presseticker

Skip to main content

Designeksporten opp 5,3 prosent hittil i år:

Knagg fra Ørsta til Paris

  Publisert: 05.09.2019 10:15 - av  Henning Poulsen
Oslo: En knaggrekke produsert hos Brødrene Øyehaug i Ørsta skal representere Norge på den ledende designmessen Maison&Objet i Paris.

– Norsk design er på fremmarsj i Frankrike. Aldri før har så mange norske designbedrifter stilt ut i Paris sammen. Når flere av dem også skal lansere nye produkter på Maison&Objet, blir dette en norsk designstand utenom det vanlige, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Fredag denne uken åpner Maison&Objet dørene for et designsultent publikum fra hele verden. Ragnhild Grytten, som er prosjektleder for Inside Norway, forteller at den norske standen rommer noen av de aller fremste designaktørene i Norge akkurat nå.

 

– Dette er kompromissløse, designdrevne bedrifter som holder et svært høyt nivå på det de gjør. Norsk design har en stigende stjerne i Europa, og vi har en særdeles god stand som jeg gleder meg til å vise fram for et internasjonalt publikum, sier hun.

 

Produsert i Ørsta

Totalt seks bedrifter stiller ut på Inside Norway-standen i Paris fra 6. til 10. september: Vestre, Northern, Heymat, Fram Oslo, Magnor Glassverk og Lundhs Real Stone.

 

Blant produktene som skal vises fram finner vi knaggrekken Haldar. Den er produsert ved Brødrene Øyehaug i Ørsta, med møbel- og interiørselskapet Fram Oslo som oppdragsgiver.

 

– Vi satser på norsk design som har en historie å fortelle. Vi jobber tett med flere norske designere for å utvikle spennende og nyskapende produkter, og alt lages i Norge. På den måten sitter vi tett på hele produktutviklingen, sparer tid og miljø og sikrer at de ferdige produktene holder høy kvalitet, sier Annette Hoff, daglig leder i Fram Oslo.

 

Eksporterer mer i 2019

Ifølge Designindustrien økte eksporten av møbel- og interiørprodukter med 5,3 prosent i løpet av årets første halvår.

 

– Faktisk er design- og ferdigvareindustrien den ene av bare to sektorer i Norge som kan vise til eksportvekst de siste 10 årene. Ambisjonen nå er å doble eksporten fram mot 2030, noe som kan gi 40 milliarder i økt verdiskaping og kanskje 30 000 nye arbeidsplasser. Skal vi få det til, behøver vi politisk støtte, sier Egil Sundet.

 

– Trenger eksportutviklingsordning

Rent konkret ønsker bransjesjefen en egen eksportutviklingsordning for design og ferdigvare. Dette har eksistert i Danmark i en årrekke og nokså nylig kommet på plass i Sverige.

 

– Dersom vi mener alvor når vi snakker om å finne noe å leve av etter oljeeventyret, ligger det et betydelig potensial i norsk design. Interessen for norske designprodukter er større enn den har vært på lenge, noe vi får bekreftet hver gang vi deltar på internasjonale messer som Maison&Objet. Nå må vi smi mens jernet er varmt, og en egen eksportutviklingsordning kan hjelpe norske designbedrifter med å finne nye markeder utenfor Norge, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 909 22 192

* Designindustrien, prosjektleder Ragnhild Grytten, mobil 917 51 804

* Fram Oslo, daglig leder Annette Hoff, mobil 971 47 822

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Fram Haldar2.jpg 2,67 MB (2352x2619)
Bilde - vedlegg til sak Fram Haldar.jpg 1,27 MB (2176x1632)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 05.09.2019 10:15
Teknisk løsning ZEVS AS