Fem Oslo-bedrifter nominert til designpris
På torsdag denne uken samles bransjen til den årlige Designindustrikonferansen i Oslo. Her skal det avgjøres hvem som har gjort seg fortjent til prisene Årets produkt, Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen.
Hele fem av de nominerte bedriftene kommer fra hovedstaden:
Årets eksportbedrift - nominert: Glamox
Glamox, som ble stiftet i 1947, utvikler, produserer og distribuerer profesjonelle belysningsløsninger globalt.
Det oslobaserte belysningsselskapet har i dag en eksportandel på hele 70 prosent. I fjor leverte det norske milliardkonsernet en eksportvekst på opptil 10 prosent i et krevende verdensmarked. Nå kan det vanke eksportpris på Glamox.
Årets produkt - nominert: «KLOSS» av Kjaer + Loege
Kjaer + Loege løfter stikkontakter, brytere og dimmere til et helt nytt nivå, både estetisk og funksjonelt. I stedet for å bare være praktiske nødvendigheter som skjules i interiøret, gjør gründerbedriften dem til designelementer i seg selv.
Kloss-kolleksjonen er designet av oslobaserte Antonio Cascos Chamizo etter konsept av Mette Kjær Enger Løge. Inspirasjonen er hentet i de enkle og geometriske formene fra barndommens lekeklosser. Kolleksjonen kommer i naturlige og levende materialer som tilfører varme i interiøret – og kan nå vinne prisen Årets produkt.
Årets merkevarebygger - nominert: Lillelam
Norske småbarn er inntullet i merinoull fra Lillelam. Selskapet ble startet i 2004 av to småbarnsmødre som ikke fant gode nok ullklær til sine små. Det manglet rett og slett funksjonelle klær med fint design i myk og ren ull som ikke klør. Så da måtte de rett og slett lage det selv.
Siden oppstarten for over 20 år siden har gründerbedriften skapt en sterk identitet – og befestet seg som uunnværlig i de første leveårene til barn over hele landet. Juryen roser Lillelam for tydelig posisjonering og god historiefortelling, og nominerer gründerbedriften fra Oslo til prisen Årets merkevarebygger.
Klassikerprisen - nominert: «L-1» av Glamox Luxo
Skrivebordslampen L-1 ble designet av Luxos grunnlegger, industrigründeren Jac Jacobsen. Lampens arm justeres ved hjelp av fjærer som virker etter samme kraft- og motkraftsprinsipp som musklene i en menneskearm.
Siden 1937 har millioner av L-1 lamper blitt solgt over hele verden, og L-1 har fått mange prestisjetunge priser innen industriell design. Selv i dag tjener det norske selskapet, som i 2009 ble en del av Glamox-konsernet, gode penger på designklassikeren.
Årets merkevarebygger - nominert: Swix
For nordmenn på skitur er Swix like selvfølgelig som kvikklunsjen og termosen med kakao i sekken. Både merkevaren og smøringen i de forskjellige fargene ble lansert en sen høstkveld i 1946, og ble raskt en del av den norske folkesjelen. Swix ble også raskt en del av hverdagen til konkurranseskiløpere, og fikk sin OL-debut under lekene i St. Moritz i 1948.
Siden den gang har Swix blitt en veletablert merkevare i mange land og flere verdensdeler. I dag produserer Swix foruten skismøring også skistaver, skibekledning og annet skitilbehør. I dag ser man ikke sjelden motebevisst ungdom iført den hvite Swix-undertrøyen som synlig bekledning, ifølge bransjeprisjuryen.
Sterk vekst – men ikke i Norge
– Den norske design- og ferdigvareindustrien lever og leverer! Gjennom å satse på høy kvalitet og god design, skaper bransjen geniale produkter og sterke merkevarer. Vi har 85 prosent eksportvekst siste 10 år, sier Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien, som deler ut de fire prisene.
Likevel er bransjesjefen bekymret over utviklingen. Han forteller at produksjonen i Norge står på stedet hvil, mens en del bedrifter i stedet investerer i fabrikker i Baltikum og Polen.
– Dette skyldes at rammevilkårene for investeringer og formueskatt er dårligere i Norge. Vi må få denne veksten hjem, slik at Norge får flere bein å stå på i tiden fremover, sier Sundet.
(Pressenytt)
Bildetekster:
DESIGNOBJEKTER. Gründerbedriften Kjaer + Loege omskaper dimmere og stikker til designobjekter. Foto: Kjaer + Loege
HENDIG LAMPE. Lampen L-1 gjør belysning enklere både hjemme og på kontoret. Foto: Glamox Luxo
JOBBER FOR BEDRE VILKÅR. Bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Designindustrien mener produsenter bør få bedre rammevilkår. Foto: Norsk Industri
KLER DE YNGSTE I ULL. Lillelam har etablert en sterk merkevare rundt baby- og barneklær i merinoull.
LYS PÅ MUSEUM. Blant prestisjeoppdragene Glamox har sikret seg, henger belysningen av Kunstsilo i Kristiansand høyt. Foto: Halvor Gudim/Glamox
STERK MERKEVARE. Swix er nominert til prisen Årets merkevarebygger. Foto: Swix
Les mer om Designindustrikonferansen og meld deg på her: https://events.provisoevent.no/nho/events/designindustrikonferansen-24-april-2025/register (Presse slipper inn gratis)
Kontaktpersoner:
* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92
* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04








