Hordaland hyllet for regntøy og regnskap
Bergensbedriftene Ballade Norway og Vassdal & Eriksen Regnskapsbyrå mottok det høythengende Merket for god design under Designdagen 2008 onsdag 12. mars. På kjøpet fikk de også stor applaus fra en stappfull og feststemt storsal på DogA-senteret i Oslo.
Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd, er dagen da næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Merket for god design deles ut til både bedrift og designbyrå for særs gode designløsninger.
Stilsikker i regnet
– Det har vært et manglende utvalg av variert regntøy i butikkene. Jeg tenker på regntøy som ikke bare er sporty og funksjonelt, men også moteriktig og tilpasset en hektisk hverdag i byen, sier designer hos Ballade Norway, Lisbeth Lillebøe.
Hun har laget regntøykolleksjonen Blæst Citycoat, som hun nå har fått tildelt Merket for god design for. Juryen har beskrevet regntøyet som stilsikkert og tidsriktig, med et lekent uttrykk. Kolleksjonen kommer i flere farger, og består av fem jakker i ulike lengder, bukser og sydvester, og er laget til kvinner som er opptatt av kvalitet og særpreg.
Lillebøe forteller at klimaendringene var en viktig inspirasjon til kolleksjonen. – Vi får stadig mer regnvær, og derfor øker også behovet for regntøykolleksjoner. Jeg har alltid ønsket å bruke masse farger i kolleksjonene mine, og når det gjelder regntøy er jo nettopp farger fullt akseptabelt, noe som er inspirerende i seg selv, sier designeren fra Bergen.
Blæst Citycoat er produsert av norske råvarer, og alle stoffene som er brukt har EUs øko-godkjenning. Regntøyet er allerede til salgs i butikker over hele landet, og i Sverige. Fra høsten av vil kolleksjonen være til salgs i Danmark og Spania også. – Å få tildelt Merket for gode design gir regntøyet et kvalitetsstempel. Det gir en anerkjennelse og tyngde, og er en bekreftelse på at dette er et helhetlig og gjennomarbeidet produkt, mener Lillebøe.
Annerledes regnskapsbyrå
Også økonomene i Vassdal & Eriksen regnskapsbyrå hadde god grunn til å juble under utdelingen. De ble tildelt Merket for god design for sin nye visuelle profil, som er utarbeidet av designbyrået Haltenbanken. – Når et regnskapsbyrå faktisk mottar en slik utmerkelse, må det bety at designerne våre har gjort en veldig god jobb. Tildelingen er ikke bare spennende for oss, men også for regnskapsbransjen for øvrig, som er spesielt svak på design, sier Kristoffer Vassdal i Vassdal & Eriksen regnskapsbyrå.
Ifølge juryen utmerker Vassdal & Eriksen seg med en uhøytidelig og høyst utradisjonell profil. – Som regnskapskontor er vi i en bransje som forbindes med det tradisjonelle og kjedelige. Vi ville ha en profil som gjenspeiler vår utradisjonelle tilnærming til bransjen, og understreker vår nisjesatsning, sier Vassdal. Regnskapsbyrået feirer 10-års jubileum i år, og har først og fremst sine kunder i kultursektoren. – Personlig syns jeg denne utmerkelsen er veldig hyggelig. Vi henvender oss til kulturbransjen, og vi er helt avhengige av å profilere oss på bølgelengde med våre kunder, sier han.
Strenge krav
Norsk Designråd har delt ut Merket for god design helt siden 1985. Stine Lunde-Aaltvedt, prosjektleder for priser og utmerkelser ved Norsk Designråd, forteller at fagjuryen stiller strenge krav til de innmeldte produktene.
– Terskelen for tildelingen av Merket for god design har alltid ligget høyt. Vi hadde 126 søkere i år, og mange av disse holdt høy kvalitet. Likevel var det bare 35 søkere som nådde helt opp. De som har fått Merket for god design i år har svært god grunn til å være stolte over jobben de har gjort, sier Lunde-Aaltvedt.
Designutstilling
Mellom 27. mars og 27. april arrangeres utstillingen ”Merket for god design og Unge talenter” i DogA; Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo. Her vil samtlige av årets mottakere av Merket for god design stilles ut sammen med vinnerne av Hedersprisen for god design og Klassikerprisen for god design. De fire prosjektene som gikk til topps i Unge talenter-konkurransen vil også være representert, sammen med et utvalg arbeider av unge designtalenter.
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design, Stine Lunde-Aaltvedt, mobil 959 69 370, sla@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57
* Ballade Norway AS, Lisbeth Lillebøe, mobil 932 50 888, tlf. 55 28 55 54, lis-lill@online.no,
* Vassdal & Eriksen Regnskapsbyrå AS, Kristoffer Vassdal, mobil 913 15 844 kristoffer@vassdaleriksen.no
* Mer informasjon om Designdagen 2008: www.norskdesign.no
* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.
* Alle typer masseproduserte produkter fra alle typer bransjer kan søke. I tillegg kommer alle typer emballasje, visuelle profiler, nettsider applikasjoner og løsninger, samt møbler, tekstiler, mote, konfeksjon, nettsider, applikasjoner og løsninger som tilfredsstiller kravene til Design for alle.
* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.
* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.
(Kilde: norskdesign.no)