HMS på skauen
Synfiber, Statoil, NTNU og Kongsberg Maritime er årets fire nominerte til den høythengende Hedersprisen for god design 2010. – Det er både gledelig og svært viktig at de bransjene som er viktigst for norsk verdiskaping i fremtiden også viser seg å være dyktigst på design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.
Årets pris deles ut av Norsk Designråd onsdag 17. mars under Designdagen, den viktigste designbegivenheten i Norge. Allerede nå stilles de nominerte ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenteret i Oslo.
– Dette er fire bedrifter som har jobbet svært metodisk og målrettet med design som et innovasjonsutløsende verktøy, og som derfor har oppnådd gode og spennende resultater og tatt lederroller i sine bransjer, sier Strøm-Gundersen, som er prosjektleder for Merket for god design.
Rått skogsdesign
Ønsket om å kunne tilby skogsarbeidere markedets råeste verneklær var utgangspunktet for at STIHL, selskapet bak verdens mest solgte motorsagmerke, tok kontakt med Synfiber. Den norske arbeidstøyprodusenten, som holder til på Furuset i Oslo, har produsert verneklær for STIHL i mer enn 10 år. Resultatet denne gangen ble X-FIT, en vernedress som ifølge produsenten ligger flere hestehoder foran konkurrentene.
– STIHL anser seg som nummer én både i volum og på kvalitet, men er samtidig veldig bevisst på å beholde forspranget til konkurrentene. De ønsket en arbeidsdress som var mer teknisk, mer bevegelig og mer komfortabel, og ikke minst mer iøynefallende enn de produktene som eksisterte på markedet, sier Jan Fyrde i Synfiber. I tillegg skulle plaggene møte krav til høy synlighet både fargemessig og i form av refleks.
Pris eller kvalitet
Fyrde forteller at i dette markedet kan man enten konkurrere på pris eller på design og komfort, og at de billigste – og mest klumsete – vernedressene selges til langt under 1000-lappen. Samtidig er stadig flere villige til å betale for å ta seg ut på jobb.
– Det er en mye sterkere yrkesstolthet blant skogsarbeidere enn tidligere, og her har blant annet den internasjonale sportsgrenen ”Timbersports” hatt en del å si. Utøverne her blir sett opp til av mange i faget. Storbritannias arborister, altså trebeskjærere, er også med på å gi skogsyrkene en ny appell. Statusen har økt, og det betyr at etterspørselen etter utstyr med noe ekstra også øker, forklarer Fyrde.
Komfort gir sikkerhet
Men utseende er ikke alt X-FIT har å by på, og STIHL og Synfiber har lagt store ressurser i å få så mye funksjon inn i dressen som mulig. Det har vært viktig med materialer som kan strekkes ut, noe som gir bedre bevegelighet. I tillegg må materialet puste. Dette gir økt komfort, noe som også betyr økt sikkerhet.
Moderne vernedresser består av flere lag med vev av sikkerhetsmateriale som stopper sagkjedet før det sager seg igjennom alle vevlagene. Problemet er at disse livsviktige lagene gjør klærne stive og varme, og dermed mindre bevegelige og komfortable. Løsningen ble å gå fra seks til fem lag med vev. Dette innebar at produsenten av sikkerhetsmaterialet måtte fremskaffe en ny type vev som stoppet sagkjedet selv med bare fem lag.
Kaprer markedsandeler
STIHL har allerede solgt mange tusen dresser i Norden siden lanseringen i september. I tillegg har det begynt å komme bestillinger fra Storbritannia, og til høsten vil X-FIT også høyst sannsynlig bli tilgjengelig i Frankrike og Tyskland. – Dette er et klart bevis på at design lønner seg, understreker Jan Fyrde, og får støtte fra Bjørn Sønsteby i STIHL.
– Vi trodde X-FIT skulle ta andeler fra våre andre produkter i høyere prisklasser, men overraskende nok selger vi like mye av disse som før. I stedet tror jeg vi har tatt andeler fra konkurrentene, forteller Sønsteby.
Unik utstilling
I perioden 25. februar til 18. april vil de fire hedersprisnominerte vises på DogA, og utstillingen er åpen for publikum. Hedersprisen for god design feirer i disse dager sitt tiårsjubileum, og i den anledning skal også de tidligere vinnerne av prisen vises fram.
– Design er viktig for norske konkurransekraft fordi det gir merverdi til de produktene og tjenestene vi produserer. Utstillingen viser noen av de beste eksemplene vi har på samarbeid mellom bedrifter og designere det siste året., sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd.
(Pressenytt)
Filmer:
Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html
Mer informasjon om utstillingen ligger her:
http://www.norskdesign.no/utstillinger/category8366.html
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, gk@norskdesign.no
* Statoil, Ole Gunnar Dokka, mobil 90 21 53 76
* Synfiber, Jan Fyrde, mobil 90 58 93 09
* NTNU, Catharina Lindheim, tlf. 73 59 52 35
* Kongsberg Maritime, Thor Hukkelås, mobil 93 02 92 83
* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html
Her er de nominerte til Hedersprisen for god design 2010
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: K-Master
Bedrift: Kongsberg Maritime
Design: Hareide Designmill
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/kmaster
Produkt: “Statoils ledestjerne”
Bedrift: Statoil
Design: Scandinavian Design Group
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/statoilstjerne
Produkt: STIHL X-FIT
Bedrift: Synfiber
Design: Synfiber
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/stihlxfit
Produkt: ”De gode hodene”
Bedrift: NTNU
Design: Agendum
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/ntnuhoder
Tidligere mottakere av Hedersprisen:
2009:
Produkt: CASE Abyss
Bedrift: SeaBed Geophysical
Design: Abyssus Marine Services
2008
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Design: KODE Design
2007
Telemarkbinding
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2005 (*)
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS, produktutviklingsavdelingen ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)