Designutmerkelse til østfoldbåt
Sandes Sparebank, Hydrolift, Kongsberg Seatex og Tandberg var alle nominerte til Hedersprisen for god design 2011. Til sist var det sistnevnte som gikk av med seieren, men østfoldingene slapp å reise tomhendt hjem. Hydrolift fikk nemlig tildelt Merket for god design.
Krise for dyre båter
I finanskrisens kjølvann har et stort antall produsenter av luksusvarer fått alvorlig slagside. Den norske båtprodusenten Hydrolift merket at etterspørselen etter eksklusive speedbåter sank til bunns.
– Våre båter ble oppfattet som for dyre og for spesielle. Vi skjønte at vi måtte henvende oss til et bredere markedssegment, forteller eier og daglig leder Bård Eker. Løsningen ble flerbruksbåten Hydrolift SX-22, som koster halvparten av den nest billigste båten i Hydrolift-porteføljen.
To år senere er den maritime nyvinningen blitt en stor suksess for Fredrikstad-produsenten. – Forrige sesong solgte og produserte vi ti båter, og årets produksjon ser veldig lovende ut. Nå ønsker vi å få båtene synlige i utlandet også, sier Eker, som i forrige uke leverte en SX-22 til en kunde i Helsinki.
Ti båter i én
Den nye båten byr på en rekke innovasjoner, blant annet en elektrisk justerbar vindskjerm og et integrert fendersystem. Designen er så fleksibel at man kan montere påhengsmotor fra en hvilken som helst leverandør, og båten er så enkel å klargjøre at Hydrolift markedsfører den under mottoet ”Gone in sixty seconds”.
Imidlertid er det flerbruksmulighetene som gjør at Hydrolift SX-22 virkelig skiller seg ut fra konkurrentene. En modulisert designløsning gjør at én og samme båt med enkle grep kan brukes som familiebåt, sportsbåt, fiskebåt, fraktebåt, solbåt eller dykkerbåt, for å nevne noen muligheter.
Sterk designkultur
Hydrolift har sitt utspring i Torsnes-baserte Eker Design, og i utviklingsprosessen fungerer de to selskapene som ett lag. Bård Eker er snar med å gi design en stor del av æren for suksessen med den nye båten.
– Design er, og har alltid vært, det strategisk bærende elementet i Hydrolifts bedriftskultur, måten vi tenker på og måten vi gjennomfører aktiviteter på. I vår nisje i det øvre segmentet av båtmarkedet utgjør design, sammen med ytelse, kvalitet og sikkerhet, hele forskjellen mellom suksess og fiasko, sier Eker.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Hydrolift, daglig leder Bård Eker, mobil 906 91 194
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2011: http://www.norskdesign.no/designdagen-2011/category8616.html
FAKTABOKS 1:
Disse var nominert til Hedersprisen for god design 2011
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Profilprogram og kommunikasjonsdesign
Bedrift: Sandnes Sparebank
Design: Fasett
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17913-621.html
Produkt: Hydrolift SX-22
Bedrift: Hydrolift
Design: Eker Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17896-621.html
Produkt: eBird
Bedrift: Kongsberg Seatex
Design: Inventas Trondheim
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17914-621.html
Produkt: EX90
Bedrift: Tandberg (nå en del av Cisco)
Design: Tandberg
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17915-621.html
Bildetekst1:
RIMELIG FJORDLUKSUS: Flerbruksbåten Hydrolift SX-22 gir fjordlykke til halv pris. Nå har Hydrolift og Eker Design mottatt Merket for god design. Foto: Hydrolift
Bildetekst2:
POPULÆRE TELEMØTER: Tandberg, nå del av Cisco, har måttet doble produksjonskapasiteten på nyvinningen EX90, som flytter telekonferansen fra møterommet til skrivepulten. Nå har selskapet mottatt Hedersprisen for god design. Foto: Tandberg