Hedmark-innovasjon på sidrumpa tilhengermarked – SPERREFRIST TIL KL 18.00 I DAG
Onsdag ettermiddag mottok Lobster Trailers og designbyrået Odd Thorsen A/S den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg imot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Ny bil – gammel stålkasse
Mens bilparken i Norge har endret seg mye de siste 20 årene, kan ikke det samme sies om tilhengere for bil. Vi kjører fremdeles rundt med de samme grå og uniformerte stålkassene. Lobster Trailers, en fersk produsent fra Kongsvinger, ønsket å tilføre det sidrumpa tilhengermarkedet litt sårt tiltrengt innovasjon.
– De fleste tilhengerne på markedet lages av produsenter som startet som mekaniske verksted, og det merkes på sluttproduktet. Den typiske varetilhengeren består av galvaniserte stålplater som knekkes for å skape sidevegger og lemmer. De fremstår som tekniske produkter som ikke tar særlig hensyn til form eller prøver å nå nye brukergrupper. Det ønsket vi å gjøre noe med, sier prosjektleder og designer Halvor Thorsen. Han jobber i Odd Thorsen A/S, som er deleier i Lobster Trailers.
Unngår teknisk utseende
Sammen med sine kolleger gikk han i gang med å utvikle en ny serie med tilhengere med form og funksjoner tilpasset både moderne biler og moderne bileiere. Aluminium ble valgt som materiale, både fordi det veier lite og er lett å forme, og fordi det er et holdbart materiale som enkelt kan gjenvinnes.
– Målet var å nå nye brukergrupper. Vi skjønte at vi måtte ha et produkt som både ser enkelt ut å bruke og som faktisk er enkelt å bruke. Ved å integrere for eksempel lykter og skjermer i formen unngår vi at tilhengeren ser komplisert og teknisk ut, forklarer Thorsen.
Stødig «hard-top»
En nyvinning er lokket på tilhengeren, på fagspråk kalt «hard-top». Det er svært solid og tåler stor vekt, slik at man kan frakte ting som ikke får plass i selve hengeren. Lokket kan åpnes og lukkes uten at det virker ustøtt, selv med vekt på lokket.
Tilhengerserien Lobster GP 20/25 ble lansert høsten 2013, og har fått mye oppmerksomhet i aviser og bilblader. Tilhengerne har blitt særlig populære blant folk med en aktiv livsstil. Blant tilhengerens ihuga tilhengere finner vi tidligere toppalpinist Kjetil André Aamodt.
– Det er deilig å slippe å ha masse tunge ting i bilen eller på taket. Jeg har nesten alltid Lobster-en med på langturer, og merker knapt at den er der. Den ble fylt opp med skiutstyr til juleferien til Hafjell, og i sommerferien skal vi bruke den til å få med alle syklene våre, sier Aamodt.
(Pressenytt)
* Designdagen 2015 streames på doga.no fra klokken 09.00 onsdag 15. april. Priser og utmerkelser deles ut på ettermiddagen.
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder Thea Mehl, mobil 413 09 819
* Odd Thorsen A/S, designer Halvor Thorsen, mobil 980 93 855
* Norsk design- og arkitektursenter, kommunikasjonsansvarlig Line Aandal Røijen, mobil 911 74 639
FAKTABOKSER:
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap
* I år var det 128 søkere
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design
* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket
Bildetekst:
Lobster Trailers og Odd Thorsen A/S mottok Merket for god design for tilhengeren Lobster GP 20/25. Foto: Frode Sandbech
Lobster_bilde2_Foto_Frode_Sandbech_trykk.jpg B (3541x2505)