presseticker

Skip to main content

Klart for banebrytende norsk elbillader

  Publisert: 23.01.2014 14:12 - av  Henning Poulsen

– MÅ PÅ PLASS. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er svært viktig å få på plass gode ladestasjoner for elbil over hele landet. Her på lanseringen av ”Powerpark” i Oslo sammen med DIP-prosjektleder Cathrin Blitzner Møller fra Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen

LADELABORATORIUM. – Norge har flest elbilbrukere i verden og er det perfekte stedet å gjøre brukerundersøkelser og innhente erfaringer, forteller industridesigner og utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen i Salto. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Elbilsalget eksploderer i Norge, men bilistene strever med klønete og kompliserte ladere. En norskdesignet hurtiglader skal forandre på dette. I dag ble den første ladestasjonen lansert.

Et banebrytende designprosjekt har kulminert i en spennende nyvinning på elbilfronten. Torsdag kunne samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpne ”Powerpark”, den første teststasjonen til Salto Ladestasjoner, foran en stor mengde fagfolk og elbilentusiaster på Skøyen i Oslo.

 

– Nå som elbilen er i ferd med å bli allemannseie, er det svært viktig å få på plass velfungerende ladestasjoner over hele landet. Da gjelder det å finne de riktige konseptene og den rette teknologien, og her blir denne teststasjonen viktig. Den er et resultat av et godt samarbeid mellom bransjen, statlige aktører og entusiastene, sa statsråden før han klippet over den symbolske strømkabelen.

 

Norsk Designråd har bidratt med 460 000 kroner til nyskapingsprosjektet gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Prosjektleder Cathrin Blitzner Møller forteller at nøkkelen til suksess har vært systematiske brukerstudier og dyptgående analyser av teknologi og materialer.

 

– Ved å sette brukerne i fokus har vi fått en hurtiglader som ligger langt foran konkurrentene på brukervennlighet, funksjonalitet og kvalitet. Dette er fantastiske nyheter for elbileiere over hele Norge. På sikt kan laderen blir en nordisk suksesshistorie, sier Møller.

 

Elbilsalget firedobles

I fjor ble det solgt i underkant av 8000 elbiler, en dobling fra året før. I 2014 regner importørene med å selge mer enn 16 000 elbiler. Imidlertid er dagens hurtigladere lite brukervennlige, de lader langsomt og er en stor belastning på strømnettet. Teknologien er ikke tilpasset kalde norske vintre, og laderne er dessuten vanskelige å oppdatere når ny teknologi blir tilgjengelig.

 

Det norske selskapet Salto bestemte seg derfor for å utvikle en hurtiglader som satte brukernes behov først. – Veldig mange produkter utvikles av teknologer. Vi ville i stedet bruke industridesignerens tilnærming for å se produktet gjennom brukernes øyne, forteller industridesigner Hedda Heyerdahl Braathen, som er utviklingssjef for Salto Ladestasjoner.

 

I utgangspunktet planla selskapet å videreutvikle en eksisterende hurtiglader, men Heyerdahl Braathen og hennes kolleger skjønte raskt at flikking og justeringer ikke ville gi noe perfekt produkt. De valgte i stedet å utvikle en helt ny hurtiglader i tett samarbeid med den erfarne franske produsenten EVTronic. Støtten fra DIP var avgjørende for at Salto virkelig kunne gå i dybden i idéfasen.

 

Intelligent lader

– Norge har flest elbilbrukere i verden og var det perfekte stedet å gjøre brukerundersøkelser og innhente erfaringer. Gjennom elbilister, montører og vedlikeholdspersonell fikk vi mange aha-opplevelser. Vi brukte denne innsikten til å utvikle en rekke nye løsninger, forteller Heyerdahl Braathen.

 

Blant annet har den nye laderen fått et integrert leskur som beskytter både teknologi og bruker for snø og regn. Den tunge, stive strømkabelen er satt på rull, noe som gjør den enklere å håndtere.

 

I motsetning til dagens ladere bygger Powerpark på intelligent teknologi. Ladestasjonen tar blant annet hensyn til hvor lenge de forskjellige elbilene skal stå når strømmen fordeles. Siden bilbatteriene ikke trekker jevnt med strøm gjennom hele ladingen, har hver lader et innebygget batteri som fylles opp når det er overskuddsstrøm. Alt dette fører til at Powerpark trekker betydelig mindre strøm enn andre hurtigladere – i noen tilfeller opptil 88 prosent mindre. Det reduserer både kostnader og belastningen på strømnettet.

 

Miljøvennlig lader

En annen viktig nyvinning er oppbyggingen av selve laderen. Den består av en rekke komponenter og moduler som enkelt kan byttes ut hvis de går i stykker eller laderen må oppgraderes.

 

– En del ladere blir utrangert og må kastes etter bare noen år. Det er verken lønnsomt eller bra for miljøet. Vi har utviklet et produkt som er mer bærekraftig enn de alternativene som finnes i dag. Dette er en lader for fremtiden, fastslår Heyerdahl Braathen.

 

Teststasjonen i Oslo vil være åpen for publikum i seks måneder fremover. Her skal Salto prøve ut alt fra betalingsmodeller til strømfordeling. De skal også observere hvordan anlegget brukes i praksis, og innhente erfaringer og synspunkter fra kundene.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

– MÅ PÅ PLASS. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er svært viktig å få på plass gode ladestasjoner for elbil over hele landet. Her på lanseringen av ”Powerpark” i Oslo sammen med DIP-prosjektleder Cathrin Blitzner Møller fra Norsk Designråd. Foto: Johnny Syversen

 

LADELABORATORIUM. – Norge har flest elbilbrukere i verden og er det perfekte stedet å gjøre brukerundersøkelser og innhente erfaringer, forteller industridesigner og utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen i Salto. Foto: Johnny Syversen

 

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for DIP, Cathrin Blitzner Møller, mobil 982 19 427

* Salto Ladestasjoner, utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen, mobil 924 926 16

* Norsk Designråd, direktør FoU og innovasjonsprogrammer Skule Storheill, mobil 901 03 361

Dette er Designdrevet innovasjonsprogram (DIP):

* Regjeringen har siden 2009 gitt øremerkede midler til Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).

* Norsk Designråd leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge

* Hensikten er å teste ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk hvor målet er å øke treffsikkerheten og øke innovasjonsgraden i norske bedrifter og offentlige foretak.

* Gjennom å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen bidrar DIP til at nye produkter og tjenester gir økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.

* Siden første utdeling har hele 624 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 291 millioner kroner fra programmet.

* I løpet av fem år er det delt ut 32 millioner kroner til i alt 84 prosjekter.

 

Les mer på www.norskdesign.no/dip

 

Les mer om Salto Ladestasjoner her: www.salto.no

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak solvik olsen og blitzner møller.jpg 14,93 kB (4000x2667)
Bilde - vedlegg til sak hedda heyerdahl braathen.jpg 3,76 kB (4000x2667)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 23.01.2014 14:12
Teknisk løsning ZEVS AS