Drangedøl har designet nytt legevaktkonsept – får talentpris
– Dette er noe jeg gleder meg like mye til hvert år. DOGA-merket nykommer lar oss ta pulsen på en ny generasjon med unge og ambisiøse designere og arkitekter, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA).
Han forteller at årets vinnere kommer med spennende og uventede løsninger på viktige samfunnsutfordringer.
– Her kan vi alle lære noe, sier Hjemdal.
DOGA-merket nykommer deles ut årlig til de beste prosjektene fra studenter og nyetablerte innen design og arkitektur. Prisen løfter fram unge, visjonære forslag til fremtidens løsninger. Årets priser deles ut på DOGA 16. mars i Oslo. I år er det sju mottakere.
Intervjuet pasienter og leger
Et besøk på legevakta er ingen lystig opplevelse. Syk eller skadet må du sitte og vente sammen med andre syke og skadde personer, uten å vite hva som skjer eller hvor lenge det er til din tur. Et nytt løsningsforslag fra tre designstudenter kan forandre på dette.
Ida Emilie Herfoss fra Drangedal studerte interaksjonsdesign sammen med Hanna Hernæs og Michelle Osnes ved NTNU i Gjøvik. Da de fikk mulighet til å skrive en oppgave om venteromopplevelsen, kastet de seg over utfordringen. De hadde allerede egne og til dels negative erfaringer fra legevaktbesøk.
De tre designstudentene gikk grundig til verks. En legevakt i Innlandet stilte seg velvillig til disposisjon, og Hernæs, Osnes og Herfoss gjennomførte workshoper og intervjuer med både pasienter og legevaktansatte.
Slik fikk de dypere innsikt i hvilke problemer legevakta har å stri med når det kommer til pasientprioritering og -informasjon, og hvilke muligheter som kunne utforskes videre. Deretter designet studentene forskjellige prototyper. I alt fire brukertester ble gjennomførte før alle bitene falt på plass.
Kan vente hjemme
Resultatet er Digivent, en digital løsning for informasjonsdeling. Systemet består av tre deler med samme kjerne: en app, en infoskjerm og en SMS-tjeneste. Appen og skjermen gir pasienter og pårørende tilgang til legevaktkøen i sanntid. Ved å få opp beregnet ventetid, kan pasienten selv bestemme om hun vil vente hos legevakten, i bilen eller hjemme. SMS-tjenesten sender ut varsling når det snart er din tur.
Applikasjonen gir også mulighet for å informere om akutte pasienter som nylig har ankommet legevakten. Dermed blir det lettere for de fleste av oss å akseptere at ting tar tid.
Setter pasient og pårørende i sentrum
Juryen for DOGA-merket nykommer mener helsesektor kan hente lærdom fra prosjektet.
«Vi synes dette er et fantastisk stykke arbeid, og vi beundrer empatien og kreativiteten i prosjektet. Digivent skisserer en god løsning på et problem som angår oss alle. Vi mener prosjektet er en innertier fordi det er godt designhåndverk, oversiktlig og informativt. Det setter brukeren i sentrum og bidrar til å gjøre pasienter og pårørende trygge i en sårbar situasjon,» skriver juryen i sin vurdering.
(Pressenytt)
Les mer om prosjektet her:
www.doga.no/merket-nykommer/digivent
Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket nykommer her: https://doga.no/aktiviteter/dogas-priser/merket-nykommer/
Bildetekst:
BEDRE VENTEOPPLEVELSE. Hanna Hernæs, Ida Emilie Herfoss og Michelle Osnes mottar DOGA-merket nykommer for prosjektet Digivent, som demonstrerer hvordan legevaktopplevelsen kan bli bedre for de som må vente. Foto/ill: Osnes/Herfoss/Hernæs
Kontaktpersoner:
* Design og arkitektur Norge, kommunikasjonsrådgiver Ellen Heggestad, eh@doga.no, mobil 92 65 35 30
* Design og arkitektur Norge, rådgiver for priser og utmerkelser - Stine Fantoft Berg, sfb@doga.no, mobil 95 75 20 22
* Digivent, Ida Emilie Herfoss, idaemilie.95@gmail.com, mobil 98 44 89 91
Digivent_Michelle Osnes, Ida Emilie Herfoss, Hanna Hernæs(13).jpg 151,76 kB (4319x1106)
Digivent_Michelle Osnes, Ida Emilie Herfoss, Hanna Hernæs(8).jpg 45,54 kB (979x930)
Digivent_Michelle Osnes, Ida Emilie Herfoss, Hanna Hernæs.jpg 225,86 kB (2500x1946)