presseticker

Skip to main content

Nominerte til Hedersprisen for god design 2011:

Her er Norges beste designprosjekter

  Publisert: 22.02.2011 07:00 - av  Henning Poulsen
Hydrolift SX-22, Eker Design

RIMELIG FJORDLUKSUS: Flerbruksbåten Hydrolift SX-22 gir fjordlykke til halv pris. Nå er Hydrolift og Eker Design nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Hydrolift

 

 

Oslo: En bank, en båtmaker, en offshoreleverandør og et IKT-selskap kjemper om Hedersprisen for god design. – Dette er fire prosjekter med svært ulikt utgangspunkt, og det ligger an til å bli en av de mest spennende kåringene i prisens 11 år lange historie, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.

Hydrolift, Sandnes Sparebank, Kongsberg Seatex og Tandberg er årets fire nominerte til Hedersprisen for god design 2011.

 

– At aktører i fire såpass ulike bransjer er representert med så sterke prosjekter viser at designmodenheten i næringslivet har tatt et sjumilssteg de siste årene, sier prosjektleder for designpriser i Norsk Designråd, Eline Strøm-Gundersen.

 

Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og skal deles ut av Norsk Designråd onsdag 16. mars under årets fremste designbegivenhet, Designdagen. Fra 24. februar stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret) i Oslo.

 

Hydrolift: Ga finanskrisen på båten

I finanskrisens kjølvann har et stort antall produsenter av luksusvarer fått alvorlig slagside. Den norske båtprodusenten Hydrolift merket at etterspørselen etter eksklusive speedbåter sank til bunns.

 

– Våre båter ble oppfattet som for dyre og for spesielle. Vi skjønte at vi måtte henvende oss til et bredere markedssegment, forteller eier og daglig leder Bård Eker. Løsningen ble flerbruksbåten Hydrolift SX-22, som koster halvparten av den nest billigste båten i Hydrolift-porteføljen.

 

To år senere er den maritime nyvinningen blitt en stor suksess for Fredrikstad-produsenten. – Forrige sesong solgte og produserte vi ti båter, og årets produksjon ser veldig lovende ut. Nå ønsker vi å få båtene synlige i utlandet også, sier Eker.

 

Ti båter i én

Den nye båten byr på en rekke innovasjoner, blant annet en elektrisk justerbar vindskjerm og et integrert fendersystem. Designen er så fleksibel at man kan montere påhengsmotor fra en hvilken som helst leverandør, og båten er så enkel å klargjøre at Hydrolift markedsfører den under mottoet ”Gone in sixty seconds”.

 

Imidlertid er det flerbruksmulighetene som gjør at Hydrolift SX-22 virkelig skiller seg ut fra konkurrentene. En modulisert designløsning gjør at én og samme båt med enkle grep kan brukes som familiebåt, sportsbåt, fiskebåt, fraktebåt, solbåt eller dykkerbåt, for å nevne noen muligheter.

 

Sterk designkultur

Hydrolift har sitt utspring i Eker Design, og i utviklingsprosessen fungerer de to selskapene som ett lag. Bård Eker er snar med å gi design en stor del av æren for suksessen med den nye båten.

 

– Design er, og har alltid vært, det strategisk bærende elementet i Hydrolifts bedriftskultur, måten vi tenker på og måten vi gjennomfører aktiviteter på. I vår nisje i det øvre segmentet av båtmarkedet utgjør design, sammen med ytelse, kvalitet og sikkerhet, hele forskjellen mellom suksess og fiasko, sier Eker.

 

Sandnes Sparebank: Evigung bankdesign

Tiden kan fare ille med grafiske designarbeider. En firmaprofil som ble hyllet som elegant og progressiv for et par tiår siden er gjerne til beskjemmelse både i kantinen og på styrerommet i dag, om den ikke allerede er erstattet med noe nytt. Slik er det ikke hos Sandnes Sparebank. Her har de vært trofaste mot sitt profilprogram siden 1998.

 

– Hedersprisen for god design er noe av det gjeveste man kan få her til lands, og vi synes det er helt fantastisk å bli nominert, sier en stolt kommunikasjonsdirektør i Sandnes Sparebank, Ingrid Schøpp. Hun mener det er unikt og oppsiktsvekkende at et profilprogram som har løpt over mer enn ti år makter å hevde seg i en innovativ norsk designbransje.

 

Kjemper mot blåbankene

I Sandnes Sparebank har man aldri vært redde for å skille seg ut. Det er tvert i mot slik den lille lokalbanken fortsetter å bite fra seg i Rogaland, som er et prestisjemarked for alle landets store nasjonale banker.

 

– Der andre banker er blå, ikke bare i farge men også i stil, ønsket vi i stedet å vise vårt særpreg som en liten utfordrer i et marked vi kjenner godt. Vi har tross alt vært lokalbank i 135 år, påpeker Schøpp.

