Klassikerpris til Bergen-sølv
Applausen stod i taket da vinnerne i tur og orden ble lest opp under Designindustriens bransjedag på Bristol i Oslo:
– Hadeland Glassverk er Årets merkevarebygger!
– Røros Tweed får Eksportprisen!
– Prisen Årets produkt gis til Norsk Dun og Norvigroup for «Stay»-kolleksjonen!
– Klassikerprisen går til «Lilje»-serien til Trygve Eriksen – produsert av Arven!
De fire vinnerne blir hyllet av bransjeleder Egil Sundet, som delte ut prisene på vegne av Norsk Industri Designindustrien.
– Dette er svært verdige vinner – og fremragende representanter for møbel- og interiørindustrien. Det skjer utrolig mye spennende innenfor norsk design og ferdigvare for tiden. Nå håper jeg myndighetene ser det fantastiske verdiskapingspotensialet i bransjen vår, og at vi endelig kan få et dedikert eksportkontor for å hjelpe norsk design ut i verden, uttaler han.
En designklassiker som lages i Bergen sentrum
Sølvbestikkserien «Lilje» er en høyt skattet eiendel i mang en norsk husholdning. Serien produseres like bak Bryggen i Bergen, hos Norges eldste gull- og sølvvareverksted: Arven. Nå har serien vunnet Klassikerprisen.
– For en ære! Vi er både stolte og ydmyke over å få denne gjeve prisen. Jeg tenker det viser at god design holder seg gjennom tidene og konkurrerer godt i dagens marked mot nyere produkter og design, jubler Lise Redfern, administrerende direktør i Arven.
Hun forteller at «Lilje» ble designet av Trygve Eriksen for Theodor Olsens Sølvvarefabrikk i 1939. Mønsteret er inspirert av liljeblomsten.
– Liljemønsteret er en klassiker blant norsk sølvbestikk, og er en bestselger. Serien har hele 38 ulike bestikkdeler, blant annet med hele 12 ulike skjeer! Liljemønsteret har alltid vært populært hos nordmenn. Vi tror det er den klassiske elegansen og tidløsheten som gjør mønsteret til en vinner i generasjon etter generasjon, sier Redfern.
Etter et par krevende pandemiår, strømmer nå kundene tilbake til Arven, og omsetningsutviklingen er svært god. Redfern forteller at fabrikken er adskilt fra butikken og opplevelsessenteret med en 40 meter lang glassvegg.
– Her er alle hjertelig velkommen på besøk for å se hvordan vi lager produktene våre, sier hun.
«Klassikeren Lilje blir en påminnelse om kvalitet og lange håndverkstradisjoner, og produktet binder praktisk talt generasjoner sammen. Den enkle, elegante formen var typisk for 1930-tallets funksjonalisme, og sølvbestikket vært en bestselger gjennom flere tiår. Og hva er vel bedre enn å anskaffe noe som neste generasjon gjerne arver og bygger videre på,» heter det i juryens dom.
(Pressenytt)
Bildetekst:
KLASSIKERPRIS. «Lilje» fikk Klassikerprisen. På bildet Lise Redfern fra Arven. Foto: Arven
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04
Lilje 2.jpg 77,62 kB (640x427)
2738.jpg 2,99 MB (3443x2295)