presseticker

Skip to main content

Har gjort skitrøya til moteplagg – nå kan de få designpris

  Publisert: 22.04.2025 09:45 - av  Henning Poulsen

SPORTY MOTE. Mange bruker den hvite Swix-trøya også utenfor sporet. Foto: Swix

STERK MERKEVARE. Swix er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Swix

JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener produsenter som Swix bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri

De lykkes så godt med merkevarebyggingen at unge mennesker har begynt å bruke skitrøya deres som byklær. Nå er Swix nominert til høythengende bransjepris.

På torsdag denne uken samles bransjen til den årlige Designindustrikonferansen i Oslo. Her skal det avgjøres hvem som har gjort seg fortjent til prisene Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.

 

Årets merkevarebygger - nominert: Swix

For nordmenn på skitur er Swix like selvfølgelig som kvikklunsjen og termosen med kakao i sekken. Både merkevaren og smøringen i de forskjellige fargene ble lansert en sen høstkveld i 1946, og ble raskt en del av den norske folkesjelen. Swix ble også raskt en del av hverdagen til konkurranseskiløpere, og fikk sin OL-debut under lekene i St. Moritz i 1948.

 

Siden den gang har Swix blitt en veletablert merkevare i mange land og flere verdensdeler. I dag produserer Swix foruten skismøring også skistaver, skibekledning og annet skitilbehør. I dag ser man ikke sjelden motebevisst ungdom iført den hvite Swix-undertrøyen som synlig bekledning, ifølge bransjeprisjuryen.

 

Sterk vekst – men ikke i Norge

– Den norske design- og ferdigvareindustrien lever og leverer! Gjennom å satse på høy kvalitet og god design, skaper bransjen geniale produkter og sterke merkevarer. Vi har 85 prosent eksportvekst siste 10 år, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.

 

Likevel er bransjesjefen bekymret over utviklingen. Han forteller at produksjonen i Norge står på stedet hvil, mens en del bedrifter i stedet investerer i fabrikker i Baltikum og Polen.

 

– Dette skyldes at rammevilkårene for investeringer og formueskatt er dårligere i Norge. Vi må få denne veksten hjem, slik at Norge får flere bein å stå på i tiden fremover, sier Sundet.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

 

SPORTY MOTE. Mange bruker den hvite Swix-trøya også utenfor sporet. Foto: Swix

 

STERK MERKEVARE. Swix er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Swix

 

JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener produsenter som Swix bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri

 

 

Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://events.provisoevent.no/nho/events/designindustrikonferansen-24-april-2025/register (Presse slipper inn gratis)

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak Swix-trøye.jpg 158,71 kB (1280x1280)
Bilde - vedlegg til sak Swix smøreprodukter.jpg 644,38 kB (3840x2560)
Bilde - vedlegg til sak 1 Egil Sundet.jpg 3,18 MB (4196x3456)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 22.04.2025 09:45
Teknisk løsning ZEVS AS