Hodedesign gir kunnskapsløft
– Det er spennende at vi som er i kunnskapsbransjen kan vinne en så stor og viktig designpris i konkurranse med tunge og seriøse industriaktører. Selv om det har vært mye arbeid med å få i stand kampanjen har det absolutt vært verdt det, sa en overrasket og svært glad, sa en overrasket og svært glad Catharina Lindheim i NTNU, etter at hun hadde vært oppe på scenen og hentet prisen sammen med designbyrået Agendum.
Juryleder Hilde Britt Mellbye mener den nye kampanjeprofilen har bidratt til å endre unge menneskers syn på NTNU, og gjør at universitetet nå tiltrekker seg flere typer studenter.
– Selv kunstneriske anlagte mennesker blir interessert i NTNU nå, og da har de vel nådd målsetningen om å favne bredere blant ungdommen. Illustrasjonene er meget godt og overbevisende gjennomført, og gir assosiasjoner langt utover det vi vanligvis forbinder med realfag og ingeniørdisiplinen, uttaler Mellbye.
Juryen lot seg imponere av det innovative uttrykket NTNU og Agendum har skapt innenfor et fagfelt der det er vanskelig å skille seg ut. – De inviterer oss inn i et univers av kreativitet og drømmerier, samtidig som det ligger klare matematiske undertoner i uttrykket. Dette er rett og slett et svært godt stykke designarbeid, understreker Mellbye.
Nytenkning ga designpris
Hedersprisen for god design ble delt ut av Norsk Designråd onsdag 17. mars under Designdagen, den viktigste designbegivenheten i Norge. NTNU var nominert til den høythengende designprisen sammen med Statoil, Kongsberg Maritime og Synfiber.
Næringsminister Trond Giske sto for overrekkelsen av Hedersprisen for god design. – Dersom det er noe vi behøver i Norge i fremtiden, så er det kunnskap. Derfor er det svært positivt at NTNU våger å tenke nytt for å få flere til å ta høyere utdanning. Vinnerkampanjen viser hva som skjer når dyktige designere og en modig oppdragsgiver bruker design som et verktøy for nyskaping og innovasjon, sier han.
Løfter fram det unike
Kampanjen ”De gode hodene” ble laget for å øke kjennskapen til NTNU blant unge mellom 17 og 21 år. Prosjektleder Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd mener det er en klar sammenheng mellom det kampanjen kommuniserer og hva NTNU kan tilby sine studenter.
– Ved hjelp av en grundig og inngående kundeinnsikt har NTNU sammen med designbyrået Agendum klart å skape en merkevare og en kampanje som kommuniserer med alle de ulike studentene NTNU ønsker å nå, sier Strøm-Gundersen.
For NTNU kan et godt hode kan bety så mangt; alt fra musikalske evner, gode karakterer eller kreativitet, til gode organisatoriske evner eller samfunnsengasjement. – Det er disse vi ønsker å trekke til oss – studenter som vil utvikle sine gode hoder hos oss, sier Catharina Lindheim, som leder seksjon for rekruttering og opptak ved studieavdelingen.
Trengte noe nytt
Universitetets gamle rekrutteringskampanje hadde gått i noen år, og hadde begynt å miste stoppeffekten. Samtidig følte studieavdelingen at kampanjen ikke klarte å favne over alle fakultetene og studiene ved NTNU på en like god måte.
– Vi hadde behov for noe helt nytt. Selv om vi har hatt en jevn økning i søkermassen de siste årene, ønsket vi ikke å hvile på laurbærene. Det er stor konkurranse om studentene i dagens utdanningsmarked, og vi ønsket å skille oss ut fra de andre utdanningsinstitusjonene, forklarer Lindheim.
Ut av realfagsbåsen
Siden NTNU er en offentlig institusjon ble oppdraget lagt ut på anbud, og oslobyrået Agendum ble valgt som samarbeidspartner. Flere spørreundersøkelser blant nye studenter de siste årene ble saumfart, og kunnskap om målgruppen ble kombinert med god kjennskap til NTNU som institusjon.
– Vi innså at det var en del potensielle søkere vi ikke nådde ut til. Enkelte plasserte oss fremdeles i en realfagsbås, selv om det har gått 14 år siden Norges tekniske høgskole (NTH) slo seg sammen med Den allmennvitenskapelige høgskole, Det medisinske fakultet og kunstfagutdanningene og ble til NTNU, sier Lindheim.
Sammen med designbyrået ble en sammenhengende og helhetlig kampanje utformet. Tradisjonelle formuttrykk ble valgt bort for markere NTNUs særpreg og identitet i forhold til andre utdanningstilbud.
– Det var helt avgjørende for oss å involvere hele universitetet i prosessen, og det klarte vi. Resultatet er at hele organisasjonen, fra toppledelsen til de ulike fakultetene, har fått et eierskap til denne nye kampanjen, forteller rådgiver Camilla Prytz ved NTNU, som også ble hyllet på Designdagen under prisoverrekkelsen.
Flere søkere
Det bærende elementet i kampanjen ble i stedet en serie med hoder. Hvert fakultet har fått sitt eget hode, og hvert av de 70 studieprogrammene har fått sitt eget element.
– Kampanjen ble brukt ved forrige opptak, og vi registrerte en søknadsøkning på neste sju prosent. Vi opplevde svært god respons både i organisasjonen, hos studentene våre og blant potensielle studenter vi kom i kontakt med, forteller Catharina Lindheim, som nå er travelt opptatt med å rekruttere studenter fram mot opptaksfristen 15. april.
Unik utstilling
Helt fram til 18. april vil NTNUs vinnerbidrag vises fram på DogA sammen med de tre andre hedersprisnominerte, og utstillingen er åpen for publikum.
– Design er viktig for norske konkurransekraft fordi det tydeliggjør merkevaren, synliggjør konkurransefortrinnet og gir dermed merverdi til de produktene og tjenestene vi produserer. Utstillingen viser fire sterke eksempler vi har på samarbeid mellom bedrifter og designere det siste året., sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.
(Pressenytt)
Filmer:
Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
http://www.norskdesign.no/utstillinger/category8366.html
Kontaktpersoner:
* NTNU, Catharina Lindheim, tlf. 73 59 52 35
* Statoil, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76
* Synfiber, Jan Fyrde, mobil 90 58 93 09
* Kongsberg Maritime, Thor Hukkelås, mobil 93 02 92 83
* Juryleder Hilde Britt Mellbye, mobil 997 16 617
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html
2009:
Produkt: CASE Abyss
Bedrift: SeaBed Geophysical
Design: Abyssus Marine Services
2008
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Design: KODE Design
2007
Telemarkbinding
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2005 (*)
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)