Hedrer verdens første samiske matmerkevare
Det var onsdag ettermiddag Finnmark Rein og Uniform Design mottok den prestisjefylte designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA).
Utdelingen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, som er Norges viktigste møteplass for inspirasjon, nettverksbygging og faglig påfyll.
– Dette er et spennende og inspirerende merkevareprosjekt i en viktig nisje av norsk landbruk og næringsliv. Finnmark Rein har brukt design som verktøy til å fortelle forbrukerne hvem de er og hvorfor akkurat deres produkter burde havne i dagligvarebutikkene og på norske middagsbord. Konkurransen i det norske matmarkedet er så stor at dette er et riktig og vellykket grep, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.
Respekt og stolthet
– Nå bygger vi verdens første samiske merkevare for mat, og da er det stort for oss å få Merket for god design. Kanskje snakker vi også om verdens første samiske merkevarekonsept. Vi har flere merker med et samisk utgangspunkt, for eksempel innen klesdesign, men ingen rendyrkede merkevarekonsepter, sier Are Smuk Figved, administrerende direktør i Finnmark Rein i Tana.
Han forteller at de i samarbeid med Uniform Design jobbet mye med identitet og verdigrunnlag for den visuelle identiteten.
– Vi brukte to år på prosessen med å utvikle et design som er gjennomtenkt "fra vidde til bord" og som viste respekt for alle ledd i verdikjeden. Uniform kom tidlig med innspill om sammenhengen mellom produktets identitet og dem som håndterer produksjonsprosessene helt fra reinsdyret blir født til maten ligger på tallerken. For oss er verdiene det naturlige og rene og respekten for dyrene og menneskene som jobber med dyrene. Identitet til reinen og reineierne og oss som jobber med dette skulle på pakken, sier Figved.
I oktober 2015 lanserte selskapet seks produkter i det øvre kvalitets- og prissegmentet - basert på ferskpakket kjøtt fra reinkalv. Produktene ble distribuert over hele landet gjennom Meny-kjeden.
Solid salg
Resultatene har vært oppsiktsvekkende gode.
– Etter den informasjonen vi har fått, ble det den mest suksessfulle lanseringen av et kjøttprodukt i highend-kategorien i Norgesgruppens historie. Seks uker etter lanseringen hadde vi solgt 94 prosent til full pris i butikkene. Omsetningen av ferskt reinkjøtt ble fordoblet og vi hadde 50 prosent av 52 ukers omsetning selv om vi var med kun i årets siste ti uker, sier direktøren.
Han mener suksessen fører med seg stolthet til kjøttprodusentene.
– Produktene har fått stor oppmerksomhet også utenfor landets grenser. Det har brakt stolthet tilbake hos reineierne som har gjort dette sammen med oss - noe som har vært en bevisst strategi - og bidratt til å snu fokuset fra "subsidier" til butikk og lønnsom forretningsdrift. Kunnskapen om og nærheten til markedet forsvant på 70- og 80-tallet. Nå har vi tatt den tilbake, sier Figved.
(Pressenytt)
* Transform 2016 streames i sin helhet på doga.no fra klokken 10.00 onsdag 27. april. Priser og utmerkelser deles ut etter kl 18.00.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektkoordinator Ann Kristin Godager, mobil 911 77 879
* Finnmark Rein, administrerende direktør Are Smuk Figved, mobil 905 72 177
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag, tidligere Designdagen
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 150 søkere
* 27. april mottar 34 av disse Merket for god design
* Av disse er tre nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekster:
Finnmark Rein og Uniform Design mottok Merket for god design for den visuelle identiteten til FInnmark Reins kjøttprodukter. Foto: Mathias Fossum.
Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Norsk design- og arkitektursenter. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Merk:
Øyeblikkelig etter at utmerkelsene har blitt delt ut vil det legges ut bilder, jurykjennelser og annen informasjon her:
http://doga.no/merket/visuell-kommunikasjon/finnmark-rein
Når utmerkelsene har blitt delt ut vil det også legges ut filmer om mottakerne her:
https://vimeo.com/164224127
finnmark rein _bilde05_foto_mathias_fossum.jpg 1,02 MB (1920x1080)