Har investert tre millioner i Vestfolds nyskaping – nå leter DOGA etter nye prosjekter
DIP er en støtteordning som stimulerer til bruk av designmetodikk i idéfasen av innovasjonsprosjekter i næringslivet. Det er fasen der du har en problemstilling, men ikke enda har kommet fram til en løsning.
– Norge trenger mer nyskaping. Derfor har regjeringen forsterket satsingen på DIP. Når designmetodikk og brukerinnsikt kommer tidlig inn i innovasjonsprosjekter, får vi mer treffsikker nyskaping. Jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen til å søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
Hun får støtte av Even Zimmer i Horten-baserte Zimmer & Peacock, som fikk DIP-midler i 2020.
– DIP-midlene gjorde at vi kom i gang med et prosjekt som ellers ikke ville blitt noe av. Vi lærte masse og fikk en større forståelse av mulighetene som ligger i industridesign, sier Zimmer.
Siden 2009 har DOGA delt ut nesten 115 millioner kroner gjennom DIP, som står for Designdrevet innovasjonsprogram. Nå har DOGA økt den årlige innovasjonspotten fra 10 til 11 millioner kroner. De siste 15 årene har seks bedrifter i Vestfold mottatt tre millioner kroner i innovasjonsmidler fra DOGA. Nå ønsker DOGA flere søknader fra næringslivet i Vestfold.
– Pengene går til å få inn designkompetanse i den kritiske idéfasen. Slik sikrer vi at innovasjonsprosjekter tar utgangspunkt i reelle brukerbehov, i stedet for å basere utviklingen på gjetting og antagelser, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. Hun er leder for satsingsområdet designdrevet innovasjon i DOGA.
Fristen for å søke om DIP-midler fra årets pott går ut 22. mai.
Zimmer & Peacock: Har laget vinsensor
I 2020 mottok Zimmer & Peacock 444 000 kroner i DIP-støtte for å utforske mulighetene som ligger i såkalte elektrokjemiske sensorer.
Sammen med K8 industridesign gjennomførte Zimmer & Peacock en rekke dybdeintervjuer og gikk dypere inn i materien rundt bruk av elektrokjemiske sensorer innenfor næringsmiddelindustrien. Det har gitt helt konkrete resultater for den Horten-baserte sensoraktøren.
– Basert på dette arbeidet har vi stiftet et spinoff-selskap som skal utvikle produktet WineSense, og er nå i gang med å finne finansiering og partnere, sier Even Zimmer, administrerende direktør i Zimmer & Peacock.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no
Bildetekster:
INNOVATIVE HUSBYGGERE. Etter gjennomført DIP-prosjekt som dreide seg om sirkulære ferdighus, har Haugen/Zohar Arkitekter sikret seg en strategisk viktig avtale med Norgeshus. Her viser Aleksandra Volfova (t.v.) og Marit Justine Haugen fram en veggprototype til Anne Elisabeth Bull (i midten), DIP-ansvarlig i DOGA. Foto: Morten Brakestad
HEIER PÅ NYSKAPING. – Regjeringen har forsterket satsingen på DIP, og jeg oppfordrer næringslivet til å gripe sjansen og søke om DIP-midler fra DOGA, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap). Foto: NFD
* Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) skal sikre bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon gjennom bruk av designmetodikk i idéutviklingsfasen av nyskapingsprosjekter.
* DIP skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.
* Alle private, momsregistrerte vare- og tjenesteytende foretak kan søke om støtte fra DIP. Enkeltpersonsforetak kan ikke motta støtte gjennom DIP.
* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.
* Siden 2009 har Design og arkitektur Norge (DOGA) delt ut 114 millioner kroner til totalt 259 prosjekter.
* Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip
1Cecilie Myrseth.jpg 3,23 MB (2042x3063)