 

Profil i organisk utvikling

Et muntert grafisk uttrykk i gult, sort og hvitt ble valgt for å vise fram en sympatisk og fleksibel bank for privatpersoner og lokale bedrifter i området. Innad i Sandnes Sparebank var meningene delte. Det nye uttrykket gikk fullstendig på tvers med hva man tradisjonelt forbinder med finansielle tjenester. Ville det nye uttrykket skade bankens tillit og anseelse?

 

– Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger opp igjennom årene fra både kunder, konkurrenter og våre egne medarbeidere. Faktisk har noen av de som var mest skeptisk etter hvert blitt profilens fremste ambassadører. Designen viser våre visjoner og verdier og sier noe om hva vi står for, sier Schøpp.

 

Nye elementer legges til og tas fra etter behov, på den måten er profilen til Sandnes Sparebank i en kontinuerlig organisk utvikling. Da banken skulle lansere nye kommunikasjonselementer rettet mot personkunder ble det utviklet en serie som representerer de ulike livsfasene kunden kan befinne seg i.

 

Mangeårig designpartner

Og da den tradisjonsrike banken relanserte sine nettsider for bare et par uker siden, skjedde dette etter de samme grunnprinsippene som ble lagt over ti år tidligere. Med den samme designeren som har vært med helt fra begynnelsen, Trond Fernblad i det lokale byrået Fasett.

 

– Vi har brukt Fasett siden 1997 og har et utmerket samarbeid. De kjenner oss så godt at de intuitivt forstår våre behov, og derfor gir vi dem også en stor grad av frihet, forteller kommunikasjonsdirektøren.

 

Tandberg: Utviklet nytt flaggskip

Da Tandberg for et par år siden bestemte seg for å utvikle EX90, en videokonferanseløsning for skrivebordet, var ikke målsetningen av det beskjedne slaget: Den nye løsningen skulle bli bedriftens flaggskip og posisjonere Tandberg som teknologi- og designleder.

 

– Vi ville unngå å være enda et produkt som tar opp plass på pulten. Målgruppen vår er opptatt av effektivitet og brukervennlighet, og vi ønsket å lage noe som kunne være en integrert del av arbeidsdagen, sier Ivan Marius Kristiansen, interaksjonsdesigner i Tandberg, som nylig er blitt en del av Cisco.

 

Fra møterom til skrivebord

Noen år tidligere lanserte Tandberg produktet 1700 MXP og skapte samtidig en ny nisje innenfor det konkurransepregede telekonferansemarkedet, såkalt ”Desktop Telepresence”. Tanken var å flytte telekonferansen fra møterommet til skrivepulten, og løsningen ble et utgangspunkt i utviklingen av EX90.

 

– EX90 er neste generasjon innen telepresence, og er relevant for deg all den tid du er på kontoret. I samtaler gir den video med knivskarp kvalitet, og ellers fungerer den som en stor og god PC-skjerm som kan kobles til bærbar datamaskin. Da kan du også dele dokumenter med den du snakker med. Ved å vinkle kameraet ned mot bordet blir det til et dokumentkamera slik at man også kan dele fysiske dokumenter, tegninger og gjenstander, forklarer Kristiansen.

 

Måtte doble produksjonskapasiteten

Produktet ble lansert i andre kvartal 2010, og salget har gått så bra at Tandberg måtte doble produksjonskapasiteten for å møte etterspørselen. Selskapets designere jobber kontinuerlig med videreutvikling, samtidig som nyskapingen EX90 allerede har kommet til nytte på andre områder. Blant annet kommer den spesialutviklede berøringsskjermen snart til å benyttes som standard kontrollenhet på flere av Tandbergs andre møteromssystemer.

 

Kristiansen forteller at designere er involvert i hele utviklingsprosessen bak alle nye produkter i Tandberg, fra første konseptskisse til det ferdige produktet pakkes ned i emballasjen. – Å satse på design er lønnsomt for oss, og derfor har vi over tid bygget opp landets kanskje største interne designmiljø – både innen interaksjons- og industridesign. Nominasjonen til Hedersprisen for god design viser at det er flere enn oss som synes vi gjør en god jobb, sier han.

 

Kongsberg Seatex:Oljesøk på vannvinger

Stadig mer krevende leteforhold for olje og gass gjør at offshoreteknologien strekkes til sine ytterpunkter. Et nyutviklet norsk styringssystem som gir vinger til seismiske undervannskabler har skapt bølger i en av verdens mest verdifulle bransjer. Utgangspunktet er en nesten 20 år gammel Kongsberg Seatex-idé.

 

– Noen ideer trenger lengre modningstid enn andre. Selv om tanken har eksistert lenge, var det først da vi hadde et konkurransedyktig konsept at vi tok de første skrittene mot produktutvikling av eBird, forklarer Arne Rinnan, som er teknologidirektør i Kongsberg Seatex.

