presseticker

Skip to main content

Disse Oslo-gründerne står bak årets merkevare

  Publisert: 10.12.2020 14:29 - av  Henning Poulsen

BESTE MERKEVARE. Egil Sundet (t.v.) og Ragnhild Grytten i Designindustrien overrekker Alexander Eskeland i Swims et bevis på at bedriften hans er årets merkevarebygger. Foto: Arash A. Nejad / Nye Bilder

TRENDY REGNBESKYTTELSE MED MER. Swims vant Årets merkevarebygger, én av de to bransjeprisene de var nominert til. På bildene regnstøvelen Dora, mokasinene Braided Lace Loafer og Swims klassiske kalosjer. Foto: Swims

Gründerbedriften Swims mottok i dag prisen Årets merkevare fra Designindustrien.

– I en stadig mer fremoverlent og spennende designindustri, skiller Swims seg ut i år. De har bygget en fascinerende merkevare, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

 

Designindustrien delte ut fire bransjepriser under sitt digitale medlemsmøte torsdag 10. desember. Da hadde en fagtung jury vurdert et finaleheat bestående av 10 norske møbel- og designprodusenter.

 

Årets merkevare: Swims

Magnor Glassverk, Swims og Vestre var nominert til Årets merkevare, og det var Swims som til slutt kunne ta med prisen hjem.

 

– Det er en stor ære å vinne denne prisen. Den er en vitamininnsprøyting for hele laget. Vi har akkurat kjøpt Swims tilbake fra amerikanske eiere, og fremover kommer det til å skje mye. Vi skal lage et enda tydeligere Swims-konsept. Dessuten skal vi bli bedre digitalt, både i kundekommunikasjon og markedsstrategi, sier Alexander Eskeland, daglig leder i Swims.

 

Swims evner ifølge juryen å være trendy og urban, men samtidig tidløst og klassisk, noe som er et imponerende kunststykke. Hos Swims er det sluttbruker som er viktigst, og gjennom direkte kommunikasjon med kundene skapes sterke og varige bånd.

 

Eskeland forteller at 2020 har vært vanskelig for Swims.

 

– Dette har vært det tøffeste året i vår historie. I en tid der kunder ikke har kunnet betale oss og vi ikke har fått støtte fra verken bank eller statlige ordninger, har likviditeten vært et problem. Heldigvis har salget i Sverige og Norge reddet oss, sier han.

 

Årets eksportbedrift: Ekornes

Ekornes, Heymat, Swims og Vestre var de nominerte til prisen Årets eksportbedrift. Til slutt var det tradisjonsrike Ekornes som gikk av med seieren.

 

– 2020 har vært et spesielt år. Nedstengte markeder og ordresvikt i mars har nå snudd til rekordstor ordreinngang og vekst i alle markeder. Vi er svært fornøyde med å bli kåret til årets eksportbedrift, sier Øystein Vikingsen Fauske, konserndirektør i Ekornes.

 

Gjennom flere tiår har møbelprodusenten Ekornes befestet sin posisjon som en bunnsolid eksportbedrift, med nøye utvalgte distribusjonskanaler som strekker seg over hele verden. I dag ligger eksportandelen på hele 90 prosent, med USA og Tyskland som de viktigste markedene. Sykkylven-produsenten er aller mest kjent for møblene i Stressless-kolleksjonen, som siden 1971 har solgt i over 10 millioner sitteplasser.

 

Klassikerprisen: City-stolen til Fora Form

Produkter fra Arven, Fora Form og Gudbrandsdalens Uldvarefabrik var alle nominert til Klassikerprisen. Vinneren ble Fora Forms ikoniske City-stol, designet av Øivind Iversen.

 

– City-stolen har vært en del av norsk møbelhistorie gjennom mange tiår, og har et stabilt og godt salg. Den er bevis på at god design varer lenge, og med dagens bærekraftige fokus er den ett av de beste kjøpene du kan gjøre, sier markedssjef Pål Eid-Hviding i Fora Form.

 

City-stolen er i sannhet en av de viktigste møblene som ble designet i etterkrigstidens Norge. Den ikoniske stolen fra 1954 er blant de første laminerte stolene i norsk møbelhistorie, og fikk stor betydning for en retning som kom til å definere norsk møbelproduksjon i flere tiår. Etter at Fora Form relanserte stolen i 1994, har den solgt i en kvart million eksemplarer i inn- og utland.

 

Årets produkt: «Porselen for alle» fra Figgjo

Figgjos «Porselen for alle»-arbeid og NCPs miljøstol S-1500 var begge nominert til Årets produkt. Figgjo trakk det lengste strået.

 

Stavanger-produsenten har sammen med Hotellhøgskolen ved Universitetssykehuset i Stavanger gjennomført et gjennomgripende forskningsprosjekt knyttet til matlyst hos demenspasienter. Prosjektet dokumenterer at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre. Denne kunnskapen har Figgjo tatt inn i sin produksjon av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.

 

– For å bidra til en bedre måltidsopplevelse spesielt for demenspasienter, måtte vi tenke annerledes når det kom til funksjonalitet på design og dekor. Serien har blitt tatt godt imot på det norske markedet, og vi ser gryende interesse for den i utlandet også, sier Anne Kristine Rugland Thulin, administrerende direktør hos Figgjo.

(Pressenytt)

 

 

Bildetekst:

BESTE MERKEVARE. Egil Sundet (t.v.) og Ragnhild Grytten i Designindustrien overrekker Alexander Eskeland i Swims et bevis på at bedriften hans er årets merkevarebygger. Foto: Arash A. Nejad / Nye Bilder

 

TRENDY REGNBESKYTTELSE MED MER. Swims vant Årets merkevarebygger, én av de to bransjeprisene de var nominert til. På bildene regnstøvelen Dora, mokasinene Braided Lace Loafer og Swims klassiske kalosjer. Foto: Swims

 

 

Kontaktpersoner:

* Swims, daglig leder Alexander Eskeland, mobil 90 94 35 95

* Designindustrien, bransjesjef Egil Sundet, mobil 90 92 21 92

* Designindustrien, prosjektleder eksport Ragnhild B. Grytten, mobil 91 75 18 04

Følgende bilder er knyttet til denne artikkelen:

Denne saken er skrevet av Pressenytt for Designindustrien, og kan brukes fritt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.
Publisert: 10.12.2020 14:29
Teknisk løsning ZEVS AS