Har samlet Oslo-design i én base
– Basen har blitt en større suksess enn vi turte å håpe på ved oppstart for to år siden. Nå er den såpass omfattende at du vil finne et stort antall designbyråer og designere uansett fagområde eller hvor i landet du leter, fastslår prosjektleder Ingjerd Straand Jevnaker i Norsk Designråd.
Designbasen.no er en gratistjeneste som gir næringslivet et omfattende og oversiktelig verktøy for kjøp av designtjenester. Bak basen står Norsk Designråd i samarbeid med Innovasjon Norge, NID, Grafill, Kreativt Forum og NIL.
Fikk TV-oppdrag
Sissel Ringstad i designbyrået Smaapigerne med kontor i Oslo sentrum mener basen fyller et viktig behov i markedet for kjøp og salg av designtjenester. – Flere kunder har fortalt oss at de synes det er vanskelig å finne fram til nye illustratører og designere. Tradisjonelt må de bla i samlebøker som ikke nødvendigvis gir noe bredt eller oppdatert bilde av hva som finnes der ute, forteller hun.
De to designerne i Smaapigerne har fått en rekke flere oppdrag gjennom basen, blant annet et større illustrasjonsoppdrag til en animert TV-reklame for en matvarekjede. – Dette kom gjennom et produksjonsselskap som fant oss i basen, og vi har fått flere andre oppdrag for forlag og reklamebyråer. Faktisk får vi nå flere henvendelser fra kunder som har funnet oss i Designbasen enn noen annen ekstern søkebase, sier Ringstad.
Solid besøksvekst
– Vi vet at flere bedrifter har funnet designere med riktig bakgrunn og kompetanse takket være Designbasen – særlig de designerne som har lagt flid i å presentere en bred og slående portefølje får oppmerksomhet, forklarer Kristian Paulsen, som er ansvarlig for supporthenvendelser for Designbasen.
I 2010 fikk Designbasen.no over 100 000 besøk fra 60 000 unike brukere, noe som er en økning på 36 prosent sammenlignet med 2009 – basens første hele leveår.
Inspirert av sosiale medier
Ingjerd Straand Jevnaker forteller at Designbasen oppdateres daglig med nytt innhold, og at det jobbes fortløpende med forbedringer og nye funksjoner. Flere av funksjonene er inspirert av sosiale medier som Twitter, LinkedIn og Facebook. Siste nytt er at nå kan også designkjøpere registrere seg i basen og blant annet lage egne favorittlister over byråer og arbeider.
– På sikt ser vi for oss at designkjøperne skal kunne følge sine favorittdesignere og -byråer og bli varslet når disse legger ut nye prosjekter. Slik blir det et mer aktivt kreativt nettverk, sier hun.
(Pressenytt)
Link til designere fra Oslo og Akershus i Designbasen:
http://www.designbasen.no/katalog/category7739.html?filter-county[]=4909
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder Ingjerd Straand Jevnaker, mobil 932 22 289
* Norsk Designråd, prosjektmedarbeider Kristian Paulsen, mobil 975 41 431
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
* En åpen, digital base hvor næringslivet og det offentlige kan finne designkompetanse fra hele Norge.
* Per 1.1.2011 er det registrert 961 designbyråer i basen.
* Byråene har registrert designkompetanse på følgende områder innen designfaget: Grafisk design (710), illustrasjon (528), tekstil- og konfeksjon (118), industri- og produktdesign (284), web- og interaksjonsdesign (556), interiør- og møbeldesign (268) og animasjon (251).
* Gir enkel tilgang til designbyråenes kompetanse, prosjektporteføljer og kontaktopplysninger.
* Er et samarbeid mellom Norsk Designråd, Innovasjon Norge, Grafill, Norske Industridesignere (NID), Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL) og Kreativt Forum.