ikke hadde tatt det digitale steget. Søknadsprosessen var papirbasert, tidkrevende og kostbar. Nå har Husbanken fått en ny og banebrytende elektronisk søknadsløsning som gjør livet lettere for bostøttesøkere, kommunale saksbehandlere og Husbanken selv.

 

– Vi håper å spare 50 000 saksbehandlingstimer på bostøttesøknader årlig. Målet er at innen fem år skal 90 prosent av søkerne ha gått over til å benytte seg av den elektroniske løsningen, forteller Anne-Brit Elvestad, seniorrådgiver i systemseksjonen i Husbanken.

 

Brukertester ga viktig innsikt

Bostøtte er et viktig virkemiddel for å sikre at personer med lave inntekter og høye boutgifter har en høvelig bolig. Hvert år utbetaler Husbanken rundt tre milliarder kroner til 150 000 personer som har under 210 000 kroner i årsinntekt. Blant søkerne finner vi innvandrere, personer med nedsatte funksjonsevner og personer som er i en vanskelig situasjon.

 

Husbanken så behovet for å bevege seg bort fra kompliserte papirskjemaer, og satt i gang et tverrfaglig utviklingsprosjekt for å lage en elektronisk, universelt utformet løsning. I litt over ett år jobbet Husbankens egne fagfolk og utviklere med systemutviklere og interaksjonsdesignere fra konsulentselskapet Sopra Steria. Også andre konsulentselskaper bidro på systemutviklingssiden.

 

– Vi utførte jevnlige brukertester, både med saksbehandlere og reelle brukere. Herfra fikk vi viktig innsikt som har formet design, interaksjon og språk, sier Elvestad.

 

Husbankens «eSøknad bostøtte» ble lansert høsten 2014, og byr på en rekke nyskapinger som gjør livet lettere for både søker og saksbehandler. Blant annet innhenter den automatisk informasjon om søkeren fra offentlige, eksterne registre, som Folkeregisteret, Statens kartverk og Skatteetaten. På den måten slipper søkeren selv å lete opp informasjon som allerede ligger registrert.

 

Ta bilde med mobil og last opp

– Siden ikke alle brukerne har datamaskin, satset vi på å utvikle en spesielt mobilvennlig løsning. eSøknad bostøtte fungerer like godt på alle plattformer. Noe er likevel faktisk enklest på mobil, for eksempel opplasting av dokumentasjon. Det er bare å knipse et bilde av leiekontrakten med mobilkameraet og legge det rett inn i søknaden, forteller Elvestad.

 

Under et halvt år etter lansering er eSøknad bostøtte en udiskutabel suksess. Bruken har mer enn doblet seg de siste månedene og tilbakemeldingene er gode både fra saksbehandlere og søkere. Nå er Husbanken i gang med å utvikle en lignende elektronisk løsning for startlån der det trekkes mye på erfaringene som ble gjort med bostøtteprosjektet.

(Pressenytt)

 

* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819

* Piql, markedssjef Maria Borkenhagen, mobil 924 42 578

* Husbanken, seniorrådgiver Anne-Brit Elvestad, mobil 901 09 108

* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsrådgiver Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639

 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design:

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

 

Bildetekst:

Piql og Scandinavian Design Group mottok Merket for god design. Foto: SDG

 

Husbanken og Sopra Steria fikk Merket for god design. Foto: Husbanken

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.04.2015 07:20
Teknisk løsning ZEVS AS