 

eBird er veldig enkelt fortalt en fugl som dykker. Den brukes til å styre seismiske kabler under vann – både sidelengs og i dybde – og monteres for hver 300 meter med kabel. Letekablene blir stadig lengre, og det nye styringssystemet gjør det enklere å styre kabler som kan være opptil 12 kilometer lange.

 

Skapte bølger på bransjemesse

Lanseringen på den viktige bransjemessen SEG i den amerikanske oljehovedstaden Houston ble en stor suksess for det trønderske elektronikkselskapet. eBird ble ansett som en av årets store nyvinninger. Samtidig kunne Kongsberg Seatex offentliggjøre en viktig samarbeidsavtale med PGS, en av de største aktørene i verden innen maritim seismikk.

 

– Avtalen innebærer at eBird blir standardisert som styreenhet på en rekke av selskapets mest avanserte kabler. Vi føler oss trygge på at produktet blir en stor suksess, sier Rinnan.

 

Fullintegrert design

Han forteller at designerne fra Inventas Trondheim ble trukket inn tidlig i prosessen, og at de har vært en fullintegrert del av utviklingsgruppen gjennom hele prosjektet.

 

– Vi lever av å utvikle produkter med kvaliteter som gjør dem ledende på sine markeder. Å bli nominert til denne hedersprisen er en anerkjennelse av at vi har lyktes med å bygge god design inn som en av eBirds viktigste kvaliteter, uttaler Rinnan.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580

* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683

* Sandnes Sparebank, kommunikasjonssjef Ingrid Schøpp, mobil 906 52 282

* Hydrolift, daglig leder Bård Eker, mobil 906 91 194

* Kongsberg Seatex, markedskoordinator Henning G. Langlete, mobil 932 18 600

* Tandberg/Cisco, markedssjef Berit Lid Scharff, mobil 971 39 487, e-post berit.lid.scharff@cisco.com

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Mer informasjon om Designdagen 2011: http://www.norskdesign.no/designdagen-2011/category8616.html

 

 

Bildetekst1:

RIMELIG FJORDLUKSUS: Flerbruksbåten Hydrolift SX-22 gir fjordlykke til halv pris. Nå er Hydrolift og Eker Design nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Hydrolift

 

Bildetekst2:

OLJEVINGER: eBird gjør det enklere å styre undervannskabler som kan være opptil 12 kilometer lange. Kongsberg Seatex og designbyrået Inventas Trondheim er nå nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Kongsberg Seatex

 

Bildetekst3:

POPULÆRE TELEMØTER: Tandberg, nå del av Cisco, har måttet doble produksjonskapasiteten på nyvinningen EX90, som flytter telekonferansen fra møterommet til skrivepulten. Nå er selskapet nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Tandberg

 

Bildetekst4:

GUL BANK: Der andre banker er blå og tradisjonelle bruker Sandnes Sparebank design for å ta rollen som en hyggelig og uformell lokalbank. Nå er banken og designbyrået Fasett nominert til Hedersprisen for god design. Foto: Anne Lise Nordheim

 

 

Hedersprisen for god design 2011

Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:

 

Produkt: Profilprogram og kommunikasjonsdesign
Bedrift: Sandnes Sparebank
Design: Fasett
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17913-621.html

Produkt: Hydrolift SX-22
Bedrift: Hydrolift
Design: Eker Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17896-621.html

Produkt: eBird
Bedrift: Kongsberg Seatex
Design: Inventas Trondheim
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17914-621.html

Produkt: EX90
Bedrift: Tandberg (nå en del av Cisco)
Design: Tandberg
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17915-621.html

 

 

Tidligere mottakere av Hedersprisen:

 

2010:

“De gode hodene”

Bedrift: NTNU

Design: Agendum

 

2009:

CASE Abyss

Bedrift: SeaBed Geophysical

Design: Abyssus Marine Services

 

2008

Armadillo vest med ansiktsmaske

Bedrift: Rofi Industrier

Design: KODE Design

 

2007

Telemarkbinding NTN

Bedrift: Rottefella AS

Design: Rottefella AS / Even Wøllo

 

2006 (*)

 

2005

Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut

Bedrift: Sweet Protection AS

Design: Abry Design AS

 

2004

Helly Hansen Shorehike

Bedrift: Helly Hansen ASA

Design: David Solk

 

2003

Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal

Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS

Design: norway says

 

2002

Bavac emballasje og grafisk identitet

Bedrift: Elite Sport

Design: Panorama design

 

2001

Farris

Bedrift: Ringnes AS

Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)

 

2000

Figgjo Form 123 og grafisk profil

Bedrift: Figgjo AS

Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien

 

(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)

 

 

 

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Hydrolift SX-22.jpg 45,50 kB (2436x1342)
Bilde - vedlegg til sak eBird-i-bruk.jpg 612,67 kB (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak Cisco_EX90-i-miljoe.jpg 350,16 kB (1800x937)
Bilde - vedlegg til sak Sandnes sparebank.jpg 2,97 MB (3008x2000)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.02.2011 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS