Innovasjonspris til Norges største barneavis
– Vi er veldig beæret over denne prisen. Hver eneste dag diskuterer vi hvordan vi best kan nå leserne våre, og vi tester ulike virkemidler. Derfor er det så gøy at vi blir lagt merke til på denne måten. Det er et arbeid hele redaksjonen tar del i, sier redaktør Guri Leyell Skedsmo i Aftenposten Junior.
Tar lang tid å skrive kort
Gjennom digitale kanaler utsettes barn og unge for en ustoppelig strøm med nyheter og informasjon. Samtidig blir barn sjelden tatt på alvor som lesergruppe av de som lager nyhetene. Dette ønsket Aftenposten å gjøre noe med. I 2012 ble Aftenposten Junior lansert. Avisen har blitt en opplagssuksess og har i dag om lag 30 000 betalende abonnenter.
– Målet er å skrive kort og komprimert, uten å miste viktige nyanser. Vi bruker mye tid på å pusse språket og dyrke de visuelle virkemidlene. For eksempel lager vi flere innganger til sakene våre. På den måten når vi flere. Vi rendyrker også spørsmål/svar-formen, noe som gjør kompliserte nyheter lettere å forstå, sier Skedsmo.
For å lykkes med målsetningen om å formidle nyheter til barn har avisen utviklet et universelt utformet designrammeverk. Faktabokser, bildetekster, tegneserier og andre grafiske elementer brukes bevisst for å skape en kvalitativt god pakke. Nye grep testes på et barnepanel. Det som ikke fungerer etter hensikten kastes.
– Øker konkurransekraften
Tirsdag ettermiddag deles hovedprisen Innovasjonsprisen for universell utforming ut for tredje gang. Allerede nå er kategorivinnerne – altså finalistene – klare. Aftenposten Junior vinner kategoriprisen for grafisk design. Avisen skal nå kjempe om hovedprisen mot netthandelen Kolonial.no, nettsiden og mobilappen til Finn.no, et garderobeanlegg på Solvik camping, Hamaren aktivitetspark, sightseeingbåten Vision of the Fjords og den lyddempende filten FeltRoll.
– Universell utforming gjør at alle kan delta på like premisser. Det er det god økonomi i. De sju kategorivinnerne er gode beviser på hvordan universell utforming utløser innovasjon, øker konkurransekraften og gir et åpnere og bedre samfunn, sier programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge (DOGA)
Når også voksne lesere
I jurykjennelsen roses Aftenposten Junior for å bruke grafiske virkemidler for å skape en avis som omfavnes av både barn og voksne:
«Avisen er et godt eksempel på at grafisk design og god budskapsformidling kan brukes bevisst for å gjøre redaksjonelt stoff lett tilgjengelig for alle. Avisen når i dag bredt ut, også til fremmedspråklige. Løsningen har gitt resultater, med en imponerende dobling av opplagstallene i papirsegmentet,» skriver juryen.
(Pressenytt)
FAKTABOKS: Innovasjonsprisen for universell utforming
* Deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).
* Går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.
* Prisen deles i år ut i kategoriene arkitektur, landskapsarkitektur, transport, produkt, grafisk design, møbel og interiør, tjenestedesign og interaksjonsdesign og digitale løsninger. Kategorivinnerne konkurrerer om hovedprisen.
* Scandic Gardermoen vant hovedprisen i 2011. I 2014 vant St. Olavs Hospital.
* Blant tidligere kategorivinnere finner vi Bybanen i Bergen, Skatteetaten, YR.no og Hardanger Bestikk.
Kontaktpersoner:
* Aftenposten Junior, redaktør Guri Leyell Skedsmo, mobil 416 67 888
* Design og arkitektur Norge, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500
* Juryleder John Arne Bjerknes (Nordic Office of Architecture) mobil 900 86 186