Figgjo hedres på designjubileum
– Hedersprisen for god design har vært med på å forme Figgjo som virksomhet, og har vist betydningen av design både markedsføringsmessig og salgsmessig, forteller Constance Gaard Kristiansen, produktutviklingssjef i Figgjo.
Figgjo var den første bedriften i Norge som mottok Hedersprisen for god design, for produktserien Figgjo Form 123 samt selskapets grafiske profil. – Prisen har vært med på å gjøre Figgjo Form 123 til ikoner som vi samt kokker, kunder og forhandlere er stolte av. Den har skapt tro på at vi har riktig fokus, er nyskapende og konkurransedyktige, sier Gaard Kristiansen.
Giske: – Design stadig viktigere
Nærings- og handelsminister Trond Giske mener det er viktig å løfte fram suksesshistoriene om norsk design, slik at andre kan bli inspirert. – Det å ha en pris hvor de aller beste blir trukket fram i lyset, er en god måte å formidle disse historiene på. Derfor er Hedersprisen for god design en viktig pris, sier han.
Giske påpeker at design blir et stadig viktigere verktøy i alle næringer, både i nyere og i mer tradisjonelle industrier. – Når du kjøper deg en mobiltelefon, så er det ikke en detaljert analyse av telefonens tekniske egenskaper som er avgjørende. Det er utseende, brukervennlighet og historien som fortelles med produktet som avgjør hva du velger, sier han.
Norske ikoner
– Hedersprisen for god design omfattet det aller ypperste av norsk design fra tiåret vi nettopp har lagt bak oss. Flere av hedersprisvinnerne har utviklet seg til å bli rene ikoner, og har dessuten ført til økt salg og bedre lønnsomhet for sine norske eiere, sier Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.
Han påpeker at det høye kostnadsnivået i Norge er en stor utfordring når norske bedrifter skal ta opp kampen med aktører fra lavkostland. – Design kan langt på vei kompensere for høye kostnader. En nylig gjennomført undersøkelse avdekker at bedrifter som satser på design er mer lønnsomme og innovative enn sine konkurrenter, og da er det vel ingen overraskelse at disse bedriftene også har dobbelt så høy eksportgrad, understreker Stavik.
Stilles ut
Torsdag 25. februar stilles vinnerne av Hedersprisen for god design fra 2000 til 2009 ut på DogA Norsk Design- og Arkitektursenter i Oslo. Dette skjer parallelt med at de fire nominerte til årets pris stilles ut i samme lokale. Utstillingen står til Designdagen 2010 den 17. mars, der årets hedersprisvinner skal offentliggjøres.
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, administrerende direktør Jan R. Stavik, tlf. 23 29 25 56, mobil 975 45 978
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57
2010: Offentliggjøres 17. mars 2010
2009:
Produkt: CASE Abyss
Bedrift: SeaBed Geophysical
Design: Abyssus Marine Services
2008
Produkt: Armadillo vest with facemask
Bedrift: Rofi Industrier
Design: KODE Design
2007
Telemarkbinding
Bedrift: Rottefella AS
Design: Rottefella AS / Even Wøllo
2005 (*)
Kleskolleksjonen Crusader og hjelmene Trooper Halfcut/Fullcut
Bedrift: Sweet Protection AS
Design: Abry Design AS
2004
Helly Hansen Shorehike
Bedrift: Helly Hansen ASA
Design: David Solk
2003
Hal sofa og stol og møbelstoffet Odal
Bedrift: L.K. Hjelle Møbelfabrikk AS, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik AS
Design: norway says
2002
Bavac emballasje og grafisk identitet
Bedrift: Elite Sport
Design: Panorama design
2001
Farris
Bedrift: Ringnes AS
Design: Strømme Throndsen Design (profilflaske 0,33 l) og Scandinavian Design Group (etikettdesign)
2000
Figgjo Form 123 og grafisk profil
Bedrift: Figgjo AS
Design: Form 1-2-3: Figgjo AS Produktutv.avd. ved Jens Olav Hetland. Grafisk profil: Scandinavian Design Group og Melvær & Lien
(* Hedersprisen ble ikke delt ut i 2006 siden Designdagen ble flyttet fra høsten til våren etter 2005.)
Les mer om vinnerne av Hedersprisen for god design her: http://www.norskdesign.no/vinner/category299.html