presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Ingen vinner Design for alle-prisen

  Publisert: 13.03.2011 11:12 - av  Henning Poulsen

INKLUDERENDE VISJON GIR RESULTATER: Prosjektleder Eline Strøm-Gundersen håper at flere bedrifter vil utvikle produkter og tjenester som kan brukes av alle. Foto: Erlend Sæteren

Brukervennlig emballasje fra Jordan.

"Blanke ark", fjorårets vinner av Design for alle.

Oslo: Den samfunnsaktuelle spesialprisen Design for alle deles ikke ut i år. – De få søknadene vi mottok var ikke i nærheten av å holde et tilfredsstillende nivå, sier en skuffet Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.

Design for alle belønner bedrifter og designere som har utmerket seg ved å utvikle gode inkluderende løsninger som kan brukes av alle, uavhengig av alder og funksjonsevne. Prisen deles ut årlig på Designdagen til én av mottakerne av Merket for god design.

 

– Det er viktigere enn noensinne at alle nye produkter, tjenester og løsninger tilpasses det store mangfoldet av kunder og brukere, både unge og gamle, funksjonsfriske og de med nedsatte funksjonsevner, sier prosjektleder Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som deler ut spesialprisen sammen med IT Funk.

 

Næringslivet ser ikke poenget

Maja Arnestad, leder for Forskningsrådets IT Funk-prosjekt, trekker en parallell til vinterens debatt om kravet til universell utforming av nye boliger i den nye plan- og bygningsloven. Flere store utbyggere har klaget sin nød over at alle leiligheter – ikke bare spesielle boliger – fra nå av må bygges slik at de er tilgjengelige for alle typer beboere.

 

– Man kan jo lure på mangelen på gode kandidater til Design for alle-prisen er uttrykk for en slik manglende forståelse i næringslivet for hva universell utforming og et tilgjengelig samfunn dreier seg om, sier Arnestad

 

Stort kommersielt potensial

Strøm-Gundersen understreker at nedsatt funksjonsevne er noe som rammer oss alle i løpet av et langt liv, enten permanent eller midlertidig. Samtidig øker antall eldre i Norge hvert år.

 

– Dagens eldre har enorm kjøpekraft og helt andre forbruksvaner enn tidligere generasjoner, men lar seg lett ekskludere. Her ligger det et stort potensial for bedrifter som satser på brukervennlighet og funksjonalitet, sier Strøm-Gundersen.

 

Mister store kundegrupper

Strøm-Gundersen påpeker at bedrifter som utvikler produkter og tjenester som kun kan brukes av en hypotetisk gjennomsnittskunde går glipp av mange muligheter.

 

– Dersom du for eksempel lever av å selge tannbørster og emballasjen din er vanskelig å åpne, går du ikke bare glipp av kunder med funksjonsnedsettelser som for eksempel revmatisme, men også mange kjøpesterke eldre kunder som ikke er så sterke i klypa lenger. I tillegg er det heller ikke så mange funksjonsfriske kunder som synes det er stor stas å klippe løs tannbørsten med saks, sier hun, og roser den norske tannbørsteprodusenten Jordan for sitt pionerarbeid med emballasje.

 

Demokrati for alle

I fjor ble prisen gitt til Kommunal- og regionaldepartementet og Norsk Form, som sammen med byråene Blueroom, Kadabra og Innovativoli sto bak ”Blanke Ark”, et nytt og helhetlig designkonsept for norske valg. Prisvinnerne utviklet en svært gjennomtenkt og inkluderende løsning med avlukker tilpasset både stående og sittende velgere, forenklede skilleark med partinavn både i vanlig skrift og punktskrift og en tydelig valgurne som alle rekker opp til.

 

– Nye lover og regler stiller krav til universell utforming, og de bedriftene som kan innfri vil oppnå konkurransefortrinn og bli foretrukket både hos offentlige innkjøpere og private konsumenter, legger Strøm-Gundersen til.

(Pressenytt)

 

 

 

Bildetekster:

INKLUDERENDE VISJON GIR RESULTATER: Prosjektleder Eline Strøm-Gundersen håper at flere bedrifter vil utvikle produkter og tjenester som kan brukes av alle. Foto: Erlend Sæteren

 

NORSK FOREGANGSBØRSTE: Jordan vet hvordan – også når det kommer til å designe emballasje som kan åpnes av alle. Foto: Jordan

 

FJORÅRETS VINNER: Kommunal- og regionaldepartementet og Norsk Form vant prisen Design for alle for sitt valgkonsept ”Blanke Ark” i 2010. Foto: Norsk Form

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683,

*Norsk Designråd, programansvarlig Design for alle - Onny Eikhaug, mobil 992 92 500

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

* Mer informasjon om vinner av Design for alle-prisen:

http://www.norskdesign.no/design-for-alle-prisen/category8214.html

Dette er prisen Design for alle

* Tildeles mottakere av Merket for god design og deles ut av Norsk Designråd i samarbeid med programmet IT Funk fra Norges forskningsråd.

* Går til bedrift og designer som har utviklet et inkluderende produkt eller en løsning som gjennom brukervennlighet er tilpasset en utvidet brukergruppe.

* Handler ikke om hjelpemidler eller nisjeløsninger, men en hovedløsning der fokus er forbedret brukervennlighet, intuitiv forståelse og bruksopplevelsen til et produkt eller en tjeneste.

* Deles ut årlig under Designdagen, som i år arrangeres 16. mars.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak eline8113.jpg 59,71 kB (2626x2472)
Bilde - vedlegg til sak jordan.jpg 3,72 kB (1622x2000)
Bilde - vedlegg til sak blanke ark.jpg 2,77 kB (3000x1830)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.03.2011 11:12
Teknisk løsning ZEVS AS