presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2011:

Hovedstadens designdominans - SPERREFRIST TIL 16.3. KL 18.00

  Publisert: 16.03.2011 12:00 - av  Henning Poulsen
Oslo: Norsk Designråd deler ut 50 eksemplarer av det ettertraktede Merket for god design i dag. 14 oslobedrifter forsyner seg med hele 16 designmerker.

Trafikanten og Kaffefuglen var blant mottakerne da Merket for god design ble delt ut under Designdagen i Oslo onsdag 16. mars.

 

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Designdagen er et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Som tidligere år er det ingen steder i landet som mottar flere designutmerkelser enn Oslo. Totalt ble 17 merker gitt til 15 oslobedrifter.

 

Kollektiv design

Da Trafikanten.no måtte igjennom en stor teknisk oppgradering, var det uaktuelt å bare skifte ut maskiner uten å samtidig satse tungt på design. – Vi snakker tross alt om et av de viktigste virkemidlene vi har for å få flere til å reise kollektivt, understreker Jarl Eliassen, administrerende direktør i Trafikanten.

 

Trafikanten er en nyttetjeneste svært mange brukere er helt avhengige av i hverdagen. Eliassen forteller at selskapet av natur er teknologidrevet, men at det er design som skaper den gode brukeropplevelsen.

 

Designbyrået Creuna ble koblet inn, og ble raskt en viktig del av prosjektet. – De har erfaring, kompetanse og ideer, og beviste tidlig at de var oppgaven voksen. Det har vært spennende og lærerikt å jobbe sammen på prosjektet. Vi tror også det har vært givende for Creunas utviklere å arbeide med en tjeneste de selv bruker hver eneste dag, sier Bent Flyen, som ledet prosjektgruppen.

 

”Må jeg løpe?”

Den nye løsningen ble lansert i september i fjor, og har et sobert uttrykk med mange nyttige funksjoner. Kartet har fått en langt tydeligere rolle og en ny sanntidsløsning gir brukeren svar på om det er nødvendig å løpe. Også avvik og tilleggsinformasjon presenteres på en oversiktelig og brukervennlig måte.

 

– Våre brukere har tatt svært godt imot den nye løsningen. Vi har fått mye ros og mange positive tilbakemeldinger. Nå arbeider vi med å utvide nedslagsområdet, slik at reiseplanleggeren også skal kunne brukes av folk som ikke bor på Østlandet. Vi samarbeider i tillegg med Vegdirektoratet for å kunne integrere vår tjeneste med en bilreiseplanlegger, forteller Eliassen.

 

Gammel kaffeperle

Da nye eiere tok over den tradisjonsrike te- og kaffeforretningen Kaffefuglen måtte de tenke nytt for å redde den godt gjemte kaffebarperlen. Stedet trengte sårt flere ben å stå på rent økonomisk.

 

– Vi ønsket å bevare Fuglen og bygge videre på den subkulturen som hadde utviklet seg der de siste ti årene. Beliggenheten i Pilestredet betydde at vi måtte skape noe som kunne trekke flere mennesker til stedet, forteller grunnlegger og deleier Einar K. Holthe.

 

Eierne hadde allerede klare formeninger om hva de ville ha rent designmessig, men byrået Rockberry insisterte likevel på å kjøre en full prosess for å kartlegge av hva Fuglen egentlig var og hva som var viktig å kommunisere.

 

– Vi lærte ekstremt mye og fikk definert oss selv på en klar og tydelig måte. Det var en sann glede å jobbe med Rockberry, understreker Holthe.

 

Selger interiør og drinker

Fuglen åpnet i 1963, og den eldste delen av lokalet har fremdeles originalinteriør fra tiden. Dermed var det naturlig å utvide konseptet med salg av vintageinteriør og -møbler. Et annet viktig grep var å sørge for å tiltrekke gjester også på kveldstid. Derfor ble det åpnet en klassisk coctailbar på Fuglen i 2010 – denne ble for øvrig nylig kåret til hovedstadens beste av Aftenposten.

 

Felles design med logo og kommunikasjonsplattform ble utviklet for kaffebar, coctailbar og butikk. Vintagebutikken er også tilgjengelig på nett, og ved hjelp av en mobilapplikasjon kan kunder i butikken enkelt finne ut det de trenger å vite om salgsvarene. Holthe forteller at alt dette har styrket merkevaren Fuglen betraktelig.

 

– Salget har økt med omkring 400 prosent fra vi tok over stedet i 2008. Vi har også fått mye presseomtale og internasjonal oppmerksomhet, sier han.

 

Vil til Tokyo og New York

Etter hvert som Fuglen begynner å bli komplett, er planen å videreføre konseptet til Tokyo og New York. Tanken er å lage levende visningsrom for norske vintage-designskatter i de to metropolene samt demonstrere den særnorske kaffebartradisjonen og på kveldstid servere gode norske drikkevarer som øl, aquavit og egne coctailer.

 

Fuglen mottar Merket for god design i den nyopprettede kategorien ”Tjenester”, som går ut på hvordan design kan optimalisere brukeropplevelser.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse og produktbilder fra årets utdeling legges her kl 19.30, onsdag 16. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

 

FAKTABOKS:

Disse oslobedriftene fikk Merket for god design:

Bedrift Designbyrå Prosjekt

Berg & Marcusson Heydays Berg & Berg

BIT Norge Dinamo rebranding

EDB Business Partner Mission rebranding

HÅG/SBS Peter Opsvik HÅG Capisco Puls

Innovasjon Norge Melvær&Lien Norge på Expo

Innovasjon Norge Melvær&Lien Norge på Expo Online

Jordan GeriljaWorks Jordan Step by Step

Fuglen Rockberry Fuglen

Kraft Foods SDG Freia Sjokoladebutikken

Kraft Foods Tangram Freia spiseklare desserter

Norges Rederiforbund Neue Nye Horisonter

Northern Lighting Natedal/Egset DIVA

Prior (Nortura) Dinamo Litt av en kylling - redesign

Rema 1000 Frank Kommunikasjon Lade Gaards Brygghus

Vestre Hareide Kyoto

Trafikanten Creuna trafikanten.no

 

 

Dette er Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

 

Bildetekster:

TRE FUGLER MED EN PROFIL: Fuglen og Rockberry fikk Merket for god design for å utvikle et helhetlig profilprogram. Foto: Fuglen

 

MÅ DU LØPE?: Trafikanten og Creuna fikk Merket for god design for videreutvikling av trafikanten.no med blant annet sanntidsinformasjon. Foto: Trafikanten

 

 

Kontaktpersoner:

* Trafikanten, administrerende direktør Jarl Eliassen, mobil 901 40 990

* Fuglen, grunnlegger og deleier Einar K. Holthe, mobil 986 00 718

* Fuglen, daglig leder og medeier Peppe Trulsen, mobil 984 90 840

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683,

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.03.2011 12:00
Teknisk løsning ZEVS AS