Helgelandsbedrift er Norges beste eksportør
Årets Designindustrikonferanse gikk foran en fullsatt sal i Nasjonalmuseet i Oslo torsdag 25. april. Her ble prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger samt Klassikerprisen delt ut.
Heymat fra Mo i Rana gikk til topps i kategorien Årets eksportbedrift i konkurranse med Devold og Lundhs.
Juryen uttaler at Heymat fortsetter å imponere med sine kvalitetsprodukter, og at de setter ny norsk design på det internasjonale designkartet.
«Heymat har siden første kolleksjon ble lansert i 2016 hatt en kompromissløs plan for eksport med blant annet strategisk deltakelse på internasjonale messer og møteplasser. Etter at bedriften ble etablert har de hatt en stor omsetningsvekst hvor mye av veksten er eksportdrevet. Deres produkter har blitt svært populære, spesielt i USA hvor eksporten har vokst betydelig, og ble doblet i 2023. Eksportandelen er økende, og var i fjor på 54 prosent,» skriver juryen i sin kjennelse.
Tøffe tider for designbedriftene
Men selv om stemningen var god i kjølvannet av prisseremonien, er bakteppet mer dystert. Norsk design opplever usikre tider.
– De siste seks årene har vi økt eksporten av norske designvarer med hele 65 prosent, men dette slår ikke ut i verdiskaping eller arbeidsplasser i Norge. Sammenlignet med våre nordiske designkonkurrenter har vi for dårlige rammevilkår. Vi blir hengende etter dem, sier Egil Sundet. Han er bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien, som delte ut de fire prisene.
Han mener det er vanskelig å lykkes i en oljetung norsk økonomi der offentlige støtteordninger er små og spredte, og der en særnorsk formueskatt straffer norske eiere hardt.
– Dette må endres nå, slik at vi kan bygge den eksportindustrien Norge trenger når oljeinntektene skrumper inn. Investeringsstøtten må økes betydelig, og vi må endre formueskatten slik at veksten og arbeidsplassene skjer her og ikke i utlandet, sier Sundet.
Årets eksportbedrift er Heymat
I løpet av noen få år har Heymat endret dørmatten fra å være en nødvendighet som vies lite oppmerksomhet, til å bli et designobjekt som løfter et gjennomtenkt interiør og står i stil med resten av hjemmet.
– Suksessoppskriften vår er å kombinere solid fagkompetanse fra den profesjonelle dørmatteindustrien med samarbeid med dyktige norske designere, sier Sonja Djønne, som er gründeren bak Heymat.
Samtidig som dekorative, slitesterke og høyfunksjonelle Heymat-matter pryder inngangspartier i stadig flere norske hjem, skjer mesteparten av gründerbedriftens vekst utenfor landets grenser.
– Eksportgraden vår lå på 54 prosent i 2023, en betydelig økning fra året før. USA er det største markedet vårt. Her har mattene våre virkelig blitt tatt godt imot, og i fjor doblet vi salget på det amerikanske markedet, forteller Cecilie Garfalk, administrerende direktør i Heymat.
For å kunne tilby kortreiste matter til amerikanske kunder har Heymat etablert matteproduksjon og lagerkapasitet i USA. Mattene lages av resirkulert PET-plast.
– Prisen Årets eksportbedrift henger høyt, med store norske merkevarer blant tidligere vinnere. Vi ser på nominasjonen som en anerkjennelse av det arbeidet vi har gjort og de resultatene vi har oppnådd ute i markedene de siste årene, sier Garfalk.
(Pressenytt)
Bildetekster:
EKSPORTVINNER. Gründer Sonja Dønne og administrerende direktør Cecilie Garfalk mottar prisen Årets eksportbedrift på vegne av Heymat. Flankert av Egil Sundet og Ragnhild Grytten. Foto: Melissa Hegge
Heymat mottok Norsk Industri Designindustriens eksportpris. Foto: Sofie Browold
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04
* Heymat, markedssjef Karoline Rigault, mobil 93 21 45 40
Heymat_twine-beige_kristinefivemelvær_mariaursand_sofiebrovold_winter2024-01.jpg 5,07 MB (3116x4574)
Heymat_stein_kristinefivemelvær_mariaursand_sofiebrovold_winter2024-05.jpg 2,86 MB (3104x2069)