presseticker

Skip to main content

Follo og Lillestrøm satser på fremtidens løsninger – får millionstøtte

  Publisert: 13.10.2025 07:30 - av  Henning Poulsen

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

Gameopedia i Lillestrøm vil hjelpe norske spillstrømmere med å skape bedre innhold. Norasonde, også fra Lillestrøm, skal utvikle attraktive og bærekraftige produkter Og i Langhus vil Silverfish designe giftfrie insektfeller. Nå deler de på 1,1 millioner kroner fra DOGA.

Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene i Akershus lykkes.

 

– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

 

Gameopedia: Åpner dører for norske spillstrømmere

Strømming av dataspill har blitt svært populært, og også i Norge ønsker stadig flere spillere å ta del. Anslag viser at det norske markedet for direktestrømming av spill vil være verdt om lag 900 millioner kroner i 2025.

 

Her ser Gameopedia store muligheter. Mange spillstrømmere mangler et helhetlig og fleksibelt redigeringsverktøy som er enkelt og rimelig i bruk. Ved hjelp av KI-teknologi vil Lillestrøm-selskapet utvikle en løsning som senker terskelen for å produsere høykvalitetsinnhold til blant annet YouTube, TikTok og Twitch.

 

For å lykkes, legger Gameopedia opp til en brukerstyrt prosess der innholdsskaperne blir medutviklere. Ved å ta utgangspunkt i både behov og teknologiske forutsetninger, skal det norske selskapet utvikle et redigeringsverktøy som gjør det enklere å skape algoritmevennlig innhold som engasjerer seerne.

 

Ifølge juryen vil prosjektet kunne gi et kompetanseløft og erfaringer som kan gjenbrukes i senere utviklingsløp.

 

«Prosjektet er et svært godt eksempel på hvordan design og teknologi kan kombineres for å skape ny næring i fremvoksende markeder. Det har tydelig læringsverdi, et betydelig eksportpotensial og kan løfte Norge innen digitalt innhold, brukersentrert innovasjon og teknologisk verdiskaping,» skriver juryen.

 

Prosjektet får 350 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.

 

Norasonde: Bærekraftig arbeid, attraktive produkter

Hver gang du lager et produkt, sitter du igjen med restmaterialer. Hver dag ender tonnevis med fullt brukbare ressurser som avfall. Samtidig faller tusenvis av mennesker utenfor arbeidslivet. Kan disse to vidt forskjellige problemene få en felles løsning?

 

Ja, mener Norasondegruppen. I skjæringspunktet mellom sosial inkludering, sirkulær økonomi og markedsorientert design ønsker Lillestrøm-selskapet å utvikle en serie funksjonelle og attraktive produkter. Disse skal produseres av personer på arbeidstiltak, med overskuddsmaterialer fra Romerike Avfallsforedling og Leftovers.

 

Designbyråene Sane og Tiny Workers, sistnevnte også basert i Lillestrøm, har fått i oppdrag å sørge for at disse produktene er meningsfulle å lage og verdifulle å eie. Derfor skal de lede en brukerstyrt designprosess der de henter innsikt fra to brukergrupper: De som skal produsere varen, og de som skal kjøpe den.

 

Juryen uttaler at det tverrfaglige samarbeidet mellom designere, arbeidsinkluderingseksperter og materialleverandører gir prosjektet en solid plattform for å skape løsninger som både fungerer og engasjerer.

 

«Dette er et modent og samfunnsrelevant prosjekt som demonstrerer hvordan design kan brukes til å utvikle nye modeller for verdiskaping – på tvers av sektorgrenser og med betydelig overføringsverdi. Prosjektet har stort læringspotensial, god mulighet for spredning og bidrar til både næringsutvikling, sosial inkludering og miljømessig bærekraft,» kommenterer juryen.

 

Prosjektet får 250 000 kroner i støtte fra DOGA.

 

Silverfish: Knekker kryp med nyskaping

Skjeggkre. Sølvkre. Veggedyr. Bare tanken på disse krypene kan utløse

kløe og kaldsvette hos boligeiere og eiendomsforvaltere. Heldigvis blir vi stadig flinkere til å bekjempe slike skadedyr – blant annet med gift.

 

Silverfish produserer allerede i dag en giftfri skjeggkrefelle. Nå vil de gjerne redusere bruken av gift ytterligere. Derfor planlegger de å utvikle helt nye, giftfrie løsninger for å fange insekter. Fellen skal være enkel og trygg i bruk, og produksjonen må kunne skaleres opp.

 

For å lykkes må Langhus-bedriften lære ikke bare om insekter, men også menneskers væremåte og behov. Ved hjelp av designmetodikk skal prosjektet innhente innsikt, utfordre antakelser og utvikle prototyper som kan testes i både laboratorium og felt.

 

Juryen roser Silverfish for å satse på giftfrie insektfeller – og for å bruke virkemidler som er utradisjonelle i skadedyrbransjen.

 

«Prosjektet er et strålende eksempel på hvordan designmetodikk kan løse helserelaterte og miljømessige utfordringer og levere resultater av høy samfunnsverdi. Prosjektet har formidlingsverdi, eksportpotensial og god overføringsverdi til andre markeder og produktområder,» uttalelser juryen.

 

Prosjektet mottar 500 000 i innovasjonsmidler fra DOGA.

 

Mer treffsikker innovasjon

Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.

 

– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.

 

Hun ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:

 

– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.

(Pressenytt)

 

 

Kontaktpersoner:

* Gameopedia, forretningsutvikler Gunhild Fretheim, mobil 48 28 46 91, gunhild@gameopedia.com

* Silverfish, medeier Julia Sakshaug, mobil 45 27 97 13, julia@silverfish.no

* Norasonde, prosjektleder Siri Sanden, mobil 99 24 29 95, siri.sanden@norasonde.no

* DOGA, leder for designdrevet innovasjon, Anne Elisabeth Bull, mobil 90 61 95 19, aeb@doga.no

 

 

Bildetekster:

TREFFSIKKER NYSKAPING. – Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA (t.h.). Her er hun på besøk hos Gunhild Fretheim i Gameopedia, en av årets mottakere. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

SOSIAL BÆREKRAFT. Bærekraft er sentralt i årets utvalgte innovasjonsprosjekter. Her er Anne Elisabeth Bull (t.v.) sammen med prosjektleder Siri Sanden i Norasonde (t.h.) og en deltaker på arbeidstrening. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

HØYT NIVÅ. – Vi fikk inn så mange solide søknader at vi fint kunne støttet dobbelt så mange prosjekter, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA. Foto: Sverre Chr. Jarild

 

Dette er designdrevet innovasjon:

* Designdrevet innovasjon er en metode for nyskaping som setter brukernes behov i sentrum. Gjennom brukertesting, prototyping og tverrfaglige samarbeid sørger metoden for mer treffsikre løsninger.

* Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse av kunder og brukere og kan bidra til høyere salg, økte markedsandeler og nye bruksområder og kundegrupper.

* Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut økonomisk støtte til virksomheter slik at de kan involvere designere i idéfasen av innovasjonsprosjekter.

* Støtten skal bidra til ny kompetanse om designdrevet innovasjon – og lede til nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer.

* Siden 2009 har DOGA delt ut 137 millioner kroner til totalt 308 prosjekter.

* Les mer om prosjektene og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

* Les mer om årets mottakere her: https://doga.no/dip-mottakere-2025


Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 13.10.2025 07:30
Teknisk løsning ZEVS AS