presseticker

Skip to main content

Designbransjen har talt:

Her er årets fremste norske designbedrifter

  Publisert: 25.04.2024 20:44 - av  Henning Poulsen

EKSPORTVINNER. Gründer Sonja Dønne og administrerende direktør Cecilie Garfalk mottar prisen Årets eksportbedrift på vegne av Heymat. Flankert av Egil Sundet og Ragnhild Grytten fra Norsk Industri Designindustrien. Foto: Melissa Hegge

KLASSIKER. Hadeland Glassverk fikk Klassikerprisen for den relanserte Arkivserien. Foto: Melissa Hegge

BEST PÅ MERKEVARE. Aclima ble kåret til Årets merkevarebygger på Designindustrikonferansen. Markedssjef Ole Magnus Halvorsen holder i det synlige beviset. Også på bildet Stian Killingstad og Tone Legård. Foto: Melissa Hegge

Mattesensasjonen Heymat er årets eksportør. Fora Form-stolen Atrium er årets produkt. Ullmisjonærene i Aclima er best på merkevarebygging. Arkivlampene til Hadeland og lenestolen til LK Hjelle deler på Klassikerprisen.

Årets Designindustrikonferanse gikk foran en fullsatt sal i Nasjonalmuseet i Oslo torsdag 25. april. Her ble prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger samt Klassikerprisen delt ut.

 

Men selv om stemningen var god i kjølvannet av prisseremonien, er bakteppet mer dystert. Norsk design opplever usikre tider.

 

– De siste seks årene har vi økt eksporten av norske designvarer med hele 65 prosent, men dette slår ikke ut i verdiskaping eller arbeidsplasser i Norge. Sammenlignet med våre nordiske designkonkurrenter har vi for dårlige rammevilkår. Vi blir hengende etter dem, sier Egil Sundet. Han er bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien, som delte ut de fire prisene.

 

Han mener det er vanskelig å lykkes i en oljetung norsk økonomi der offentlige støtteordninger er små og spredte, og der en særnorsk formueskatt straffer norske eiere hardt.

 

– Dette må endres nå, slik at vi kan bygge den eksportindustrien Norge trenger når oljeinntektene skrumper inn. Investeringsstøtten må økes betydelig, og vi må endre formueskatten slik at veksten og arbeidsplassene skjer her og ikke i utlandet, sier Sundet.

 

Årets eksportbedrift er Heymat

Juryen uttaler at Heymat fortsetter å imponere med sine kvalitetsprodukter, og at de setter ny, norsk design på det internasjonale designkartet.

 

«Heymat har siden første kolleksjon ble lansert i 2016 hatt en kompromissløs plan for eksport med blant annet strategisk deltakelse på internasjonale messer og møteplasser. Etter at bedriften ble etablert har de hatt en stor omsetningsvekst hvor mye av veksten er eksportdrevet. Deres produkter har blitt svært populære, spesielt i USA hvor eksporten har vokst betydelig, og ble doblet i 2023. Eksportandelen er økende, og var i fjor på 54 prosent,» skriver juryen i sin kjennelse.

 

I løpet av noen få år har Heymat endret dørmatten fra å være en nødvendighet som vies lite oppmerksomhet, til å bli et designobjekt som løfter et gjennomtenkt interiør og står i stil med resten av hjemmet.

 

– Suksessoppskriften vår er å kombinere solid fagkompetanse fra den profesjonelle dørmatteindustrien med samarbeid med dyktige norske designere, sier Sonja Djønne, som er gründeren bak Heymat.

 

Samtidig som dekorative, slitesterke og høyfunksjonelle Heymat-matter pryder inngangspartier i stadig flere norske hjem, skjer mesteparten av gründerbedriftens vekst utenfor landets grenser.

 

– Eksportgraden vår lå på 54 prosent i 2023, en betydelig økning fra året før. USA er det største markedet vårt. Her har mattene våre virkelig blitt tatt godt imot, og i fjor doblet vi salget på det amerikanske markedet, forteller Cecilie Garfalk, administrerende direktør i Heymat.

 

For å kunne tilby kortreiste matter til amerikanske kunder har Heymat etablert matteproduksjon og lagerkapasitet i USA. Mattene lages av resirkulert PET-plast.

 

– Prisen Årets eksportbedrift henger høyt, med store norske merkevarer blant tidligere vinnere. Vi ser på nominasjonen som en anerkjennelse av det arbeidet vi har gjort og de resultatene vi har oppnådd ute i markedene de siste årene, sier Garfalk.

 

Årets produkt er stolen «Atrium» av Fora Form

Juryen roser Atrium for å være ukomplisert og kompleks på samme tid, og et eksempel på skandinavisk design på sitt beste.

 

«Atrium kombinerer minimalisme med funksjonalitet og enkelhet med kompleksitet.

Formgitt av den prisvinnende designduoen Anderssen & Voll, var utgangspunktet å lage en stol så enkel at du ikke blir lei av designet. Resultatet er blitt den perfekte harmonien mellom estetikk og praktisk nytte. Produktet omsatte i 2023 for et tosifret milliontall, og har i løpet av fjoråret rukket å bli Fora Forms nest mest solgte stol», står det i juryuttalelsen.

 

Da den prisvinnende designduoen Anderssen & Voll skulle skape en ny stol for Fora Form, var marsjordren klar: Design en stol som er så enkel at den blir tidløs.

 

– Våre møbler varer i årtider, og da må formuttrykket vare like lenge. For å finne dette uttrykket spurte designerne seg hvordan et barn ville tegnet en stol. Resultatet er en elegant finerstol med mange forskjellige understell som gjør produktet passer like godt på en kantine som i et prosjektrom, sier markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.

 

Etter et drøyt år på markedet har Atrium blitt Fora Forms nest mest solgte stol. Den står for 17 prosent av Ørsta-bedriftens omsetning i segmentet, og har blitt kjøpt inn av Nasjonalbiblioteket og nye Oslo Børs. Tidligere i år lanserte Fora Form stolen i to nye lakkfarger – rosa og grønn. Nå håper Eid-Hviding at Atrium snart kan smykke seg med bransjeprisen Årets produkt.

 

– For oss er det en stor ære å være nominert til en så viktig pris, og vi vet vi konkurrerer mot andre gode produkter. Gjennom god design har Fora Form skapt sosiale møbler og møteplasser siden 1929. Vi ser på våre møbler som byggeklosser i utformingen av det nye arbeidslivet. Da er det viktig med gode produkter, understreker han.

 

Klassikerprisen går til «Arkivserien» av Hadeland Glassverk

«Hadeland Glassverk fortjener anerkjennelse for denne rikholdige produktserien som fanger essensen av tidløs, norsk design fra midten av 1900-tallet. Med sin håndverkskvalitet, og sine enkle, elegante linjer tiltrekker serien seg både designentusiaster og de som verdsetter funksjonalitet. Elementene har vært en del av norske hjem og offentlige rom i over et halvt århundre og har også fått internasjonal oppmerksomhet etter relanseringen i 2019,» skriver juryen i sin dom.

 

Fra 1930- til 60-tallet var Hadeland Glassverk en av Norges største belysningsleverandører. Så fulgte flere tiår der den tradisjonsrike håndverksbedriften konsentrerte seg om sine mange glassprodukter, men i 2019 gjorde de klassiske lampene comeback i Hadeland Glassverk. Da ble Arkivserien til Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol og Kjell Munch relansert.

 

– Dette er åtte klassiske og tidløse lamper som passer inn i både moderne og mer tradisjonelle hjem, så vel som i hoteller, restauranter og offentlige bygg. Siden lanseringen for fem år siden har salget vært solid både i Norge, i Europa, Japan og USA, sier Sofia Sandblom i Hadeland Glassverk.

 

Arkivlampene ble opprinnelig lansert som taklamper, men seriene har siden blitt utvidet med bord- og gulvlamper.

 

Hun forteller at samtidig som Hadeland Glassverk satser sterkt på utvikling og ny design, er selskapet opptatt av å forvalte en betydelig historie og kulturarv med røtter tilbake til 1762.

 

– Her er arkivlampene en av bautaene våre. Ved å satse på disse lampene ivaretar vi tradisjonen og løfter fram en norsk designklassiker, sier Sandblom.

 

Klassikerprisen går også til «Siesta» av LK Hjelle

«Ved å løfte dette møbelet fram bidrar LK Hjelle til å feire norsk designarv. Samtidig byr selskapet markedet en komfortabel og elegant klassiker laget av holdbare, gode materialer med respekt for originaldesignet til Ingmar Relling fra 1965. Stolen har banet vei for norsk designeksport,» står det i juryens vurdering.

 

I norsk møbeldesignhistorie står Rellings navn i gullskrift. Lenestolen Siesta betraktes av mange som selve hovedverket, og under LK Hjelles høye beskyttelse er den like relevant i dag som da den ble lansert for snart 60 år siden.

 

– Mange har et nært og kjært forhold til Siesta-stolen, enten du vokste opp med den i barndomshjemmet, har vugget barnet ditt i søvn i den eller satt i den da Norge slo Brasil i fotball-VM. Siesta er virkelig en klassiker, og vi er glade for at den nå er nominert til Klassikerprisen, sier Jens Peter Brunstad, daglig leder i LK Hjelle i Sykkylven.

 

Ideen til Ingmar Relling var å designe en lett og komfortabel lenestol med god materialutnyttelse og utskiftbare deler, tilrettelagt for rasjonell produksjon og lavt transportvolum.

 

– I dag kaller vi dette en bærekraftig løsning. Rellings design ivaretar mange av dagens forventinger og krav til møbler. Vi blir dessuten stadig kontaktet av kunder som ønsker en ny pute eller duk, en knapp eller skrue til sin gamle Siesta-stol. Det er en fin påminnelse av hvor viktig disse stolene er for folk, utover kun å være et redskap for å sitte godt, sier Brunstad.

 

I dag eksporteres Siesta til en rekke land, og er en av de viktigste produktene i sortimentet til LK Hjelle.

 

Årets merkevarebygger heter Aclima

«Bedriftens visjon handler om å få flere mennesker til å nyte friluftslivet, gjennom å gjøre det behagelig å være ute. Produktene er skapt ut ifra et behov for komfortable og bærekraftige produkter med best mulig yteevne. Selve varemerket og dagens navn, Aclima, ble etablert i 1998. Etter samarbeidet med Lars Monsen i 2015 er det opparbeidet en sterk merkevarekjennskap til produktene i forbrukermarkedet,» skriver juryen.

 

Og legger til:

 

«Bedriften har hatt en tydelig økende omsetning i mange år. I 2023 har den gode trenden fortsatt, store avtaler er inngått, og produsenten passerte 300 millioner i omsetning.»

 

85 år etter oppstarten som produsent av filtsåler basert på ullavfall, er Aclima i dag en velkjent merkevare og leverandør av kvalitetsprodukter i ull til både voksne og barn samt profesjonelle brukere som politi, brannvesen og militærstyrker.

 

– Vi har en kompromissløs holdning når det gjelder kvalitet, og det gjelder i alt vi gjør. Derfor er nominasjonen til denne prisen en veldig stor anerkjennelse for alle oss som hver dag jobber med å bygge merkevaren Aclima. Dette er kjempegøy, sier markedssjef Ole Magnus Halvorsen.

 

Han forteller at Aclima-kulturen har stor takhøyde, mye humor og rom til å dyrke kreativitet og innovasjon både internt og i samarbeid med andre. Målet er alltid å lage de beste produktene av den høyeste kvaliteten, produsert mest mulig skånsomt. Fremover har ullspesialisten hårete mål.

 

– Vi skal bekjempe syntetiske alternativer og fremme ull som den mest funksjonelle og mest bærekraftige fiberen. Vi skal fortsette å jobbe med innovasjon og se på nye strikkemetoder, teknologier og produksjonsmetoder. Vi er klare for verden, og ønsker å inspirere til friluftsliv, sunn og frisk luft og viktigheten av å kle seg i ull, lag på lag, fremholder Halvorsen.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

EKSPORTVINNER. Gründer Sonja Dønne og administrerende direktør Cecilie Garfalk mottar prisen Årets eksportbedrift på vegne av Heymat. Flankert av Egil Sundet og Ragnhild Grytten fra Norsk Industri Designindustrien. Foto: Melissa Hegge

 

KLASSIKER. Hadeland Glassverk fikk Klassikerprisen for den relanserte Arkivserien. Foto: Melissa Hegge

 

BEST PÅ MERKEVARE. Aclima ble kåret til Årets merkevarebygger på Designindustrikonferansen. Markedssjef Ole Magnus Halvorsen holder i det synlige beviset. Også på bildet Stian Killingstad og Tone Legård. Foto: Melissa Hegge

 

ÅRETS PRODUKT. Fora Form mottok prisen Årets produkt for stolen Atrium. Her har Heidi Niss og Pål Eid-Hviding (i midten) nettopp fått prisen fra Egil Sundet og Ragnhild Grytten i Norsk Industri Designindustrien. Foto: Melissa Hegge

 

KLASSIKER II. Designikonet Siesta sørget for klassikerpris til LK Hjelle og Jens Peter Brunstad (I midten). Foto: Melissa Hegge

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

* Aclima, markedssjef Ole Magnus Halvorsen, mobil 90 91 78 69

* Fora Form, markedssjef Pål Eid-Hviding, mobil 95 21 22 53

* Hadeland Glassverk, markedssjef Sofia Sandblom, mobil 40 85 85 42

* Heymat, markedssjef Karoline Rigault, mobil 93 21 45 40

* LK Hjelle, daglig leder Jens Peter Brunstad, mobil 90 54 64 74


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 25.04.2024 20:44
Teknisk løsning ZEVS AS