presseticker

Skip to main content

Designbransjen har talt:

Drammens- og Krøderen-bedrift er Norges beste merkevare

  Publisert: 25.04.2024 20:17 - av  Henning Poulsen

BEST PÅ MERKEVARE. Aclima ble kåret til Årets merkevarebygger på Designindustrikonferansen. Markedssjef Ole Magnus Halvorsen holder i det synlige beviset, flankert av Egil Sundet og Ragnhild Grytten fra Norsk Industri Designindustrien. Foto: Melissa Hegge

Aclima fikk prisen Årets merkevarebygger. Foto: Aclima

Ullmisjonærene i Aclima mottok prisen Årets merkevarebygger under Designindustrikonferansen i ettermiddag.

Årets Designindustrikonferanse gikk foran en fullsatt sal i Nasjonalmuseet i Oslo torsdag 25. april. Her ble prisene Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger samt Klassikerprisen delt ut.

 

Aclima gikk til topps i kategorien Årets merkevarebygger i konkurranse med Wik & Walsøe. Juryen roser selskapet for å være tålmodige og dyktige merkevarebyggere.

 

«Bedriftens visjon handler om å få flere mennesker til å nyte friluftslivet, gjennom å gjøre det behagelig å være ute. Produktene er skapt ut ifra et behov for komfortable og bærekraftige produkter med best mulig yteevne. Selve varemerket og dagens navn, Aclima, ble etablert i 1998. Etter samarbeidet med Lars Monsen i 2015 er det opparbeidet en sterk merkevarekjennskap til produktene i forbrukermarkedet,» skriver juryen.

 

Og legger til:

 

«Bedriften har hatt en tydelig økende omsetning i mange år. I 2023 har den gode trenden fortsatt, store avtaler er inngått, og produsenten passerte 300 millioner i omsetning.»

 

Tøffe tider for designbedriftene

Men selv om stemningen var god i kjølvannet av prisseremonien, er bakteppet mer dystert. Norsk design opplever usikre tider.

 

– De siste seks årene har vi økt eksporten av norske designvarer med hele 65 prosent, men dette slår ikke ut i verdiskaping eller arbeidsplasser i Norge. Sammenlignet med våre nordiske designkonkurrenter har vi for dårlige rammevilkår. Vi blir hengende etter dem, sier Egil Sundet. Han er bransjesjef i Norsk Industri Designindustrien, som delte ut de fire prisene.

 

Han mener det er vanskelig å lykkes i en oljetung norsk økonomi der offentlige støtteordninger er små og spredte, og der en særnorsk formueskatt straffer norske eiere hardt.

 

– Dette må endres nå, slik at vi kan bygge den eksportindustrien Norge trenger når oljeinntektene skrumper inn. Investeringsstøtten må økes betydelig, og vi må endre formueskatten slik at veksten og arbeidsplassene skjer her og ikke i utlandet, sier Sundet.

 

Årets merkevarebygger heter Aclima

85 år etter oppstarten som produsent av filtsåler basert på ullavfall, er Aclima i dag en velkjent merkevare og leverandør av kvalitetsprodukter i ull til både voksne og barn samt profesjonelle brukere som politi, brannvesen og militærstyrker.

 

– Vi har en kompromissløs holdning når det gjelder kvalitet, og det gjelder i alt vi gjør. Derfor er nominasjonen til denne prisen en veldig stor anerkjennelse for alle oss som hver dag jobber med å bygge merkevaren Aclima. Dette er kjempegøy, sier markedssjef Ole Magnus Halvorsen.

 

Han forteller at Aclima-kulturen har stor takhøyde, mye humor og rom til å dyrke kreativitet og innovasjon både internt og i samarbeid med andre. Målet er alltid å lage de beste produktene av den høyeste kvaliteten, produsert mest mulig skånsomt. Fremover har ullspesialisten hårete mål.

 

– Vi skal bekjempe syntetiske alternativer og fremme ull som den mest funksjonelle og mest bærekraftige fiberen. Vi skal fortsette å jobbe med innovasjon og se på nye strikkemetoder, teknologier og produksjonsmetoder. Vi er klare for verden, og ønsker å inspirere til friluftsliv, sunn og frisk luft og viktigheten av å kle seg i ull, lag på lag, fremholder Halvorsen.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekster:

BEST PÅ MERKEVARE. Aclima ble kåret til Årets merkevarebygger på Designindustrikonferansen. Markedssjef Ole Magnus Halvorsen holder i det synlige beviset, flankert av Egil Sundet og Ragnhild Grytten fra Norsk Industri Designindustrien. Foto: Melissa Hegge

 

Aclima fikk prisen Årets merkevarebygger. Foto: Aclima

 

 

 

Kontaktpersoner:

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, markedssjef Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

* Aclima, markedssjef Ole Magnus Halvorsen, mobil 90 91 78 69

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:
Bilde - vedlegg til sak DesignIndustrien_bransjepris_Aclima.jpg 11,53 MB (4500x4188)
Bilde - vedlegg til sak ACLIMA Shoot 3 39.jpg 768,39 kB (2711x1821)
Bilde - vedlegg til sak aclima vinter.jpg 4,23 MB (6793x4816)

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 25.04.2024 20:17
Teknisk løsning ZEVS AS