presseticker

Skip to main content

Design Effekt 2009:

Eventyrlig salgsvekst for Østfold-pastill

  Publisert: 15.10.2009 07:00 - av  Henrik Arneberg

LØNNSOMME DESIGNINVESTERINGER: Hensikten med Design Effekt er å vise fram resultatene av norske designinvesteringer, understreker Skule Storheill og Marianne Utnes Kjøsnes i Norsk Designråd. Foto: Erlend Sæteren

Oslo: Designsatsing og revitalisering har bidratt til at Brynild Gruppens viktigste pastillmerke, Dent, har opplevd en salgsøkning innen vanepastiller på 148 prosent på ett år. Torsdag ettermiddag fikk Fredrikstad-bedriften tildelt den nye utmerkelsen ”Design Effekt”.

Utmerkelsen ble overrakt under Næringslivsdagen 2009, som ble arrangert av Norsk Designråd 15. oktober.

 

– Brynild Gruppen har bevist at strategiske designinvesteringer gir konkrete resultater, og er nå offisielt én av Norges aller beste på å skape lønnsomhet gjennom å investere i design, forteller Skule Storheill, innovasjonsdirektør i Norsk Designråd.

 

Design Effekt er den første utmerkelsen av sitt slag i Norge – og dessuten én av få på verdensbasis. Juryen, som utelukkende besto av representanter fra næringslivet, vurderte lønnsomheten og resultatene i totalt 36 søknader, og 18 av disse ble tildelt utmerkelsen.

 

– Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å kapre markedsandeler og påvirke bunnlinjen, noe vi nå har funnet mange eksempler på. Dette bør inspirere flere bedriftsledere til å satse sterkere på design som forretningsverktøy, sier juryleder Gro Myking, som er markedsdirektør i Posten Norge.

 

Salgstall gikk rett øst

Markedssjef Flemming Andreassen Formoe i Brynild gruppen forteller at den velkjente pastillen har vært gjennom en ekstrem forvandling.

 

– Vi opplevde at konkurrentene ble en stadig sterkere trussel, og fremsto med større friskhet og markedsutrykk. I et marked preget av impulskjøp og hyppige nylanseringer skilte ikke Dent seg ut i tilstrekkelig grad, og omsetningen var synkende, sier Formoe..

 

Et taktskifte ble gjort. Målet var å vinne tilbake markedsandeler. – Sammen med Strømme Throndsen Design investerte vi helt nytt design og definerte målgrupper og målsettinger. I løpet av ett år klarte vi å snu den negative trenden. Etter relanseringen har vi hatt en salgsvekst på 148 prosent, hele merket har solgt 60 prosent mer og markedsandelen innen vanepastiller økte fra 13 til 32 prosent. I tillegg har vi nådd målsetningen om økt salg til alle våre målgrupper, sier Formoe i Brynild Gruppen.

Norsk Matraps, som består av om lag 150 rapsbønder fra Østfold, fikk også tildelt den gjeve utmerkelsen for sin matolje Odelia. Selskapet var i tillegg nominert til årets Effekt Grand Prix 2009 sammen med to andre bedrifter, men nådde ikke helt opp.

(Pressenytt)

 

Kontaktpersoner:

* Norsk Designråd, prosjektleder Marianne Utnes Kjøsnes, tlf 23 29 25 50, e-post muk@norskdesign.no

* Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill, tlf. 23 29 25 54, mobil 901 03 361

* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971

* Brynild Gruppen, markedssjef Flemming Andreassen Formoe, mobil 99 42 74 66

 

Strategisk designbruk lønner seg!

Her er de 18 bedriftene som mottar utmerkelsen Design Effekt 2009. Samtlige har bevist at strategisk satsing på design gir positivt utslag på bunnlinjen:

 

Akademika – gått fra 150 til 215 millioner kroner i omsetning etter rebranding.

BBS – økte synligheten med 40% med ny visuell identitet.

Brynhild-Gruppen – salgsvekst på 148% etter relansering av klassikeren Dent.

Diplom-is – moderniserte Dream-isen og doblet markedsandelen.

Expo Nova – årlig vekst på 20% etter modernisering og ny identitet.

Flyktninghjelpen – 10 millioner kroner i nettsalg etter ny webdesign.

Gresvig – 60% omsetningsvekst etter relansering av merkevaren Norheim.

Hennig-Olsen – økte issalget med 56% etter tydeliggjøring av merkevaren.

Håg – 280% salgsøkning etter å ha lansert en ny stolserie.

Håg – doblet salget av stoler til møterom.

Jordan – økte markedsandelen på tannbørster fra 63% til 70%.

Kondomeriet – økte salget med 63% etter ny grafisk profil og nettløsning.

Lofotprodukt – fra regional til nasjonal aktør, 300% salgsøkning.

Norsk Matraps – fra 125.000 til 470.000 flasker med matoljen Odelia.

NRK – strategisk designbruk hjalp NRK Super med å gå forbi Disney Channel.

Pierre Robert – femdoblet omsetningen på undertøy etter ny produktdesign.

Silver Pensjonsforsikring – solid merkevare på rekordtid - 60% av nordmenn vurderer nå å bytte fripolise.

TINE BA – snudde nedgang til oppgang ved å relansere Litago barneyoghurt.

 

Dette er Design Effekt

* Tildeles designprosjekter der det er tydelig dokumentert årsak og virkning mellom design og prosjektets suksess.

* Arrangeres av Norsk Designråd, som har som formål å inspirere og bidra til at norsk næringsliv investerer i design i sin forretningsutvikling.

* Deles ut årlig under Næringslivsdagen, som i år arrangeres 15. oktober 2009.

* Årets jury ledes av markedsdirektør Gro Myking i Posten Norge, og består av Katinka von der Lippe (design- og R&D-sjef i Think), Harald Barfod (markedsdirektør i Peppes Pizza), Sverre Høven (kommersiell direktør for Flytoget), Jens Herman Ruge (jurist i Patentstyret), Benedikte Solberg (marketingdirektør i Jøtul) og Øyvind Lilaas (administrerende direktør for Lilaas).

* Utmerkelsen er utviklet etter modell av Design Effectiveness Award (DEA).

* For mer informasjon om Design Effekt: http://www.norskdesign.no/design-effekt/category8008.html

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak SkuleMarianne9416v2.jpg 1,60 MB (3430x2373)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA), og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 15.10.2009 07:00
Teknisk løsning ZEVS AS