presseticker

Skip to main content

Giske: – Design blir stadig viktigere

  Publisert: 16.02.2010 07:00 - av  Henning Poulsen

DESIGNKAMERATENE: Næringsminister Trond Giske og administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd er samstemte i at design blir stadig viktigere for å utvikle konkurransedyktige norske produkter. Foto: Johnny Syversen

Oslo: Den prestisjetunge Hedersprisen for god design fyller i disse dager 10 år. Nå skal tiårets ypperste norske design vises fram.

Nærings- og handelsminister Trond Giske mener det er viktig å løfte fram suksesshistoriene om norsk design, slik at andre kan bli inspirert. – Det å ha en pris hvor de aller beste blir trukket fram i lyset, er en god måte å formidle disse historiene på. Derfor er Hedersprisen for god design en viktig pris, sier han.

 

Giske påpeker at design blir et stadig viktigere verktøy i alle næringer, både i nyere og i mer tradisjonelle industrier. – Når du kjøper deg en mobiltelefon, så er det ikke en detaljert analyse av telefonens tekniske egenskaper som er avgjørende. Det er utseende, brukervennlighet og historien som fortelles med produktet som avgjør hva du velger, sier han.

 

Norske ikoner

– Hedersprisen for god design omfattet det aller ypperste av norsk design fra tiåret vi nettopp har lagt bak oss. Flere av hedersprisvinnerne har utviklet seg til å bli rene ikoner, og har dessuten ført til økt salg og bedre lønnsomhet for sine norske eiere, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.

 

Han påpeker at det høye kostnadsnivået i Norge er en stor utfordring når norske bedrifter skal ta opp kampen med aktører fra lavkostland. – Design kan langt på vei kompensere for høye kostnader. En nylig gjennomført undersøkelse avdekker at bedrifter som satser på design er mer lønnsomme og innovative enn sine konkurrenter, og da er det vel ingen overraskelse at disse bedriftene også har dobbelt så høy eksportgrad, understreker Stavik.

 

Stilles ut

Torsdag 25. februar stilles vinnerne av Hedersprisen for god design fra 2000 til 2009 ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Dette skjer parallelt med at de fire nominerte til årets pris stilles ut i samme lokale. Utstillingen står til Designdagen 2010 den 17. mars, der årets hedersprisvinner skal offentliggjøres.

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, tlf. 23 29 25 56, mobil 975 45 978

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57

 

Her er vinnerne av Hedersprisen for god design:

2000: Figgjo Form 123 samt grafisk profil

“Hedersprisen for god design har vært med på å gjøre Figgjo Form 123 til ikoner som vi samt kokker, kunder og forhandlere er stolte av. Prisen har vært med på å forme Figgjo som virksomhet, og har vist betydningen av design både markedsføringsmessig og salgsmessig.”

- Constance Gaard Kristiansen, produktutviklingssjef, Figgjo

 

2001: Farris

”Farris oppnådde en salgsvekst i utelivskanalen som følge av den nye flasken, som er blitt signaturflasken til Ringnes og utgangspunkt for all Farris-emballasje. Hedersprisen for god design har vært med på å øke oppmerksomheten rundt flasken og merkevaren. Internt var prisen med på å styrke troen på innovasjon gjennom emballasje.”

- Torstein S. Drogseth, Senior Brand Manager, Ringnes

 

2002: Bavac

”Design har definitivt hatt mye av æren for Bavacs suksess, og det betydde mye for oss å motta Hedersprisen for god design.”

- Elite Sport

 

2003: Hal og Odal

“Ønsket om å utvikle de fineste salgsmøblene er sterkt forankret i vår organisasjon. Alle vet at Hedersprisen for god design henger høyt, og det var inspirerende og motiverende å motta den.”

- Dag Hjelle, markedssjef, LK Hjelle

 

2004: Helly Hansen Shorehike

”Hedersprisen for god design hjalp oss med å etablere Helly Hansen som en troverdig leverandør av avansert skotøy, og har ført til at denne kategorien nå tilsvarer 10 prosent av vårt totalsalg.”

- Richard Collier, VP Product & Product Ops, Helly Hansen

 

2005: Crusader og Trooper
”Det er alltid hyggelig å bli satt pris på, og anerkjennelsen har gitt oss ekstra energi. Vi fikk også bløtkake av ordføreren i Trysil, i tillegg til solid pressedekning. Hjelmen Trooper har doblet salget hvert år siden lansering.”
- Ståle Norman Møller, Design Manager, Sweet Protection

 

2007: Rottefella NTN

“Rottefella satser og har alltid satset på innovasjon og design, og prisen skapte entusiasme og økt energi innad i selskapet. NTN tar stadig større markedsandeler, og er blitt den foretrukne bindingen i World Cup.”

- Even Wøllo, industridesigner, Rottefella

 

2008: Armadillo

”Det var en enorm glede å motta Hedersprisen for god design. Minerydding er svært viktig for et stort antall mennesker i mange land, og det er helt avgjørende at de som gjør jobben har best mulig utstyr.”

- Alfred Øverland, markedssjef, Rofi Industrier

 

2009: CASE Abyss

”Vi har blitt gratulert fra alle hold i både inn- og utland, og blir stadig oppringt av kunder og underleverandører som ønsker å samarbeide med oss. Når selskaper som til daglig arbeider med BMW og Porsche plutselig vil ha oss med på laget, viser det at vi har truffet godt.”

- Fredrik Næs, utviklingssjef, SeaBird Technologies

 

2010: Offentliggjøres 17. mars 2010

 

Les mer om vinnerne av Hedersprisen for god design her: http://www.norskdesign.no/vinner/category299.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak giske stavik nov09.jpg 1,51 MB (2562x3400)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.02.2010 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS