presseticker

Skip to main content

Fra stagnasjon til nordisk suksess

  Publisert: 16.01.2012 08:03 - av  Henning Poulsen

Rådgiver Knut Bang (t.v) og Norsk Designråd og produktsjef Arild Jørgensen tester Wilfas nye storsatsing på kaffemarkedet. Foto: Jørgen Lie Furuholt

Oslo: Med en vekst på opptil 200 prosent på enkelte produkter i fjor er norske Wilfa nå på full fart inn i det nordiske markedet for forbrukerelektronikk. Bak storsatsingen ligger en omfattende snuoperasjon og omstilling av merkevare og design.

– Ambisjonen er at 30 prosent av omsetningen skal komme fra egenutviklede produkter, og at de nye produktene skal bidra til en økning i totalomsetningen på 20 prosent. Det er vi på vei til å klare, forteller Anders Liland, administrerende direktør i Wilfa.

 

I Norge oppnådde Wilfa vekst på inntil 200 prosent for enkelte produkter i fjor. På ett år har det norske selskapet vokst med over 30 prosent i Sverige. Wilfa er dessuten på full fart inn på et dansk marked der selskapet aldri har hatt noe fotfeste tidligere. På kort tid har produsenten kapret over 30 prosents markedsandel innenfor enkelte produktsegmenter i Danmark. Også på Island har Wilfa gjort strandhugg.

 

– Vi har gjort det virkelig sterkt med våre nydesignede blendere, kaffekverner, vaffeljern og klimaprodukter. Designprosessen vi har vært igjennom har en stor del av æren for resultatene vi har oppnådd i Norge og resten av Norden. Design har vært en døråpner for oss, sier Liland.

 

Tjente ikke lenger penger

Målsetningen om å bli ledende på elektriske kjøkkenprodukter i Norden virket svært fjern for bare to år siden. Den nå 64 år gamle norske produsenten hadde forsømt sine egne merkevarer og i stedet satset på å selge andres produkter, blant annet trakterne til Moccamaster. Lave priser og tøffere marginer gjorde at selskapet ikke lenger tjente penger, og storhetstiden var bare et fjernt minne. Noe dramatisk måtte gjøres – Wilfa sto overfor tre valg.

 

– Vi kunne si opp medarbeidere og kun være forhandler, vi kunne intensivere markedsføringen av enkeltprodukter eller vi kunne snu skuta og satse på å utvikle egne produkter som vi hadde designet selv, sier Liland.

 

Valget falt på det siste alternativet, og Wilfa trengte dermed profesjonell hjelp. Den norske produsenten kontaktet rådgivningstjenesten til Norsk Designråd for å se hvilke muligheter som fantes.

 

Startet i feil ende

– Norsk Designråd mente vi begynte i feil ende, og at vi måtte gå dypere inn i problemstillingen. Heldigvis hørte vi på dem. Dermed gikk vi i oss selv og stilte en rekke helt nødvendige spørsmål: Hvem er vi? Hvor skal vi? Hva er våre verdier?, forklarer Liland.

 

Etter hvert ble byrået Sculler koblet inn for å hjelpe Wilfa med å lage en ny strategi og løfte fram merkevarene. Designit ble valgt for å bistå i selve designprosessen.

 

– Modige grep

Rådgiver Benedicte Wildhagen i Norsk Designråd mener Wilfa-ledelsen har tatt modige – og helt nødvendige – grep for å sikre sin fortsatte eksistens som én av få norske produsenter av forbrukerelektronikk.

 

– Utgangspunktet var alt annet enn rosenrødt. Wilfa var på vei ut av bevisstheten til norske forbrukere, og produkter og emballasje var ikke spennende nok. Gjennom langsiktighet, entusiasme og stor innovasjonsvilje har Wilfa kommet ut av en negativ spiral og lagt grunnlaget for en lysende fremtid, sier Wildhagen.

 

Anders Liland nøler ikke med å anbefale andre bedrifter å følge Wilfas eksempel og søke eksperthjelp hos Norsk Designråd. – Dette har vært en veldig nyttig og lønnsom prosess for oss, og jeg tror alle bedrifter – nesten uansett sektor – kunne hatt godt av å sette seg ned og ta en skikkelig gjennomgang, sier direktøren.

 

Nordisk kaffeherredømme

I april tar den norske produsenten det den håper blir første steg mot nordisk kaffeherredømme. Da lanseres den første av flere nyutviklede traktere – siktet inn mot entusiaster som gjerne vil flagge sin kaffeinteresse for familie og venner. Den er utviklet i nært samarbeid med den kjente kaffeeksperten Tim Wendelboe, og har vunnet pris under nordisk baristamesterskap i København.

(Pressenytt)

 

Les mer om Wilfas snuoperasjon her: http://www.norskdesign.no/inspirasjon-og-caser/utfordrende-prosess-med-befriende-enkelt-resultat-article20459-8764.html

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, direktør – rådgiving Monica Fossnes Petersson, mobil 913 70 560

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971

 

 

 

Bildetekster:

Rådgiver Knut Bang (t.v) og Norsk Designråd og produktsjef Arild Jørgensen tester Wilfas nye storsatsing på kaffemarkedet. Foto: Jørgen Lie Furuholt

 

– Designprosessen har vært veldig nyttig og lønnsom for oss, og jeg tror alle bedrifter kunne hatt godt av å ta en tilsvarende gjennomgang, sier Anders Liland (t.h) i Wilfa. Her med rådgiver Knut Bang (t.v) i Norsk Designråd og produktsjef Arild Jørgensen. Foto: Jørgen Lie Furuholt

Norsk Designråds rådgivningstjeneste:

* Består av fem rådgivere med tverrfaglig bakgrunn og erfaring fra næringslivet.

* Hjelper norske virksomheter med å ta i bruk design i innovasjons- og utviklingsprosjekter.

* Foretar både bedriftsbesøk og arrangerer heldagsworkshoper.

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.01.2012 08:03
Teknisk løsning ZEVS AS