Designutmerkelse til Sandnes Sparebank
Sandes Sparebank, Hydrolift, Kongsberg Seatex og Tandberg var alle nominerte til Hedersprisen for god design 2011. Til sist var det sistnevnte som gikk av med seieren, men lokalbanken i Rogaland slapp å reise tomhendt hjem. Sandnes Sparebank fikk nemlig tildelt Merket for god design.
Evigung bankdesign
Tiden kan fare ille med grafiske designarbeider. En firmaprofil som ble hyllet som elegant og progressiv for et par tiår siden er gjerne til beskjemmelse både i kantinen og på styrerommet i dag, om den ikke allerede er erstattet med noe nytt. Slik er det ikke hos Sandnes Sparebank. Her har de vært trofaste mot sitt profilprogram siden 1998.
– Hedersprisen for god design er noe av det gjeveste man kan få her til lands, og vi synes det er helt fantastisk å bli nominert, sier en stolt kommunikasjonsdirektør i Sandnes Sparebank, Ingrid Schøpp. Hun mener det er unikt og oppsiktsvekkende at et profilprogram som har løpt over mer enn ti år makter å hevde seg i en innovativ norsk designbransje.
Banker gigantene
I Sandnes Sparebank har man aldri vært redde for å skille seg ut. Det er tvert i mot slik den lille lokalbanken fortsetter å bite fra seg i Rogaland, som er et prestisjemarked for alle landets store nasjonale banker.
– Der andre banker er blå, ikke bare i farge men også i stil, ønsket vi i stedet å vise vårt særpreg som en liten utfordrer i et marked vi kjenner godt. Vi har tross alt vært lokalbank i 135 år, påpeker Schøpp.
Profil i organisk utvikling
Et muntert grafisk uttrykk i gult, sort og hvitt ble valgt for å vise fram en sympatisk og fleksibel bank for privatpersoner og lokale bedrifter i området. Innad i Sandnes Sparebank var meningene delte. Det nye uttrykket gikk fullstendig på tvers med hva man tradisjonelt forbinder med finansielle tjenester. Ville det nye uttrykket skade bankens tillit og anseelse?
– Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger opp igjennom årene fra både kunder, konkurrenter og våre egne medarbeidere. Faktisk har noen av de som var mest skeptisk etter hvert blitt profilens fremste ambassadører. Designen viser våre visjoner og verdier og sier noe om hva vi står for, sier Schøpp.
Nye elementer legges til og tas fra etter behov, på den måten er profilen til Sandnes Sparebank i en kontinuerlig organisk utvikling. Da banken skulle lansere nye kommunikasjonselementer rettet mot personkunder ble det utviklet en serie som representerer de ulike livsfasene kunden kan befinne seg i.
Mangeårig designpartner
Og da den tradisjonsrike banken relanserte sine nettsider for bare et par uker siden, skjedde dette etter de samme grunnprinsippene som ble lagt over ti år tidligere. Med den samme designeren som har vært med helt fra begynnelsen, Trond Fernblad i Stavanger-byrået Fasett.
– Vi har brukt Fasett siden 1997 og har et utmerket samarbeid. De kjenner oss så godt at de intuitivt forstår våre behov, og derfor gir vi dem også en stor grad av frihet, forteller kommunikasjonsdirektøren.
(Pressenytt)
Kontaktpersoner:
* Norsk Designråd, prosjektleder for Merket for god design og Unge talenter, Eline Strøm-Gundersen, tlf. 23 29 25 70, mobil 971 05 580
* Norsk Designråd, prosjektleder Marte Grevsgard, tlf. 23 29 25 62, mobil 917 74 683
* Sandnes Sparebank, kommunikasjonssjef Ingrid Schøpp, mobil 906 52 282
* Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro, tlf. 23 29 25 57, mobil 907 65 971
* Mer informasjon om Designdagen 2011: http://www.norskdesign.no/designdagen-2011/category8616.html
FAKTABOKS 1:
Disse var nominert til Hedersprisen for god design 2011
Juryen nominerer kandidater som utmerker seg spesielt blant årets mottakere av Merket for god design. Blant årets søkere er følgende 4 kandidater blitt plukket ut:
Produkt: Profilprogram og kommunikasjonsdesign
Bedrift: Sandnes Sparebank
Design: Fasett
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17913-621.html
Produkt: Hydrolift SX-22
Bedrift: Hydrolift
Design: Eker Design
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17896-621.html
Produkt: eBird
Bedrift: Kongsberg Seatex
Design: Inventas Trondheim
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17914-621.html
Produkt: EX90
Bedrift: Tandberg (nå en del av Cisco)
Design: Tandberg
Last ned mer informasjon her: http://www.norskdesign.no/article17915-621.html
Bildetekst1:
GUL BANK: Der andre banker er blå og tradisjonelle bruker Sandnes Sparebank design for å ta rollen som en hyggelig og uformell lokalbank. Nå har banken og designbyrået Fasett fått Merket for god design. Foto: Anne Lise Nordheim
Bildetekst2:
POPULÆRE TELEMØTER: Tandberg, nå del av Cisco, har måttet doble produksjonskapasiteten på nyvinningen EX90, som flytter telekonferansen fra møterommet til skrivepulten. Nå har selskapet fått Hedersprisen for god design. Foto: Tandberg