Freidige elverumsbager får innovasjonshjelp
Utstyrsprodusenten Db Equipment, med røtter i Elverum, mottar 350 000 kroner for å lete etter nye produktkonsepter og markeder for sine freidige sportsbager.
På landsbasis deles det i år ut 7 millioner kroner gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) til i alt 18 prosjekter. Alle prosjektene har til felles at de skal samarbeide med designere i sine innovasjonsprosjekter. DIP drives av Norsk design- og arkitektursenter, som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet.
Håper på ny eksportsuksess fra Elverum
I løpet av tre år har Db Equipment posisjonert seg som markedsleder innen transportløsninger til sportsutstyr, med salg av sine ”Douchebags” i 400 butikker i 20 land på tre kontinenter. Hemmeligheten bak suksessen er nitidig arbeid sammen med designere og brukere innen ekstremsport. Nå ønsker de å ta suksessen et skritt videre. Sammen med Per Finne Industridesign og Anti Inc skal elverumsselskapet bruke designdrevet innovasjon for å kartlegge nye produkt- og markedsmuligheter.
– Db Equipment er dyktige på innovasjon og design, og har fått mye oppmerksomhet for sine produkter både i Norge og utenlands. I dette prosjektet skal de bruke designere til å tolke brukernes behov og finne nye forretningsområder i nye markeder. Det kan gi en ny eksportsuksess for dette unge oppstartsselskapet, sier Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter.
DIP er et unikt program i Europa. Ved å bruke designmetodikk i idéfasen kan designdrevet innovasjon utløse store gevinster både i offentlig og privat sektor, uten at det krever gigantiske investeringer eller dyre reformer.
(Pressenytt)
FAKTABOKS
Dette er DIP:
- Regjeringen har siden 2009 finansiert et eget innovasjonsprogram, for å stimulere til kompetanseoppbygging og investeringer i idéfasen.
- Formålet er å øke innovasjonsgrad og treffsikkerhet i norske bedrifter og offentlige foretak gjennom å teste ut helt nye innovasjonsverktøy.
- Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) finansierer og igangsetter ideutviklingsprosjekter hvor brukeren er satt i sentrum og fasilitering av designere er drivkraften i prosjektet. Hensikten er å utvikle helt nye produkter og tjenester som kan gi økt konkurransekraft og enda større brukertilfredshet.
- Siden første utdeling i 2009 har hele 740 virksomheter fra 90 bransjer søkt om til sammen 335 millioner kroner fra programmet.
- I løpet av seks år er det delt ut 40 millioner kroner til i alt 103 prosjekter hvor rundt 40% av prosjektene er innovasjon av tjenester, mens de øvrige omfatter produkt, forretningsmodell og organisasjonsutvikling.
- Norsk design- og arkitektursenter (Tidligere Norsk Designråd) leder programmet i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
- Mer informasjon om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.norskdesign.no/dip
Kontaktpersoner:
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for DIP - Anita C. Drabløs mobil 918 20 249
* Norsk design- og arkitektursenter, prosjektleder for web og kommunikasjon - Torunn Smedal, mobil 995 11 353
Bildetekst:
Db Equipment får innovasjonshjelp av DIP. Her representert ved merkevaresuksessen ”Douchebags”. Foto: Db Equipment
GIR INNOVASJONSHJELP. Gjennom DIP får 18 norske innovasjonsprosjekter til sammen 7 millioner kroner i år. På bildet Anita C. Drabløs, prosjektleder i Norsk design- og arkitektursenter. Foto: Arash Nejad/nyebilder.no
Anita C Drabløs hovedbilde.jpg 2,95 MB (2600x3900)
Anita C Drabløs høyde.jpg 4,02 MB (2600x3900)