presseticker

Skip to main content

– Inkludér eller dø!

  Publisert: 11.06.2012 07:00 - av  Henning Poulsen

SMART FUNDAMENT– Inkluderende design har blitt fundamentet i vår produktutvikling, sier Todd Wood. Han er sjefsdesigner i Research in Motion, som står bak BlackBerry. Foto: John Hughes

Oslo: Hvorfor har selskaper som Apple, BlackBerry og Facebook utviklet seg i enormt tempo, mens mange tradisjonelle norske virksomheter står på stedet hvil? Fordi de gir deg og meg noe nytt og bedre, ifølge internasjonale innovasjonseksperter.

Dette kom fram på den norske konferansen ”European Business Workshops in Inclusive Design 2012” i Oslo 7. og 8. juni.

 

– Inkluderende design og brukerfokus er en gjennomgangsmelodi når vi ser på de fremste suksesshistoriene de siste 10 årene. Nå er det viktig at norske bedrifter kommer ned fra gjerdet. Inkluderende design og kundeinnsikt står på agendaen hos mange, men nå er det handling som gjelder, ikke bare ord, sier programansvarlig og arrangør Onny Eikhaug ved Norsk Designråd.

 

Det er Norsk Designråd som står bak konferanse og praktisk rettede workshoper, slik de også gjorde i 2008 og 2010. Konferansen trakk i år til seg deltakere fra en rekke land og fra store selskaper som Storebrand, Lilleborg og Kinnarps.

 

Ville skape et kulturikon

Et selskap som har hatt enorm nytte av inkluderende design i sin produktutvikling de siste årene er kanadiske Research in Motion (RIM), som står bak BlackBerry. Like før Apples iPhone ble lansert i 2007 ble den anerkjente industridesigneren Todd Wood headhuntet til BlackBerry for å lede utvikling av fremtidens smarttelefoner og nettbrett.

 

– På dette tidspunktet var vi et teknologidrevet selskap styrt av ingeniører, og vi skjønte at vi måtte få til en gradvis kulturforandring. Vi ønsket å gjøre BlackBerry til et kulturikon på linje med BMW og Nike. Fem år senere gikk vi forbi både BMW og Nike i merkevareverdi, sier Todd Wood, som var hovedforedragsholder på konferansen i Oslo.

 

Obamas favoritt

BlackBerry har i dag 78 millioner brukere over store deler av verden, og er favorittmerket til Barack Obama – den første presidenten i USAs historie som bruker mobil e-post.

 

– Inkluderende design har blitt fundamentet i vår produktutvikling. Når du involverer et mangfold av brukerne i prosessen finner du ut hvilke behov de har og hva de drømmer om. Inkluderende design har hjulpet oss med å komme under huden på en hel rekke nye kundegrupper, sier Wood.

 

Mens Apple har innført berøringsskjerm på sine smarttelefoner – og de fleste produsenter etter hvert har fulgt etter – har BlackBerry beholdt tastene på de fleste av sine telefoner. Wood forteller at kundene har et lidenskapelig forhold til tastene – de er rett og slett avhengige av dem.

 

– Tastene gjør at du kan bruke mobilen i blinde, for eksempel under møtebordet eller når du går tur med hunden i bånd, har blikket festet på ungene dine og samtidig trenger å sende en tekstmelding eller svare på en e-post, sier Wood.

 

Inkluderende reklame

Onny Eikhaug forteller at det de siste årene har skjedd en enorm utvikling innen inkluderende design, også kalt design for alle eller universell utforming. – Vi snakker ikke lenger bare om inkluderende produkter og bygninger, men nå også tjenester, digitale løsninger og kommunikasjon. Hva hjelper det at du utvikler et produkt som kan brukes av alle, dersom markedsføringen din fremdeles bare henvender seg til folk i 20-årene?, spør hun retorisk.

Eldremarkedsfører Kevin Lavery ga konferansedeltakerne et par reale sannheter om hvilke kundegrupper som sitter med pengene både nå og i fremtiden. – To av tre mennesker som noen sinne har nådd alderen 65 år i verdenshistorien er fremdeles i live. I 2008 ble det solgt like mange voksenbleier som barnebleier i Japan. Likevel henvender nesten all markedsføring seg mot den relativt lille delen av verdens befolkning som er mellom 20 og 35 år, påpekte han.

 

– Glem mannen i gata!

Nick Leon, professor i servicedesign ved britiske Royal College of Art, brukte sin tilmålte tid til å advare mot å designe produkter for mannen i gata. – Da skaper du et middelmådig produkt som bommer på mange målgrupper, og som heller ikke tilfører noe nytt. Dessuten, hvem er mannen i gata? Han finnes ikke! 20 prosent av Europas befolkning hører dårlig. Dersom produktet ditt ikke tar hensyn til dem, mister du flere titalls millioner potensielle kunder, sa han.

 

Parallelt med konferansen kjempet fire designlag om å lage den beste inkluderende og innovative designløsningen i løpet av 24 timer. Til slutt kunne inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen overrekke premien for beste idé og beste presentasjon til to av lagene.

(Pressenytt)

 

 

Les mer om arrangementet her:

http://www.norskdesign.no/innovation-for-all-2012/category8931.html

 

Se info om vinnerlagene her: http://www.norskdesign.no/innovation-for-all-2012/winners-of-design-challenge-announced-article22285-8931.html

 

 

Bildetekster:

SMART FUNDAMENT– Inkluderende design har blitt fundamentet i vår produktutvikling, sier Todd Wood. Han er sjefsdesigner i Research in Motion, som står bak BlackBerry. Foto: John Hughes

 

SUKSESSHISTORIER. – Inkluderende design og brukerfokus er med på de fremste suksesshistoriene de siste 10 årene. Nå må norske bedrifter komme ned fra gjerdet, sier Onny Eikhaug i Norsk Designråd. Her med inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen. Foto: John Hughes

 

Kontaktpersoner:

* Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, seniorrådgiver
Olav Rand Bringa, telefon 22 24 81 85

* Norsk Designråd, programleder Onny Eikhaug, mobil 992 92 500

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak todd wood bredde blackberry.jpg 11,76 kB (2000x1328)
Bilde - vedlegg til sak inga marte thorkildsen onny eikhaug.jpg 5,91 kB (1588x2000)
Bilde - vedlegg til sak todd wood høyde.jpg 5,69 kB (1377x2000)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 11.06.2012 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS