presseticker

Skip to main content

Elverum, Lillehammer, Dovre og Vågå leder norsk designinvasjon i København

  Publisert: 16.06.2025 07:13 - av  Henning Poulsen

Gudbrandsdalens Uldvarefabrik tar med sine lokalproduserte ullstoffer til 3DD. Foto: GU

Den Sverre Fehn-tegnede møbelserien Furu - produsert på Dovre - skal vises fram i København. Foto: Fjordfiesta

Med storserien Veng har Torbjørn Bekken satt Elverum på designkartet. Foto: Eikund

Møbler og tekstiler fra Fjordfiesta, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og den gamle designmesteren Torbjørn Bekken skal friste danske og internasjonale designkjøpere på 3daysofdesign i København 18. - 20. juni. Den norske utstillingen er satt sammen av Vågå-stylisten Kirsten Visdal.

I år fyller eksporttiltaket Inside Norway 20 år. Dette feires med rekordstor deltakelse på designfestivalen 3daysofdesign (3DD). Hele 11 designbedrifter stiller ut på den norske paviljongen, og både Gudbrandsdalens Uldvarefabrik og Fjordfiesta sender både folk og produkter til København.

 

– Vi er stolte over å være en del av Inside Norway, en fellesutstilling kuratert av Designindustrien og Kirsten Visdal, som viser fram det beste innen norsk møbel- og interiørdesign, sier Karen Lauvålien, salgs- og markedssjef i Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

 

Lillehammer-bedriften har deltatt på mange internasjonale designmesser de siste årene.

 

– 3daysofdesign har utviklet seg til å bli blant de mest relevante designarrangementene i Europa, og vi ser det som en strategisk viktig arena for å vise fram vår designkompetanse og vår satsing på bærekraftig, kortreist produksjon, sier Lauvålien.

 

Under mottoet «No news is good news» skal GU presentere et utvalg av møbeltekstiler som er designet for å vare og stå seg over tid, både estetisk og teknisk.

 

Tar med furu fra Dovre

Fjordfiesta har utviklet en kolleksjon med furumøbler tegnet av arkitekten Sverre Fehn (1924-2007). Disse blir produsert i Dovre.

 

– Hvert år velger vi ut én messe som vi ønsker å satse på. I år mener vi at 3DD er den mest relevante for oss. Den løfter skandinavisk design, hvor vi hører hjemme. Her treffer vi både forhandlere og arkitekter samt eksisterende kunder fra inn- og utland, sier Pål Lunder, administrerende direktør i Fjordfiesta.

 

To nyheter i den Dovre-produserte serien skal lanseres på 3DD: Furu Taburett og Furu Spisebord.

 

– Vi tror disse vil bli godt likt av journalister som dekker messen, slik at vi får positiv omtale og mer oppmerksomhet rundt møblene våre. I dag stammer bare 20 prosent av omsetningen vår fra eksport. Fremover håper vi å komme inn på flere større prosjekter i særlig Sverige og Danmark, sier Lunder.

 

Elverum-klassiker i ny drakt

Jørgen Tengesdal, markedssjef og medgründer i Eikund, gleder seg til å vise fram en ny serie med Veng-stoler i København. Den første stolen ble designet av Elverum-designeren Torbjørn Bekken (1919-2009) for Rastad & Relling Tegnekontor helt tilbake i 1960.

 

Veng betraktes i dag som et ikon fra den norske designgullalderen. De siste årene har det vært Eikund som har produsert og videreutviklet stolserien. Om lag 40 prosent av produksjonen selges utenfor landets grenser.

 

– Ambisjonen er å få opp eksportandelen til 50 prosent. Vi selger både til privat- og proffmarkedet, og har spesielt mange prosjekter innenfor restaurant- og hotellsektor, sier Tengesdal.

 

Kurator fra fjellgård i Vågå

Men Innlandet-forbindelsene til årets norske designeksporteventyr slutter ikke der. Det er nemlig Kirsten Visdal som er utstillingens kurator. Hun har vokst opp på en fjellgård i Vågå, og har i mange år vært en av landets mest toneangivende interiørdesignere og stylister.

 

Visdal har blant annet deltatt i TV2-serien Tid for hjem, og er kjent for å forene det naturlige og autentiske med et moderne formspråk. Hun har blant annet drevet interiørbutikken Kvist, og de siste årene har hun vært utstillingskurator ved Gudbrandsdalsmusea.

 

Rekordmange utstillere

Hele 11 designbedrifter stiller ut på 3DD, noe som er ny rekord i Inside Norway-sammenheng. Den norske paviljongen står i Odd Fellows-huset, et iøynefallende rokokkoslott i Københavns gamleby.

 

I 20 år har en lang rekke norske bedrifter brukt Inside Norway som springbrett for å nå ut til internasjonale markeder. I samme periode har verdien av designbedriftenes eksport økt med 87 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.

 

– Designeksporten har tatt et sjumilssteg siden vi begynte med fellesutstilling av norske møbel- og interiørbedrifter på internasjonale designmesser for 20 år siden. Inside Norway-satsingen har vært med på å danne grunnlaget for økt verdiskaping og flere arbeidsplasser over hele landet, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.

 

Han påpeker at eksportveksten viser hvor viktig det er å jobbe jevnt og trutt og være tålmodig. Likevel er bransjesjefen bekymret for fremtiden for ferdigvareproduksjon i Norge.

 

– Eksporten øker, men dessverre ser vi ikke samme vekst i norsk produksjon. På grunn av dårlige avskrivingsregler og investeringsvirkemidler er det i stedet mange norske merkevarer som bygger opp produksjonskapasitet i for eksempel Baltikum. Da går arbeidsplasser og verdiskaping ut av landet, advarer Sundet.

 

Første gang på fremadstormende festival

De siste årene har Inside Norway-satsingen rettet seg særlig mot det nordamerikanske markedet. I år er fokuset flyttet nærmere hjemmemarkedet, til 3daysofdesign. Dette er første gang Inside Norway deltar her.

 

– 3DD er et friskt pust i den internasjonale designbransjen. I stedet for å lukke seg inne i en stor messehall, bruker de hele København som designarena. I løpet av noen få år har arrangørene klart å bygge opp én av verdens viktigste designkonferanser, forteller Annette Hoff, prosjektleder for Inside Norway.

 

Hun merker stor interesse for den kommende norske utstillingen i København.

 

– Vi får positiv omtale i både danske og internasjonale medier. Det er mange som er nysgjerrige på norsk design nå, sier Hoff.

(Pressenytt)

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, salgs- og markedssjef Karen Lauvålien, mobil 99 03 88 52

* Fjordfiesta, administrerende direktør Pål Lunder, mobil 91 72 44 40

* Eikund, markedssjef Jørgen Tengesdal, mobil 98 82 17 71

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder Annette Hoff, mobil 97 14 78 22

Faktaboks: Inside Norway
  • Felles eksportinitiativ for norsk møbel- og interiørdesign
  • Drives av Norsk Industri Designindustrien, med støtte fra Innovasjon Norge
  • Skal styrke synligheten og eksporten av norske merkevarer
  • Deltar på internasjonale designmesser og arrangementer
  • Målrettet mot produsenter med ambisjoner om vekst i utlandet
  • Deltar på 3daysofdesign 18.-20. juni 2025 sammen med designbedriftene Eikund, Ekornes, Fjordfiesta, Formfin, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Hadeland Glassverk, Jensen Beds, LK Hjelle, Lundhs, Northern og Varier
  • Inside Norway på 3daysofdesign arrangeres i samarbeid med Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet og Norges ambassade i København
  • Mer info: www.insidenorway.no
Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak GU_2.jpg 5,53 MB (6186x4160)
Bilde - vedlegg til sak Fjordfiesta_SverreFehn_18.jpg 3,99 MB (5821x8170)
Bilde - vedlegg til sak Eikund_April25_0072.jpg 254,18 kB (1679x2452)
Bilde - vedlegg til sak Eikund Veng 14548_Eikund_3_miljoebilleder_Angle1.jpg 11,17 MB (4961x3508)
Bilde - vedlegg til sak Fjordfiesta_SverreFehn_29.jpg 2,69 MB (8256x5451)
Bilde - vedlegg til sak Fjordfiesta_SverreFehn_17.jpg 2,85 MB (8168x5504)
Bilde - vedlegg til sak GU_4.jpg 5,02 MB (4160x6140)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 16.06.2025 07:13
Teknisk løsning ZEVS AS