presseticker

Skip to main content

Merket for god design 2010:

God tur med trønderdesign

  Publisert: 17.03.2010 07:00 - av  Maren Bækkelund Ellingsen

Mynorse fikk Merket for god design for PramPack.

Oslo: Den ene har laget en beskyttende transportbag for barnevogner, den andre en sovepose for ekstremvær, mens den tredje ville rekruttere flere gode hoder. Nå har trøndervirksomhetene Mynorse, Helsport og NTNU fått tildelt det ettertraktede Merket for god design.

Mynorse, NTNU og Helsport fikk Merket for god design som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utviklingen av henholdsvis Prampack til småbarnsfamilier på reise, rekrutteringskampanjen ”De gode hodene” og ekstremsoveposen Kongsfjorden.

 

– Denne utmerkelsen henger høyt i Norge, og gis til bedrifter og designere som sammen har skapt nyskapende produkter, tjenester eller visuell kommunikasjon gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

 

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 17. mars i Oslo under Designdagen - et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd - der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

 

Giske: Norge bør være fremst på design

Næringsminister Trond Giske var til stede under overrekkelsen. Han synes det er positivt at norske virksomheter som jobber strategisk med design løftes fram.
– Jeg tror det er viktig at vi forteller om suksesshistoriene, slik at de beste kan vise fram sine vellykkede resultater, mener han.

 

Næringsministeren påpeker at design blir stadig mer sentralt i de fleste næringer her til lands for å utvikle attraktive produkter og tjenester som kan konkurrere med utenlandske aktører.

 

– I et høykostland som Norge må vi være i fremste rekke når det gjelder design, fordi dette er et område hvor vi kan være konkurransedyktige selv med et høyt lønnsnivå. Vi vet at design blir stadig viktigere når forbrukeren skal ta en kjøpsbeslutning, sier Trond Giske.

 

Skandinavisk salgssuksess

 

– Vi lanserte PramPack i Norge like før sommeren i fjor, og har allerede solgt 2500 eksemplarer. Nå har vi dessuten ekspandert, og selger PramPack både i Sverige, Danmark, Island og Finland også. I løpet av disse åtte månedene har vi fått til sammen 200 forhandlere, sier Morkemo.

 

Det var på backpackertur med sin sju måneder gamle sønn at ideen til PramPack begynte å ta form. – Vi hadde med barnevogn, og det gikk som det ofte går med vogn på reise. Den ble ødelagt flere ganger, forteller Morkemo.

Solid transportbag

Den vanligste måten å beskytte barnevognen på i fly, er ved hjelp av plastposer. Bare i Norge skades det over 10 000 barnevogner i året i forbindelse med flytransport, 14 ganger oftere enn annen bagasje.


PramPack er designet slik at den kan tilpasses hver enkelt barnevogn.
Både flyselskapet Norwegian, NTNU, Kadabra Produktdesign og småbarnsforeldre har vært med i utviklingen av transportbagen. – Vi har samarbeidet med mange eksperter, og det har gjort at PramPack er funksjonell og har en unik design. Når den ikke brukes kan den bli på størrelse med et sammenrullet liggeunderlag, forklarer Morkemo.
I dag er transportbagen godkjent av flyselskapene, og dersom det skjer skader på barnevognen under reise, får man erstatning som ved annen bagasje.

 

Sovepose for ekstremforhold

Også Melhus-bedriften Helsport utmerket seg under gårsdagens tildeling av Merket for god design. Helsport mottok det anerkjente kvalitetsstempelet for en sovepose designet for ekspedisjoner med ekstreme værforhold.
– Vi er opptatt av å være innovative og lage gode produkter med fokus på funksjonalitet og brukervennlighet for sluttbrukerne våre. I dette tilfellet har vi laget en dobbel sovepose som består av en hel dunpose med en tynn fiberpose utenpå, sier Ragnhild Nesbakken designer i Helsport om Kongsfjorden sovepose.

 

Hun forteller at dette er en ekspedisjonspose med en stor varmekrage.
– Soveposen er utviklet til ekstrembrukere og har en varmekrage med integrert hette, som gjør at du får dekket hode og bryst under kalde, ekstreme vinterforhold. Posen har en komforttemperatur på minus 47 grader, mens vekten er kun 3,7 kilo, forklarer hun.

 

– Vi syns det er veldig gjevt å motta Merket for god design. Vi har brukt mye tid på utviklingen av dette produktet, og nå får vi anerkjennelse for den jobben vi har lagt ned, sier Nesbakken.

 

Stolt hederspriskandidat
NTNU var blant de som kunne være virkelig stolte under Designdagen 2010. I tillegg til å motta Merket for god design er universitetet nominert til Hedersprisen for god design for ”De gode hodene”, en rekrutteringskampanje for å øke kjennskapen til NTNU, laget sammen med oslobyrået Agendum.

 

Den gamle rekrutteringskampanjen hadde gått i noen år, og hadde begynt å miste sin stoppeffekt. – Vi hadde behov for noe helt nytt. Selv om vi har hatt en jevn økning i søkermassen de siste årene, ønsket vi ikke å hvile på laurbærene, forklarer Lindheim.

(Pressenytt)

 

Jurykjennelser, bilder, underlag:

Nyhetssaker, jurykjennelse, produktbilder med mer legges her kl 1700, onsdag 17. mars: http://www.norskdesign.no/merket-for-god-design/category285.html

(Dersom du ikke finner den aktuelle mottakeren på førstesiden, så bla deg bakover)

 

Film:

Se næringsminister Trond Giske uttale seg om norsk design her: http://www.norskdesign.no/video/10-aarets-beste-design-article13980-636.html

 

Kontaktpersoner:

* Helsport, designer Ragnhild Nesbakken, mobil 72 87 83 08
* Mynorse, daglig leder Anne Morkemo, mobil 90 08 10 62
* NTNU, Catharina Lindheim, tlf. 73 59 52 35

* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, esg@norskdesign.no

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

* Mer informasjon om Designdagen 2010: http://www.norskdesign.no/designdagen-2010/category8579.html

 

Merket for god design:

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak PRAMPA~1.JPG 21,27 kB (459x280)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 17.03.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS