Figgjo jakter på britisk suksess
– Norsk design er stilren og ærlig! Det sa Sir Terence Conran da han åpnet den første 100% Norway-utstillingen i London. I år går 100% Norway av stabelen for åttende gang i forbindelse med 100% Design på London Design Festival. Figgjo, Northern Lighting og Nora of Norway er blant de norske produsentene som skal vise seg fram for et kresent designpublikum mellom 22. og 25. september.
– Dette er selve flaggskipet i vårt arbeid med å løfte fram norsk design internasjonalt. Gang på gang har 100% Norway stjålet oppmerksomheten under en av Europas største og viktigste designutstillinger, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.
Den første suksesshistorien fra årets 100% Norway er allerede klar, og grunnlaget ble lagt i fjor. Da hyret arrangøren inn forretningsekspertise fra den velkjente britiske interiørkjeden Heal’s. Britene likte det de så av norsk design.
For halvannen måned siden lanserte Heal’s fire norske produsenter i Storbritannia under kampanjen ”Scandinavian Seasons”. Produkter fra Northern Lighting, Wik & Walsøe, Nora of Norway og Cathrine Kullberg Lighting selges nå i kjedens seks butikker. – Dette viser at 100% Norway fungerer både som omdømmebygger og kommersiell spydspiss, kommenterer Stavik.
Figgjo satser utenfor Norden
I år deltar Figgjo på 100% Norway for fjerde gang. Den tradisjonsrike porselensprodusenten har satset på eksport siden 70-tallet og er i dag representert i 35 land gjennom 20 forhandlere.
– Totalt står eksport for 55 prosent av omsetningen vår innen hotell, restaurant og catering, med Danmark, Sverige, Storbritannia og Midtøsten som de største markedene. Nå ønsker vi å få opp volumet ytterligere i Storbritannia, og da passer det perfekt å delta på 100% Norway, sier markedssjef Marianne Fedde Lilland.
Figgjo skal vise fram sju produktserier i London. – Vi har valgt ut produkter som er innovative og funksjonelle i form og egenskaper – og som vi mener er typiske for Figgjo, forteller Lilland.
– Enorm eksponering
Det at arrangøren i år satser på å treffe kommersielle aktører utover designere, gjør at Figgjo ser muligheten for å kunne nå ut til arkitekter og interiørarkitekter. – Dette er et nytt område for oss, og takket være 100% Norway har vi fått økt kunnskap og knyttet en rekke konkrete kontakter som vi håper kan hjelpe oss videre, sier markedssjefen hos Figgjo.
– Hvert år får utstillerne på 100% Norway omtale i en rekke toneangivende design-, mote- og interiørblader over hele verden til en verdi av flere millioner kroner. I fjor var over 22 000 potensielle designkjøpere innom oss på utstillingen, sier Stavik i Norsk Designråd.
(Pressenytt)
Finn mer informasjon om 100% Norway her:
http://www.norskdesign.no/utstillinger/100-norway-inntar-london-igjen-article18554-8366.html
http://www.norway.org.uk/100percent
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, tlf. 23 29 25 56,
mobil 975 45 978
* Kurator Benedicte Sunde, mobil 450 49 307
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, mobil 907 65 971
Norske utstillere på 100% Norway
Bedrifter:
Figgjo
Nora of Norway
Northern Lighting
Spinnaker
Tonning
Wik & Walsøe
Designere med prototyper:
Caroline Olsson
Gridy (Wilhelm Teisner & Lars Olav Dybdal)
Ida Noemi Vidal
Magnus Pettersen
Martin Solem
Petter Skogstad
Vibeke Skar
Hallgeir Homstvedt
Torbjørn Anderssen og Espen Voll
Dette er 100% Norway
* 100% Norway har i åtte år vist fram noe av det beste innen norsk møbel- og interiørdesign.
* Er en døråpner til internasjonale markeder for norske designere og produsenter.
* Er en del av 100% Design, en av verdens største og viktigste utstillinger innen møbel- og interiørdesign, og arrangeres av Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i London, Norsk Industri og Norsk Designråd.
vibeke skar jan r stavik.jpg 1,80 MB (4928x3264)